Netatmo en Homey meet frequentie

Hallo mede Homey gebruikers,

Ik heb voor de kamertemperatuur regeling een Netatmo weerstation gekocht.
In de woonkamer gebruik ik het basis station als temperatuur sensor. Daar heb ik ook een Airco hangen van Daikin met een wifi module. Nu heb ik een flow geschreven met wat waardes er in met de kaart van Netatmo als de temp…groter is dan… moet de airco naar een stand lager gaan. De Netatmo app is vrij nauwkeurig maar de verniewings frequentie vanuit Homey naar het Netatmo basis station duurt 20 minuten. De Netatmo app geeft bv een binnen temp van 24 graden aan, omdat de airco niet het signaal krijgt van Homey dat deze de temperatuur heeft bereikt, want dan staat bv het basis station in Homey nog op een temp van 22,3 met als laatse meeting 12 minuten geleden. Hoe kan ik vernieuwings frequentie versnellen, of liever nog, realtime maken? Heel graag jullie antwoorden want ik heb daar dus een vrij duur systeem voor aangeschaft omdat Netatmo het best met Homy zou werken. Alvast bedankt voor het meedenken en jullie adviezen/reacties.

Als ik in het grafiekje kijk van Netatmo, zie ik dat er elke minuut een meeting is. Ik zie dan ook dat de “15 minuten geleden” betekent dat de laatste temperatuurwisseling 15 minuten geleden is. Dus niet de laatste meeting. Dus als de temperatuur altijd constant is, wordt die tijd steeds groter. Kun je testen door er even tegen te blazen of een föhn er op te zetten :grin:.
Als het de laatste meeting zou zijn, dan zou de tijd voor humidity en temperatuur gelijk zijn.

Hey, dank voor je reactie, echter…is het niet dat de Netatmo app niet registreert, maar met name dat Homey pas 20 minuten een meting krijgt. Want als mijn Netatmo een temperatuur stijging krijgt…kan het dus 20 minuten duren als de meting daarvoor net is geweest op Homey. Begrijpt u wat ik bedoel?

In iedergeval super bedankt voor het kijken

Ja, dat kan nog steeds dat er een vertraging is van 20 minuten. Mijn punt is dat je wel even moet testen en goed kijken wat er gebeurd, zodat je de info goed interpreteert.
Je kunt bv ook de grafieken van Netatmo en Homey vergelijken.
Maar waar die vertraging bij jou vandaan komt blijft me een raadsel. De communicatie verloopt via de servers van Netatmo. Dus niet lokaal. Maar ik heb nauwelijks vertraging.

Hoi,

Dus u stuurt, als ik het goed begrijp ook iets aan op de temperatuur van de Netatmo waarde via de binnenunit van het weerstation?

Ik zou graag wat meer willen weten hoe u dat heeft gedaan…Het is voor mij niet heel duidelijk hoe dat dan in te richten.

Alvast bedankt voor de tijd en energie

Ik stuur er nog niets mee aan. Ik heb de app Netatmo App voor Homey | Homey geĂŻnstalleerd en zie onder apparaten de temperatuur van de verschillende kamers. Ik heb nog nooit gemerkt dat er een vertraging was.
IMG_3112

In uw bijlage zie ik dat u een temperatuur van 20 graden gebruikt, is dat met een bewuste reden dat het een heel getal moet zijn?
Ik gebruik komma getallen, bv. 21,7 graden. Zou daar het probleem kunnen zitten?

Als ik een komma intype, wordt het uiteindelijk een punt. Maar ik heb hem op Engels staan. Onderstaande flow reageert op elke temperatuurwijzigingen, waardoor de flow robuuster is. Heb je ook een schermafdruk van de flow die je gebruikt?

Hoi,

Maar reageert de lamp direct op een wijziging in temperatuur? :pray:

Hieronder een screenshot Ă©Ă©n van mijn flows voor de Airco,

Ik zie dat u logische kaart gebruikt…daar zit het toch niet in.

Super bedankt al zover…ik was even bang dat ik deze set wellicht te voorbarig in te snel had gekocht, maar ik heb een sprankeltje hoop :innocent:

Groet Barry

In jouw flow moet de temperatuur eerst onder 22.8 zakken en vervolgens weer tot boven de 22.8 stijgen voordat de flow start.
Als je lang genoeg op de postzegel van de Netatmo thermostaat klikt krijg je onderstaand. Daarin kun je dus ook zien hoe snel Homey reageert op temperatuur wijzigingen. Met name als je op het grafiek symbool klikt.
Ik moet even wachten totdat de kamertemperatuur wijzigt, maar dat is geen handige test. Als ik de grafiek van Homey vergelijk met die van Netatmo zitten er wel 10 minuten of meer vertraging in. Netatmo zal wel geen hogere polfrequentie toestaan.

Gebruik anders een temperatuursensor compatible met de app Draadloze Weersensoren App voor Homey | Homey. Zelf heb ik er 5 van TFA Dostman, de TS34C, zie Cresta TS34C sensor TS-34C

Die updaten om de 45 seconden, anders is de batterij zo leeg, Real Timer kun je het niet krijgen.

Ik gebruik inderdaad die postzegel om te zien wanneer homey reageert. Het kan dus zo zijn dat de temperatuur al ver onder de 22,8 is…bv 22,2 en en bij de homey de minuten al op 17 minuten geleden staat. De temperatuur zakt dan niet in eens 0.6 graad, het duurt dus een poosje voor die temperatuur daar is en homey heeft dus al die tijd niet gereageerd met een ander flow die geactiveerd moet worden als deze onder de 22,8 graden is gekomen. Ik zal hierna even een mail maken met de screenshots hoe ik hem opgebouwd heb. Wellicht kunt u mij aangeven wat ik misschien wel helemaal verkeerd doe.

Geef mij even om dit netjes voor u in een mail te zetten.

Alvast bedankt

Beste,

Hierbij een opbouw van wat er in de ochtend gebeurd,

Bij onderstaande gaat de airco aan in een bepaalde snel fase om de woonkamer op te warmen, in deze flow zit geen eind temp, daar zal de volgende flow in moeten springen.

De voorgaande flow zou dus moeten doorlopen tot een temperatuur van 22,8 graden en dan overschakelen naar stand Quiet. Dit zoals in de onderstaande flow aangestuurd zou moeten worden.

Als dit dan niet voldoende is om de kamer warm te houden, en de temperatuur langzaam zakt, heb ik de hieronder geplaatste flow geschreven zodat de temperatuur dus niet niet verder zakt als 22,3 graden want als dat zo is zou de airco moeten aan gaan op een hogere fan stand.

Bovenstaande flow zou dus de temperatuur te allen tijde boven de 22,3 graden moeten houden.

De onderstaande flow moet ervoor zorgen dat als de flow met 22,8 graden toch nog door verwarmd op de lichte stand dat bij 23,5 graden de fan only functie aan gaat.

Hopelijk is het duidelijk hoe ik het getracht heb op te bouwen.

U zult nu begrijpen dat een reactietijd van soms 20 minuten vrij veel warmte en overtollig verbruikte energie oplevert.
Echter zal ik dit ongetwijfeld verkeerd ingericht hebben, echter heb ik al wel een poosje een homey maar met logische en variabelen snap ik nog niet zoveel.

Dus ik hoop dat het aan mij ligt en aan mijn manier van programmeren en het toch een niet voor niks aangeschafte set is geworden, buiten dat het een leuk weerstation is, maar ik wilde het graag combineren.

Alvast bedankt voor uw tijd en energie die u erin steekt. (Ook contact gehad met Homey die zeggen niks te kunnen doen, ligt buiten hun hulp gebied).

Met vriendelijke groet,

Barry

Je kunt gewoon een foto van je scherm in je bericht opnemen.

Ik zie niet direct iets fout. Moeten die voorwaarden “is heating” en “is on” er persé bij?
Ik ben bang dat de pol frequentie met de NetAtmo server (te) laag is, waar niets aan veranderd kan worden.

De heating staat aan omdat de airco verschillende functie bevat…en dit eigenlijk alleen bij Heating mag doen niet als het die temperatuur is in de zomer. Want dan staat de Airco op koelen…en dan moet hij niet gaan verwarmen. Ik had kleine hoop dat ik iets fout had gedaan…

Of zou een Netatmo thermostaat daar wel sneller op reageren…als die een temperatuur verschil meet :person_shrugging:

Het probleem is dat Homey niet direct met je Netatmo systeem praat, maar met servers van Netatmo, waar ook je Netatmo app op je telefoon of tablet mee verbind. Die app heeft een geavanceerder berichtuitwisseling. Homey moet alle gegevens telkens opvragen, en mag dat niet te vaak doen om overbelasting van die servers te voorkomen.

Dus als ik dit goed werkend wil hebben, dat had ik met Toon van Eneco wel…alleen die werkt maar met halve graden, zou ik een thermostaat/meter moeten hebben die in mijn locale netwerk hangt…het liefst nog zigbee ofzo…die rechtstreeks met Homey kan praten…dit zonder tussen komst van dus zo server?

Met vriendelijke groet,

Fam. Kleinlangvelsloo

Verzonden vanaf Outlook voor Android

Toon gaat ook niet werken. Ik heb de app even geĂŻnstalleerd en die vraagt ook om je login gegevens van de server van Toon.
Gewoon een tfa dostman ts34c oid kopen, kost maar circa €17. Deze lijkt er erg op. Het is een kwestie van uit proberen omdat de specificaties van zowel de sensor als de app niet aangeven welk protocol ondersteund wordt.

https://www.amazon.nl/dp/B0076JGK7U/ref=asc_df_B0076JGK7U/?creative=380333&creativeASIN=B0076JGK7U&linkCode=asn&tag=beslistnl20-21&ascsubtag=b44558b6-e102-4385-8514-6e219a351f19&th=1

Deze misschien ook:

https://www.amazon.nl/TFA-Dostmann-Temperatuurzender-30-3210-10-radiostations/dp/B07K7LQ4G7/ref=pd_sbs_d_sccl_3_2/260-9738212-6614634?pd_rd_w=OCRa1&content-id=amzn1.sym.ddc8bbcc-e243-4fc3-b948-9584f927135e&pf_rd_p=ddc8bbcc-e243-4fc3-b948-9584f927135e&pf_rd_r=SVKJ6JERJ7YMSPTMAHTQ&pd_rd_wg=Csppv&pd_rd_r=daa43b3c-cbc5-4869-838b-c6db353d5a4d&pd_rd_i=B07K7LQ4G7&psc=1

Deze heb ik een jaar geleden gekocht en doet het op Homey:

Zie ook hier:

Goedemorgen,

Toon werkt ook beetje zoals nu…ook traag en maar met halve graden. Dus als ik ingesteld had kleiner als 21,5 dan reageerde Homey pas bij 21…en ja daar zat dan qua tijdsduur wat vertraging in…echter dacht ik dat het aan de halve graden lag…echt een beginner nog in deze :see_no_evil::joy:.

Maar is het niet zo dat ik voor zo sensor ook het weerstation erbij moet hebben. Of werkt deze standalone op Homey. Dat zou opzich mooi zijn…als ik nog een weerstation moet aanschaffen wordt ik gek hahaha…heb al complete set van Netatmo aangeschaft. Wellicht had ik beter mijn huis werkt moeten doen.

Groet Barry