Onbalans

Onbalans

Ik neem aan dat als je een contract hebt om op de onbalansmarkt te handelen, je ook wel de tools krijgt om een en ander te kunnen regelen.
Sterker nog, zo uit mijn hoofd, om te kunnen handelen moet je minimaal 5 MegaWatt binnen een zeker aantal seconden kunnen uit- dan wel aanzetten op commando.
Kansloos dus voor een particulier. Of heb je andere informatie?
De prijs op onbalansmarkt wisselt trouwens per kwartier.

1 Like

On line onbalans gegevens

Die minuutprijzen zijn cumulatieve minuutprijzen die gebruikt worden voor voorspellingen. De vastgestelde prijzen gaan per 15 minuten.
Als je wilt voorkomen dat je moet betalen bij negatieve prijzen, heb je kennelijk een variabel contract. Kennelijk van Elia. Dan gaat het om de Day Ahead prijzen, die totaal anders zijn dan de onbalansprijzen. Dus het mag wel wat je wilt, maar ik zou eerst je contract goed lezen waar het nu precies om gaat, anders betaal je alsnog de hoofdprijs.
Hiervoor bestaat de app Spaarpot App voor Homey | Homey

EDIT: Elia levert niet aan particulieren. Dus reist de vraag van welke leverancier heb je een contract en wat voor soort contract is dit? Variabel, dynamisch of vast?

Ik wil als particulier ALTIJD voorkomen te betalen… onafhankelijk van “negatieve onbalans prijs”
Bij mij is dat niet daarvan afhankelijk. (En ik denk bij de meeste niet)

Ik zou goed kijken naar je eigen contact en als je mee wil doen met het voorkomen van onbalans zul je je systeem moeten laten aansturen door een Balancing Responsible Party BRP