Lichten/Toon automatisch uit verlaten huis

Goedemorgen allen,

Ik heb een vraag over het creëren van een flow waarin ik het volgende wil bereiken;

Wanneer de laatste persoon het huis verlaat, Toon set temp op 18 graden.

Helaas werkt op mijn iPhone 7 en op mijn vriendin haar iPhone 6 de locatievoorziening niet sinds v2. Nu zag ik natuurlijk de app Location and Presence alleen kom ik hier niet uit.

Ik hoor graag hoe ik dit kan oplossen (ben helaas nog geen expert in het maken van flows).

Mvg,
Ronny

Verplaatst naar Nederlands

Kan op verschillende manieren , beetje afhankelijk wat je aan apps heb draaien.

Ik kan/doe het als volgt.
-Alarm ( Satel Integra) ; indien ingeschakeld dan …
-unifi ubiquiti + controller ( RaspPi) , Indien uitgelogd van wifi dan …

Ik zet zoenzo alle aan/afwezigheid op afwezig van alle users als alarm ingeschakeld is.
Bij binnekomst alarm uit, en door unifi ubiquiti meld device zich weer in wifi en aanwezig.

Wellicht een klein opzetje voor je.

Hmm jij regelt je aanwezigheid op basis van MAC adress?

Ik draai helaas geen unifi maar wel een Asus AC68U. Helaas is hier geen app voor te vinden, netgear echter wel zag ik. Hetgeen wat ik wil moet toch normaal gezien toch niet zo lastig te realiseren zijn? Het gaat er om dat als de laatste persoon het huis verlaat de verwarming automatisch naar 18 graden moet dalen.

Ik lees over wat oplossingen met IFTTT?

Hoor graag overige opties.

Zal best op basis van MAC gaan, regelt de Unifi app .
IFTTT ben ik niet bekent mee, maar wellicht dat het kan hiermee.

De presence van homey zelf werkt idd crappy, andere suggesties heb ik niet zo.
Je zal denk ik wel een variabel moeten zetten waarmee je de uiteindelijke flow(verwarming naar 18 graden) uitgevoerd gaat worden.

Indien niemand thuis dan variabel = 0 ( initiele setting)
Indien persoon 1 thuis dan variabel +1
Indien persoon 2 thuis dan variabel + 1

Je krijgt dan als 1 persoon thuis variabel = 1, en bij 2 personen thuis variabel =2

Dan
Indien persoon 1 verlaat variabel -1
Indien persoon 2 verlaat variabel -1
Je krijgt dan als 1 iemand thuis is variabel =1 & niemand thuis variable = 0

Uiteindelijk flow als variabel = 0 dan verwarming naar 18 etc.
&
Als variabel is groter dan 0 dan verwarming bv 20 graden etc.

Je wel iets moeten verzinnen om de variabel te setten op basis van precense van je mobiles.
Iets met owntracks maar hier heb je ook een MQTT Broker voor nodig.

Bedankt voor je uitleg, echter zoek ik middels IFTTT een iets eenvoudiger oplossing.

Ik hoor graag als mensen hier bekend mee zijn!

Ik heb IFTTT een tijd gebruikt voor presence detectie. Werkte toen vrij feilloos (99%). Maar sinds een tijdje (half jaar ofzo) zit er heel veel vertraging op IFTTT, soms wel meerdere minuten zodat het niet lekker meer werkt voor mij.
Mijn oplossing is nu een fysieke knop naast de voordeur, als ik weg ga druk ik erop, homey gaat op “afwezig”. Als ik terug kom zelfde knop drukken, homey gaat op “thuis”.

Was het geklooi met half werkende detectie methodes een beetje zat en die schakelaar is fool-proof. Went snel genoeg. Scheelt misschien wel dat ik alleen woon.

Ik gebruik hiervoor virtuele knoppen. Thuis, weg, vakantie, slapen met daarbij horende flows.
Je kan zo lampen uit/aan doen, alarm inschakelen en verwarming lager zetten. Diegene die het laatst weggaat activeert de virtuele knop op zijn/haar telefoon en omgekeerd.

Ik gebruik ook virtuele knoppen voor die statussen (afwezig, slapen, etc). Alleen een fysieke knop naast de voordeur zorgt ervoor dat ik mn telefoon niet nodig heb als ik met sleutels etc in mn handen de deur uit ga.

Een lichtknop in de woonkamer triggert slaap modus als ik langer dan 2sec m indruk. Of “hey homey, welterusten” werkt ook prima

Aanwezigheid detectie is een lastige. Wat voor de ene werkt, werkt voor de ander niet. Ik heb volgens mij alle mogelijkheden wel geprobeerd (standaard Homey detectie, Better Presence, IFTTT, Mqtt) en als laatste de Beacon App met dongles voor alle huisgenoten. Die laatste werkt voortreffelijk…maar… niet met Homey v2…

Ik ben sinds een paar dagen ‘om’ naar v2 en heb nu redelijk werkende detectie op MAC adres van de telefoons van huisgenoten via de Netgear App. Hopelijk gaat de Beacon App ook weer werken onder v2. Heb ik twee mogelijkheden.

Een wat lange inleiding om te zeggen dat je alleen de verwarming omlaag kunt laten regelen als je echt een goede aanwezigheid/afwezigheid detectie hebt.

Update: Heb het nu een paar dagen draaien met IFTTT en het lijkt allemaal tot nu toe prima te gaan! Registreert prima mijn aan en afwezigheid!! Als dit zo blijf werken is dit voor mij de uitkomst om mijn verwarming automatisch uit te zetten mocht ik het vergeten zijn :wink: