Ophalen gegevens uit JustNimbus (mqtt) naar Homey

Sinds kort vang ik regenwater op in een waterzak onder het huis. Nu wil ik een klein deel van deze gegevens in laten lezen op een Homey2019. Er lijken mogelijkheden genoeg met mqtt ( zie screenshot) maar ik krijg het niet voor elkaar. Kan iemand mij op weg helpen?

Wat heb je geprobeerd dan?

Ik ben aan de gang geweest met de 3 mqtt programma’s in de Homey Appstore. Inmiddels duidelijk dat die voor verschillende doeleinden zijn. Diverse instructie video’s gevolgd met verschillende stappen om in te vullen maar dat blijkt dan toch net iets anders.

Je hebt dan ergens al een MQTT Broker draaien vermoed ik?
Op Homey heb je dan de MQTT Client app nodig.
Deze moet je laten verbinden met die broker, en, indien ingesteld, de juiste user/pass ingeven

Met de Client kun je flows maken welke op een topic triggeren.
Bv.

.
Met de MQTT Explorer software kun je de waardes van de topic messages achterhalen. Deze handige tool geeft een live overzicht van alle MQTT berichten.

1 Like

Bedankt, ik ga ermee aan de gang. Nu dus zoeken naar de aanmeldgegevens van de broker.

Graag gedaan.

De bron van de MQTT data is waarschijnlijk de MQTT integratie van Home Assistant
Ik zie Mosquitto genoemd worden, en de interface lijkt erg op HA :blush:

Het beste kun je even een mailtje sturen naar Justnimbus, en vragen naar de Mosquitto inloggegevens.
Je hebt ook het IP adres nodig van het servertje. Die moet je terug kunnen vinden in de DHCP tabel van je router.

Of, gemak dient de mens, scan je netwerk met de Fing app (Android).

Op een Windows machine kun je nmap gebruiken.

Interessant systeem trouwens!

Ip adres is bekend.
Verzoek voor aanvullende informatie is onderweg.
Met het huidige weer vult de zak wel snel.
Zo mooi zijn als ik snel een geslaagde actie kan melden.

1 Like

Het is letterlijk goed zakkenvulweer ja :crazy_face:
Ben benieuwd of het gaat lukken.
En mss vind Justnimbus het ook interessant als je het ook met Homey kunt uitlezen/aansturen.

Oh ja, met de MQTT Hub app kun je virtuele apparaten aanmaken, die op MQTT messages kunnen reageren, of ze uitsturen, maar ik krijg dat niet werkend. Ben daar ook nog niet vol ingedoken trouwens.

Bedankt,
Met deze info en aanvullende informatie van Justnimbus krijg ik de gewenste gegevens als melding naar Homey.
Ik ben nog even zoet met het verwerken en weergeven zodat ik alle gewenste info in 1 systeem hou.

1 Like

Leuk!
Je zou bv alle waardes naar een advanced virtual device kunnen sturen via de flows.
Dan kun je in één oogopslag de statussen en waardes zien.
Kijk eens naar dit voorbeeld:

Ik kan wel een MQTT voorbeeld maken als je interesse hebt.