In een geavanceerde flow wil ik de temperatuur van onze kamer thermostaat (Nest) instellen op basis van aan / afwezigheid, tijd en type dag (door de week / weekend). Dit lijkt echter nog niet goed te werken.
Ik heb het idee dat Homey niet goed registreert wanneer iemand aan of afwezig is.
Vragen:
Hoe detecteert Homey de aan / afwezigheid?
Waar kan het probleem van de niet werkende flow liggen?
Wat kan ik doen om dit op te lossen?
Indien Smart Presence een optie is, hoe incorporeer ik dit in mijn flow? (welke tags etc)
Je begint niet met een âalsâ kaart. Deze flow zal daardoor nooit triggeren.
Je zult Ăłf op tijd moeten triggeren, Ăłf op het feit dat iemand thuiskomt/weggaat. Ik denk eigenlijk op beide.
En dan ook meenemen of bijv. de laatste persoon weggaat etc.
Hier zijn vast al mooie voorbeelden van te vinden âergensâ op dit forum
Ik denk trouwens ook niet dat je e.e.a. teveel wilt laten âklapperenâ als omhoog/omlaag.
Homey registreert afaik aan.afwezigheid op basis van devices met geinstalleerde Homey App en hun GPS positie. Persoonlijk vind ik dat niet echt lekker werken.
Ik gebruik Smart Presence en die werkt op basis van devices die aanwezig zijn op het Wifi netwerk waar Homey ook op zit.
Ik doe nu nog niet zo veel met aanwezigheid maar heb het wel alvast ingeregeldâŠ
Je zorgt dat het device een vast IP adres heeft als het met Wifi de connect, maakt in Smart Presence een gebruiker aan met dat IP adres, en zorgt dan in een flow dat Smart Presence de gebruiker op âaanwezigâ zet. 't is ff een omweg maar werkt echt goed imho.
Let wel; de devices een vast IP geven kan een dingetje zijn, sommige telefoons wisselen van MAC adres en dan werkt DHCP reservering niet. Dan moet je het MAC adres vastzetten of in de telefoon op de wifi een vast IP instellen.
TonS gaf al aan dat er triggers ontbreken:
Als ik jouw flow goed begrijp zijn er 3 schakeltijden: 7:00, 16:00 en 20:00 uur
Verder moet er iets veranderen als iemand weggaat of thuiskomt.
Verder zul je in jouw flow ieder jaar de jaartallen moeten aanpassen. Daarom zet ik variabele âheating seasonâ naar Yes op 30 november en op 31 maart weer terug naar No.
Verder lopen in jouw flow de blauwe lijnen achter de kaartjes langs waardoor ze (voor mij tenminste) moeilijk te volgen zijn.
Yes hier kan ik wel wat mee. Het stoken heb ik nu ingebouwd zoals Wim hieronder deed. Met âheating seasonâ is ja. De timer ga ik er ook nog in proberen te verwerken. Er wordt nog wel eens wat vergeten zo nu en dan
Voor nu gebruik ik âSmart Presenceâ. Maar toevallig ga ik over op iPhone vandaag dus misschien dat Locative dan beter werkt. Daar zal ik naar kijken. Vanwaar jouw keuze voor Locative?
Ik heb nog twee vragen:
Wanneer âheating seasonâ is ja, dan wil ik ook dat wanneer mijn partner en ik niet thuis zijn dat de temperatuur op 18 graden gaat staan. Dan moet ik de âniemand is thuisâ nĂĄ de âheating season is gelijk aan jaâ kaart plaatsen toch? (zoals ik het nu heb gedaan in de flow). Want in de maanden dat ik niet stook, hoeft de thermostaat niet op 18 graden. Of is deze aanpassing niet nodig? (if this makes any sense haha)
In deze flow staan de kaartjes âiemand weggaatâ en âiemand is thuisâ. In deze flow wil ik zowel mijzelf als mijn vriendin incorporeren. Moet ik dan beide âiemand is thuisâ kaartjes vervangen voor âKoen Rietveld is thuisâ en âmijn vriendin is thuisâ kaartjes? (nadat ik ook mijn vriendin heb aangemaakt in Smart Presence etc. Zie de 4 kaartjes links boven in de hoek)
In andere woorden, ik wil graag dat zowel haar aanwezigheid als de mijne de trigger is voor deze flow. Hoe doe ik dat?
ik ben taxichauffeur. Ik rij onder andere een zorgroute: De ouders krijgen van mij een whatsappje zodra ik de straat inrij via locative en homey. met locative kan ik dus een flow starten als ik ergens wegga of aankom. (je zou dus de verwarming vast kunnen aanzetten als je van je werk weggaat)
Klopt.je aanpassing is goed.je zou nog de temperatuur op 10 graden kunnen zetten buiten het seizoen:
Met âiemand gaat wegâ maakt het niet uit wie er weggaat. Iemand kan zou zowel jij als je partner zijn. Als iemand weggaat wordt met âiemand is thuisâ wordt er gecontroleerd of er iemand (de ander) nog thuis is.
Ik heb de âhardeâ temperaturen vervangen voor variabelen (bijvoorbeeld: nacht / dag / comfort). Dat maakt dat ik wat makkelijk kan âspelenâ met de juiste temperatuur. Als ik comfort iets te koud vind, pas ik 1 variabele aan en verhoog die met bijvoorbeeld 0.5. Ik hoef niet te âherinnerenâ waar ik de comfort temperatuur allemaal in flows heb verwerkt.
doe ik ook. maar alleen omdat ik variabelen op mân iPhone/iPad kan aanpassen en dus niet mijn PC hoef op te starten. overigens staat alles mbt verwarmen (of bepaalde lampengroep) op 1 canvas. gebeurt er iets ongewenst dam hoef ik maar 1 flow te controleren.