Nieuwe TADO app

Met de laatste versie zijn er weer wat functies bijgekomen die de oude app al bevatte.
Wat ik heb gemerkt is dat de water functie in de oude app eigenlijk niets deed en in de nieuwe app wel degelijk een functie heeft. Deze functie gebruik ik dan nu ook wel naast de het slimme schema in Tado voor warm water.
Het probleem is dat de nieuwe tado app in Homey alleen de optie heeft om de temperatuur van het water in te stellen maar niet om deze uit te zetten zoals in de Tado app zelf wel kan.
Verder kun je in de flows voor warm water niet aan geven hervat slim schema zoals met de verwarming wel kan.
Deze functie zou handig zijn en verder mis ik en vele anderen waarschijnlijk ook de functie verwarmingscapaciteit verandert nog.
Voor de laatste optie gebruik ik nu nog steeds de oude app.

Hopelijk voegt Athom deze functies nog toe aan de nieuwe Tado app.

Vreemd dit werkt bij mij prima in de oude app.

Ik merkte pas dat het bij de oude app niets deed toen ik een keer onder een koude douche stond en later merkte dat er iets in mijn flow verkeerd stond.
Bij de oude app leek het in ieder geval niets te doen voor mij.

Ik gebruik de oude app alleen nog om mijn smart plug aan te sturen om mijn vloerverwarming aan te zetten als de verwarmingscapaciteit veranderd.

Ook bij mij werkte (en werkt) dit in de oude app prima.
Heb nog niet “geupgrade” naar de nieuwe versie…

Apart.
In de “Oude” app kun je rechtstreeks de Warmwater temperatuur regelen:

In de “nieuwe” app is het in de thermostaat opties onder gebracht:

Geen idee waarom het bij mij in de oude niet (leek) te werken. Verder niet heel relevant meer omdat het met de nieuwe app wel goed werkt.
Ik mis daar alleen de optie “hervat slim schema” en “Uit” voor het water schema zoals ingesteld in de Tado app zelf.
Zolang die opties ontbreken zet ik de temp op 30.

Warm water MOET altijd op minimaal 60 graden anders is er kans op legionella!

1 Like

Wat heeft deze functie met slim schema dan voor nut zou ik zeggen.

Ik heb mijn slimme schema voor warm water functie zo ingesteld dat deze 's nachts uit staat, op de dag standaard op 30 en naar 60 graden als het licht in de ruimtes met warm water wrdt aangezet door sensoren.
iedere avond tussen 6 en 7 gaat de temperatuur naar 65 graden omdat we in de keuken wel een Quooker hebben met boiler maar deze niet voilledig leeg wil trekken met de vaat spoelen. Daarnaast is de leiding dan gelijk goed doorgespoeld.
Dat is wat ik veelal lees op het Tado forum. Het is mijn inziens dan ook niet nodig om de hele dag de temperatuur op 60 te hebben staan want dan hadden ze het slimme schema voor warm water er wel uit kunnen laten.

1 Like

Dus wel. Onder de 60 graden is gevaarlijk voor je gezondheid. Dit zal elke verwarmings boer bevestigen.

Slimme schema kan je gebruiken om je warm water aan of uit te zetten. Dit zorgt ervoor dat je boiler niet de hele tijd warm word gehouden.
Zodra je warm water vraagt zal jou ketel altijd naar minimaal 60 graden moeten opwarmen.

Ook al staat je warm water “uit” zal je alsnog warm water krijgen alleen duurt het wat langer omdat de boiler niet op temperatuur is.

1 Like

Dat gebeurd nu ook. Ik kan het met Homey alleen niet uitzetten maar alleen terugzetten naar 30 graden als er geen water wordt getapt of gevraagd.

Toch zou ik de temperatuur op 60graden houden dat als er water gepakt wordt het tenminste warm genoeg is.
De boiler (water voorraad) niet warm houden als je niet thuis bent kan wel energie schelen. Als er niemand thuis is, zet ik dit inderdaad uit (Plugwise systeem).

Is er al enig zicht op wanneer de verwarmingscapaciteit functie weer terug komt.
Al komt er maar een verwarmen aan/uit functie waarmee de vloerverwarming weer fatsoenlijk gestuurd wordt ben ik al blij.
Nu staan er weer twee pompen dag en nacht aan en wordt de hele begane grond ook verwarmt als de badkamer verwarmt moet worden. Lekker in deze tijd met extreme gas prijzen!

Even omdenken.
Als de temperatuur lager is geworden dan de ingestelde temperatuur, wordt de ketel aangestuurd. Met dit gegeven kun je de vloerverwarming aansturen.

.

Ideetje:
Slimme tado knop op de aanvoer van de vloerverwarming er bij zetten, en via tado app zelf (los van Homey dus) toevoegen aan de zone van de thermostaat op de begane grond.
Slimme knop op de radiator in de badkamer zetten en je kunt de badkamer en begane grond apart stoken

Ik heb nu inderdaad zoiets aangemaakt.
Dingetje is alleen dat Tado ook op voor kan gaan stoken op basis van je slimme schema met de “vroege start” functie.
Dus als je om 8:00 uur 20 graden wilt, dat ie om 7:30 gaat stoken zodat het om 8:00 uur ook die temperatuur is. Je ingestelde temperatuur wordt dan nog niet opgehoogd. Die regels die temperatuur afhankelijk de boel regelen, zien dan dus niet dat er al warmtevraag is.
Ik wil gewoon weten wanneer er warmtevraag is in een ruimte. Die optie zat erin en moet er gewoon weer in. Nu staat de “vroege start” functie uit. Allemaal lapmiddelen om iets wat goed werkte weer werkend te krijgen. Geen goede zaak!

Die Tado kraan voor de vloer verwarming is inderdaad een optie. Ik heb drie zone’s met vloerverwarming en nu stuur ik simpelweg de pomp, maar de zone dicht zetten of met een zoneklep bypassen is natuurlijk een betere optie. In dat geval zou ook een onafhankelijke pompschakelaar kunnen worden toegepast zodat ik bij een falende Homey wel gewoon warmte heb. Ik wil sowieso die pompen uit zetten als er geen warmtevraag is en in de zomer 1x per week een uurtje laten draaien. Dit bespaart een paar honderd KWh elektrische energie.

Het wordt tijd dat Tado een “slim” relay gaat uitbrengen waarmee je een zoneklep kunt sturen.
Ik kan geen bedrading van de thermostaten naar de regelruimte onder de trap krijgen om 2 zone’s te sturen met losse Tado thermostaten en ook voor de badkamer gaat dat niet lukken.
Als ze een simpel relay uitbrengen wat draadloos wordt aangestuurd, het liefst in tussenstekker vorm zodat je gewoon een 230V relay direct aan en uit kunt sturen en je dus ook je pomp hier simpel mee kan schakelen, zou het Tado systeem veel gebruiksvriendelijker worden en makkelijker betere oplossingen kunnen opleveren.

Het jammere is, (dit is een aanname) dat de app enkel is uitgekleed qua functionaliteit, om hem geschikt te maken voor Homey cloud/beta/bridge (lees: zo min mogelijk data verbruiken).
Waarschijnlijk is dat om wereldwijd de snelheid zo min mogelijk proberen te beïnvloeden, en de kosten zo laag mogelijk.
Zoek maar eens op waarom Hue sensors niet in de Hue cloud app zijn opgenomen.

Waarom heb je de “oude” app eigenlijk verwijderd? Die werkt nl. nog steeds prima.
De “nieuwe” app kon ik er naast installeren.

Ja da’s wel heel erg “niet slim” voor een “slimme” app voor een slimme thermostaat.

Tado heeft ook draadloze thermostaten, de knoppen zijn ook draadloos.
Met een draadloze thermostaat zou je een pompschakeling kunnen aansturen.
https://support.tado.com/nl/articles/3478805-wat-zijn-de-verschillende-opties-voor-het-aansturen-van-verwarmingssystemen-via-tado

Ik zou mijn verwarming ook nooit Homey afhankelijk maken.

1 Like

@Jeroen_Leeflang

Misschien een ideetje voor je:

In mijn vloerverwarming heb ik een slimme steker gezet. Ook word de vloerverwarming geschakeld door een thermostaat (dus de pomp gaat alleen draaien wanneer de leiding warmer is dan 42 graden).

Met de slimme steker kan ik zowel uitlezen (door stroomverbruik) OF de pomp draait EN ik kan hem aan/uitschakelen wanneer ik dat wil (wel door Homey natuurlijk).

2 Likes

Vraagje: we zijn (bijna) een jaar verder…

Hoe bevalt de nieuwe tado app nu? Zijn er (oude) functies weer aan de nieuwe app toegevoegd? Voelt de app nu compleet, of missen er nog dingen?

@Hamster Op de Tado pagina in de AppStore kan je zien welke kaarten beschikbaar zijn.

1 Like

Er is ook een community app, tadoZones genaamd. Deze heeft o.a. geofence, warmtevraag, en kan Energy IQ automatisch updaten (als je n P1 meter aan Homey hebt ‘hangen’)
Deze is naast de tado app te installeren, om zo te kunnen uitproberen.

2 Likes

blijkbaar werkt de tado app versie 3 (https://homey.app/nl-nl/app/com.tado)niet meer en is deze vervangen door een nieuwe versie 1 (tado° App voor Homey | Homey)

de oude url bestaat ook niet meer. nieuwe app werkt wel prima maar wel veel werk om alle flows aan te passen naar de nieuwe apparaten via de nieuwe app