(nieuw type) ASUN 650 KAKU koppelen met homey pro

Ik heb een nieuw type ASUN 650 in de KAKU app staat als afbeelding nog het oude type (zie foto’s voor verschil) nu zegt hij bij koppelen in de app als je op de learn knop drukt dat het apparaat aan of uit is gegaan dit doet die dus niet ?

als ik nu zelf lang de set knop naast learn in hou dan kan ik met learn en set het scherm omhoog en naar beneden doen (staat nergens vermeld staat alleen dat de set knop niks doet en er op zit om later dingen nog toe te voegen) denk door middel van een soort update

maar het probleem is dus ik krijg hem niet gekoppeld wie kan me helpen wat doe ik fout is de app niet goed en alleen voor het oude type beschikbaar ? wie kan me de juiste richting op helpen


Het kan zijn dat deze inderdaad niet herkend word door de app. Omdat het een nieuw model is.
Dat zou je in het Homewizard topic kunnen navragen.

Maar even ter info. Dit model werkt met 433MHz. Je krijgt dus geen terugkoppeling van het apparaat of het scherm open, dicht of bv op 40% open staat.
Als je dat wilt moet je een ander apparaat kopen met bv Zigbee of Z-wave.

welke zou je dan adviseren @Mike1233 ik wil graag wel een melding namelijk dat die uit of dicht is

Ik gebruik ze zelf niet. Ik heb zelf Somfy met RTS, dus geen terugkoppeling.
Maar ik zie hier op het forum dat er Fibaro word gebruikt. En Shelly, maar dat kan ook wifi zijn. Maar beiden wel met terugkoppeling.
Even in het forum zoeken op rolluikschakelaar en je hebt even wat te lezen.

Met de tekst “Ging het apparaat uit en aan” wordt bedoeld dat een aangesloten lamp even aan- en weer uitgaat. Een aangesloten zonnescherm gaat, weet ik niet zeker, even op en neer. Dit ter bevestiging dat er een code ontvangen en ingeleverd is door de ASUN. Zoniet, zet je Homey dan dichterbij de ASUN, zodat je bekend raakt met het aanmeldproces. Daarna kijken of bij een grotere afstand het allemaal nog werkt.

Je kunt, met welke aansturing dan ook, alleen een melding/status zien of er een open- of dichtcommand commando gestuurd is.
Of het scherm ook echt open of dicht is, kun je alleen bepalen met twee extra contactsensoren aan de boven- en onderkant van het scherm.

Heb je het nu over de ASUN 650 met 433MHz of ook over Zigbee en Z-wave?

Over allemaal. Al deze controllers schakelen bij een commando “scherm dicht” gedurende 2 minuten de 230 volt op motordraad naar beneden. Binnen 2 minuten moet het scherm dus beneden zijn. Wanneer het scherm beneden is, onderbreken positieschakelaars op de motor van het scherm de stroom. Op dezelfde manier voor omhoog. Deze positieschakelaars zijn niet verbonden met de ASUN 650, de Zigbee of de Zwave. Je weet dus nooit zeker of het scherm echt naar beneden of naar boven staat. Het enige wat mogelijk is, is dat de Homey app in de status onthoudt of er een commando “up” of “down” gegeven is. Dit kun je makkelijk verifiëren door na een reset van de Homey de status op te vragen. Na een reset is er volgens Homey nog geen enkel commando gegeven, en dus de status onbekend, dan wel geeft Homey de verkeerde status. Als de controller de status onthoud, heb je dit probleem met resetten niet.

Dus als ik het goed heb begrepen dan kan je alle schermen die je hebt na een reset van je Homey weer opnieuw calibreren omdat de standen dus niet meer kloppen?
Dus bv scherm naar beneden op 70%. Homey loopt een uur later vast, je doet een PTP, Homey start weer op. Je stuurt het scherm naar 50% dus het scherm zit nu helemaal dicht?

Dat hangt af van het type rolluikschakelaar dat je gebruikt. Bij een van de types (ik weet niet meer welke) las ik dat je een app op de telefoon moet gebruiken om het scherm te calibreren. Dan wordt die calibratie weggeschreven in de rolluikschakelaar, neem ik aan.
Zelf gebruik ik Homey App Somfy RTS, en na opnieuw starten van de Homey doen mijn flows, degene waarin op de status van de jaloezieën getest wordt, het niet meer. Bijvoorbeeld de flow die de jaloezieën horizontaal zet, checkt eerst of de jaloezieën naar beneden zijn.

Je zegt dat ze het allemaal niet meer doen.
Dus het ligt dus aan de rolluikschakelaar die je gebruikt.
De Somfy RTS heeft geen terugkoppeling dus je weet niet of hij open of dicht is.
De Somfy IO heeft een Connexxoon, Tahoma of een Connect box nodig om aan te sturen.
Deze haalt de status uit de box.
De fibaro Roller Shutter 3 schijnt ook de status bij te houden als je de stand hebt aangepast met de afstandbedieneing.
Calibreren kan je doen in de Homey app maar dan moet je soms een RAW commando geven aan de Fibaro schakelaar zelf. Ik dacht 155 2. Dat slaat hij op in de schakelaar.

Ik bedoel te zeggen dat als je écht wilt weten wat de stand van je scherm/rolluik/jaloezie is, dit alleen met benaderingsschakelaars gerealiseerd kan worden. Vandaar dat er gekalibreerd moet worden: dan wordt de tijd gemeten die het duurt om het scherm open of dicht te sturen. Hoe te bepalen in welke stand de jaloezieën staan, zou ik niet weten. In principe kan ook nog het opgenomen vermogen van de motor worden gemeten, waaraan je kan zien of de motor nog draait.
Welke schakelaar aan je wensen voldoet, kun je alleen bepalen door de handleidingen goed te lezen. Of door gewoon uitproberen. Voor mezelf ga ik er van uit dat als een handleiding niet duidelijk maakt hoe het werkt, het wel eens tegen zou kunnen vallen.
Zie ook https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGR-223/FGR-223-EN-T-v1.2.pdf

En dan moeten die het ook net maar doen.
Zo heb ik Zigbee schakelaars gehad die zeiden dat de lamp uit was maar hij stond gewoon aan.
In pricipe moet je er van uitgaan dat het gewoon werkt.
Maar om zeker te weten, zonder storingen, zou je dus 2 eindschakelaars kunnen monteren om te kijken of het scherm open of dicht is.
Maar persoonlijk koos ik geen kaku op 433.

En dan wordt het een dure oplossing, die je alleen in professionele systemen ziet. Daar mag je deze “hobby” spullen dan ook niet gebruiken. Begrijpelijk als je hier leest dat een automatische update van de KaKu app ervoor zorgde de schakelaars andersom werkten en schermen omhoog ipv omlaag gingen.
Zelf heb ik een keer meegemaakt dat de visite een bijzettafeltje een beetje verschoven had, zodat bij het open van de jaloezieën deze achter het tafeltje bleef haken, en daarom omviel, met gebroken glazen ten gevolge. Misschien dat zo’n Fibaro schakelaar dat zou kunnen voorkomen, omdat dan het motorvermogen groter wordt als de jaloezieën ergens vast tegen aanlopen.
Maar bij mijn jaloezieën zit de RTS aansturing ín de motor. Er lopen maar 2 draden heen, de fase en de nul. Aansturing vindt plaats door een afstandsbediening van Somphy, en bij mij nu ook door Homey, die als 2e afstandsbediening fungeert.