Netwerk issue

Hoi,

Ik zou graag wat hulp willen met mijn netwerk/ Homey Pro 2023. Ik ben onlangs overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Om mijn WiFi bereik te vergroten heb ik tevens een Deco X60 aangeschaft. Alles opnieuw geconfigureerd echter problemen met het benaderen van Homey. Op dit forum al meerdere topics gelezen van mensen die hetzelfde hebben.

Reeds genomen acties:

  • Mesh systeem uitgezet
  • Statische ipadres aan Deco gegeven
  • Statische ipadres aan Homey gegeven
  • Homey alleen via 2,4 ghz ingesteld op Deco
  • Prioriteit gegeven aan data aan Homey in Deco mesh

Gisteren leek het weer te werken echter kom ik helaas tot de conclusie dat het vandaag weer hetzelfde is.

Is mijn probleem opgelost als ik een LAN adapter aanschaf voor mijn Homey? Wat mij opvalt is dat ook mijn Daikin airco’s niet toegankelijk zijn vandaag, inloggen lukt niet in de Onecta app.

Hallo Tom,

eigenlijk denk ik aan 2 zaken die het zouden kunnen zijn.
Bij de statische configuratie is er een misconfiguratie (dns bijvoorbeeld niet die van je eigen router/oude isp/mist, gateway…)
Of dat er een optie is in de nieuwe accespoint die het verbied dat apparaten draadloos met elkaar mogen ‘praten’.

Is de airco of Homey wel pingbaar vanuit een laptop met wifi? Zelfde AP.
Zo ja, is er iets wat verkeerd staat, zo nee een instelling in de nieuwe AP.

Ken de huidige wifi setup natuurlijk niet, alleen is het 1 LAN, met een echte / alleen accespoint uitbreiding?

Schets zou handig zijn.

Tja, dit kan echt van alles zijn.

Soms kunnen zelfs eenvoudige vinkjes als ‘Airtime fairness’ dit al veroorzaken.

Mesh is in de meeste gevallen ook geen probleem als je homey toewijst aan een vast mesh punt. (Werkt hier ook prima)

Gezien je AC’s ook problemen hebben zou ik (ondanks dat een LAN adapter het probleem mogelijk op lost) toch even verder in de WLAN settings duiken/hier delen. Ik zou het persoonlijk primair daar zoeken.welli je kun je ze ook 1-op-1 vergelijken met je voorgaande AP settings? Hier homey zo stabiel als een huis aan de WLAN (en daarom de lan adapter nog nooit aangesloten).

Advies, check (en deel) je wlan instellingen en vooral ook de advanced settings. Verder ga ik er van uit dat homey goed staat. (>1m van de router, niet op een metalen ondergrond of zo, etc.)

Hoi,

Even een korte update, ik heb er voor gekozen om de LAN adapter aan te schaffen en hiermee is het probleem tot nu toe niet meer voorgekomen.

Wat me opviel in de KPN Box 12 is dat twee apparaten hetzelfde ip adres hadden (IPconflict), wellicht dat dit ook een rol heeft gespeeld.

Bedankt voor jullie hulp!