Node Red - update schakelaar positie

Hi!

Ik heb een Node Red dashboard in combinatie met MQTT. Ik heb een aantal schakelaars op het dashboard waarmee ik een lamp (in dit geval werkkamer) aan en uit kan schakelen. So far all good. Echter als ik de lamp met de app/flow uit- of aanzet (en niet met het Node Red dashboard) staat de stand van de schakelaar niet goed - deze wordt niet goed geupdate in het dashboard.

Onderstaand de flow in Node Red, iemand enig idee?

De ‘Change’ function gebruik ik om ‘true’ en ‘false’ om te zetten naar ‘On’ en ‘Off’. In de switch settings staat het volgende:

Je zou natuurlijk willen dat de juiste status ook dan wordt weergegeven. Maar wat ik me dan afvraag of het ook zo ontworpen en/ of gebouwd is. Anders is het zoeken naar iets dat niet bestaat. :disappointed_relieved:

Tnx, het moet mogelijk zijn - zo’n bijzonder verzoek is het ook weer niet :stuck_out_tongue_winking_eye:

Beetje vergelijkbaar: met Homey en HA werden vaak de Homey statusveranderingen niet aan HA doorgegeven.

Met de onderstaande custom MQTT Broker instellingen werkt het weer.
Wie weet helpt het bij jou ook

One way communicatie is altijd makkelijker, en het hangt een beetje (veel) van de systeem architectuur af. En daar heb ik dit geval geen flauw benul van.

Even concreet: heeft het ooit zo gewerkt en nu niet meer, of heeft het nog nooit zo gewerkt.

Zo te zien komt bericht van Homey binnen in Node Red dat lamp aan is, maar deze status wordt niet weer gegeven in Node Red. Dus een Node Red probleem/vraag?

Tnx all voor het meedenken! Het issue is makkelijk te verhelpen door de function te verwijderen (knop werkt dus gewoon met true/false ipv On/Off) Ik heb zo zitten puzzelen dat ik deze (voor de hand liggende) oplossing niet (meer) zag.

Dus voor andere die met het zelfde probleem zitten, zorg dat ‘Switch Icon shows state of input’ staat en vink pass through UIT. En klaar is kees

1 Like