Kan geen lampen van Homey bedienen via MQTT

Ik heb de MQTT broker, cliënt en hub geinstalleerd op Homey zoals aangegeven in het forum.
Om te testen heb ik 1 lamp aangevinkt in de hub en via MQTT Explorer zie ik de lamp die ik wil besturen.

Als ik met de schakelaar de lamp uit zet zie ik de waarde veranderen naar ‘false’.
Vervolgens zet als ik de lamp aan zet dan veranderd de waarde weer netjes naar ‘true’.
In de log files van de cliënt en hub zie ik de actie langs komen.

Alleen als ik in MQTT Explorer een ‘true’ of ‘false’ publish gaan de lampen niet aan of uit.
Homey geeft zijn gegeven wel door aan mijn MQTT broker, maar omgekeerd blijkbaar niet.
Dit wil ik graag gaan gebruiken voor b.v. Node-Red Dashboard.

Iemand enig idee?

je moet /set achter je MQTT message plaatsen.
Dus

inloopkast/onoff/set

Hoi Jacco, bedankt. Dat was het inderdaad.

1 Like

Bij mij werkt het niet om de onoff switch van false naar true te zetten en andersom. De waarde veranderd wel maar de lamp blijft aan of uit? iemand een idee?

ik heb het al gevonden/opgelost. het topic moet zijn: homie/homey/gang–lamp/onoff/set en dan inject een true or false

Hallo MM, wat bedoel je met inject ?
In de MQTT explorer kan ik het exacte commando/syntax niet vinden…
Is deze syntax ok : homie/homey/office1/dim/set← 10
daarna druk ik op publish
Wat ik verwacht dat Homey het licht zal dimmen naar 10%, niet dus…
Mvrg, John

Probeer eens “0.1” ipv “10”.

Hallo Robert,
Helaas 0.1 werkt niet…

De syntax is mij niet duidelijk, ik heb geen goed voorbeeld.

Kan de “dim” variable veranderen in elke waarde “0.1” , “10” of “100” alleen Homey neemt de waarde niet over door de lamp te dimmen?

Commando:

homie/homey/ “devicename” /dim
(in de Publish, Topic entry of the MQTT Explorer)

In the Box below the <raw ,xml, json> selection buttons with raw or xml or json selected the value of “dim” (0.1 10 20 100)

The “dim” value veranderd echter Homey

Als ik “homie/homey/ “devicename” /dim/set” gebruik krijg ik een sub-variable van “dim” van : “set = 10” bijvoorbeeld

Mvrg, John

Ik snap het niet, laat eens een screenshot zien van de data van de lamp in MQTT Explorer.

Aub.

Dan zou ik toch denken dat homie/homey/office1/dim/set als topic, met (raw) waarde 10 (voor 10% dim) voldoende zou moeten zijn.

Zie je, als je in de Homey app de dim waarde van de lamp wijzigt, de waarde in MQTT Explorer ook veranderen?

Ja de waarde veranderd.

Het lijkt wel dat “/set” als topic wordt gezien ipv een aktie

Zoals je kan zien bij de dim variable, staat “set = 20” en bij onoff “set = false”

Het is ook (onderdeel van) een topic. Zo werkt het Homie protocol (zie punt 5.3.6).

Als de waarde van dim verandert vanuit Homey, maar het werkt de andere kant op niet, dan is het misschien tijd om de MQTT Hub app, of je Homey, opnieuw op te starten.

MQTT hub app al opnieuw opgestart → geen verschil…

Zal de Homey opnieuw opstarten…

Waarvoor dient de MQTT Client app ???, heb ik die nodig ?

Zonder de MQTT broker werkt het niet, dan krijg ik geen verbinding via de MQTT explorer.

Mvrg, John

Reset/opstarten van de Homey heeft geen resultaat gehad…

Mvrg, John

MQTT Broker en MQTT Client zijn beiden nodig voor de MQTT Hub app.

Dan weet ik het helaas ook niet :frowning:

Thanks voor het meedenken, i needed that !

Mvrg, John

Ik heb er geen verstand van en heb aan Gemini gevraagd welke syntax nodig is om te dimmen en hetzelfde antwoord kwam er uit.
Maar er stond ook bij dat MQTT ook hoofdlettergevoelig is . Weet niet of dat klopt.
Ik zag ook Office1 staan in explorer en office1 in de regel.
Misschien is dat nog iets?
Ik probeer maar wat.

Hoi Mike

Thanks voor je reply !

Ben gestopt met deze MQTT Hub app, ben aan het experimenteren met MQTT server en dat lijkt te werken…

homey/devices/9f0b5edc-cec6-467d-bff7-8dee7092dccc/capabilities/dim

Alleen moeilijker te lezen door de UID “9f0b5edc-cec6-467d-bff7-8dee7092dccc” van het object…

Er zit bij dit object een name “capabilitie” die de naam van het object beschrijft, moeilijk zoeken als je 4065 topics hebt met 83117 messages…

Mvrg, John