Netatmo weerstation

Beste allen. Als nieuwkomer bij de homey community het volgende.

Ik heb het complete weerstation van netatmo, inclusief extra binnen module, indirect met de bedoeling om mijn screen te automatiseren. Vooralsnog doe ik dit via Olisto, maar met de aanschaf van de homey pro 2023, zou ik graag e.e.a. via homey willen sturen. Echter, zodra ik ook maar 1x iets van netatmo in een flow of advance flow gebruik, kan ik geen 2e “actie” van netatmo gebruiken. Er komt geen “nieuwe” kaart van Netatmo meer beschikbaar als ik meer voorwaardes wil instellen in een flow. Is dit normaal? Ik heb al e.e.a. gelezen over virtuele apparaten/schakelaars maar dit is voor mij nog niet duidelijk hoe dit in te stellen, als newbee :grinning: Wie kan me verder helpen ?

Ja, voor voorwaardes gebruik je over het algemeen Logic kaarten met tags.

Hoi Robert,
Ja, ik heb al iets gelezen over die tags maar kwam daar als newbie niet zo snel uit :wink:. Zal er nog eens induiken.

Voorbeeld


1 Like

Hoi Gijs, bedankt voor deze voorbeelden. Zal er een dezer dagen eens goed naar kijken als ik wat tijd heb, of ik het een beetje snap. Nogmaals bedankt

Geen probleem. Laat maar weten of je hulp nodig hebt. Ik heb zelf enkele Netatmo producten. Dus kan eventueel met je mee kijken voor de beschikbare tags ed.

Ja, het is voor mij nog allemaal best nieuw dat homey gebeuren. Ik heb redelijk wat met olisto, Google home en KAKU geautomatiseerd maar wil nu eigenlijk alles naar homey omzetten zodat ik alles op 1 plek heb. Maar dat valt nog niet mee :grinning::grinning:. Alvast bedankt voor je aanbod en hulp

Hoi, kijk ook eens op https://support.homey.app/
Daar is heel veel basis info te vinden, zo ook over de logica. Het logica deel moet je even doorkrijgen zeg maar, maar dan is het erg handig om te gebruiken.
Ik snapte bijv. nooit het verschil tussen ‘variabele’ en ‘tag’. De eerste is zelf aangemaakt, en de tweede zijn variabelen die bij een apparaat horen, zoals GijsB liet zien met ‘Netatmo twee’

Hoi Gijs (en andere​:wink:). Ik vrees dat ik inderdaad meer hulp nodig hebben. Ik snap helaas heel weinig, betreffende het gebruik van logica en tags. Blijft helaas abracadabra voor me​:worried::worried:. Ook zou ik graag een flow willen maken met bv " als de temperatuur op binnen module IS …" maar kan alleen maar een flow maken met " als de temperatuur op binnen module hoger (of lager) WORDT…". Ik heb al gekeken of ik iets met virtuele apparaten kan, maar ook hier loop ik steeds tegen het probleem aan dat ik e.e.a. niet helemaal begrijp. Help…

Geen probleem om even mee te kijken. Kan je een volledige beschrijving geven van wat je wilt bereiken?

Als...
temperatuur is veranderd 
En...
temperatuur is gelijk aan 20
Dan...
doe iets

Het “EN” gedeelte dien je meestal met logica kaartjes te doen. Veel apps hebben weinig tot geen “EN” kaartjes, juist omdat het logica gedeelte daar voor te gebruiken is.

Voorbeeld:
GIF_20240501_231012_748

1 Like

@Gijs
Alvast bedankt voor het meedenken. De bedoeling is dat de screen altijd naar beneden gaat als de temperatuur binnen hoger is dan 19°, plus nog wat rand voorwaarden zoals geen regen etc. Mijn probleem is de temperatuur, want als de temperatuur al boven de 19° is, werkt mijn flow niet meer.

@Peter
Ook alvast bedankt voor je reactie.
Als de regel van “temperatuur is gelijk aan 20°” vervangen kan worden door " is hoger dan 20°" dan zou het iets kunnen zijn. Blijft het logica gedeelte over waar ik nog steeds niet goed uit kom.
Edit: ik zie nu pas de hele “film” haha. Vanavond even rustig bestuderen, Dankjewel.

Ja dat kan

1 Like

Hier een simpele flow met temperatuur van Netatmo:

https://homey.app/nl-nl/flow/0TxwVY/

2 Likes

Oke, zover ik het zie zijn alle oplossingen zo’n beetje gelijk. Dus ik moet me wederom in de logica verdiepen. Hoop dat me dat lukt, wordt vervolgd.

Edit: dus zoiets als ik het goed begrijp

Waarbij de regel met logic #temperatuur, de temperatuur van de binnen module is (als ik het goed heb ingesteld tenminste). Of moet ik iets van lokale tags maken zoals in het filmpje van Peter?

1 Like

Ziet er goed uit.

Ik heb geen tags gemaakt, voor de duidelijkheid😉 In mijn filmpje kies ik de lokale tag, welke beschikbaar komt via het triggerkaartje (het ‘Als’ kaartje) die je gebruikt.

Als alternatief kun je dezelfde tag uit het lijstje met apparaten en hun bijbehorende tags kiezen.
Filmpje:
GIF_20240502_204244_531

Ah, oke. Bedankt voor je reactie👍

Volgens mij zou het moeten werken!

Eventueel uit te breiden met :slight_smile:
Zon onder
Windkracht
Op vakantie ja/nee (via virtuele devices)

Het lijkt inderdaad te werken, even afwachten nu. Jullie allemaal bedankt voor de hulp​:+1::+1::+1: