Neo Coolcam Plug (v1, zwave) na sucesvolle pairing, unreachable

Op een Homey model 2016 die versie 7.2.1 draait met de Neo Coolcam app v2.1.14, heb ik een Neo Coolcam v1 muurplug toegevoegd. Het apparaat verschijnt keurig in Homey.
Wanneer ik echter vanuit de app of een flow dit apparaat wil uit- of aanzetten, dan blijkt het apparaat niet meer bereikbaar. In de tussenliggende tijd is de muurplug niet uit het stopcontact geweest en zat de lamp die ik er op wil aansluiten, nog niet in.

Voor de volledigheid: ik heb het ook geprobeerd met de lamp er wel in, maar dat geeft exact hetzelfde gedrag.

Homey kan hem pairen dus de afstand lijkt me niet te ver. Is overigens nog geen 3 meter in dezelfde kamer. Geprobeerd met een Heal in de Zwave settings maar ook die kan de muurplug niet bereiken. Ook een Test lukt niet. Uiteraard de Remove wel. Daarna weer toegevoegd maar zelfde verhaal.

De route is rechtstreeks van Homey naar het apparaat: 1-17
Nu zijn er een aantal andere apparaten waarvan ik de batterij moet vervangen (Fibaro bewegingsensoren) en die dus ook unreachable zijn maar ook die hebben een rechtstreekse route (1-7, 1-8, 1-9) zodat ik verwacht dat dit het probleem niet kan zijn.

Iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?

p.s. deze Homey staat niet bij me thuis en de muurplug is nu niet meer ingeplugd dus ik kan niet meteen dingen uitproberen…

Probeer hem toch maar zo dicht mogelijk bij Homey (<10cm.) te includen, grote kans dat het dan wel werkt.

Zet in ieder geval 1 tussenstekker permanent zo dicht mogelijk bij Homey. Het zwave bereik van Homey zelf schijnt niet erg groot te zijn.
Het klink alsof jouw plug net op het randje van t bereik zit.

Ook last van gehad bij een klant. Neo Coolcam heeft niet zo’n groot bereik (net zoals Homey) een Z-wave repeater loste het bij mij op. (Of duurdere plugs gebruiken van Fibaro bv)

Bedankt voor het meedenken @JPe4619!

Includen lukt op zich. Het is daarna dat het fout gaat.
Ook heb ik al in een eerder geval het probleem gehad dat een gepairde muurplug op z’n nieuwe plek ook niet herkend werd.

Bedankt voor het meedenken @Peter_Kawa ,

De plek waar de muurplug zit, is het eerstvolgende stopcontact na het stopcontact waar Homey in zit…
Ik zal experimenteren met een extra muurplug in het zelfde stopcontact als waar Homey zit want daar zitten toch 2 stroompunten. Wie weet dat een verbinding van muurplug naar muurplug wel werkt.

1 Like

Bedankt voor het meedenken @0burner0

Het klinkt bizar dat ik dan straks een repeater in hetzelfde stroompunt heb zitten als Homey om een muurplug in het eerstvolgende stopcontact te kunnen bedienen, maar als het werkt werkt het…

Ik ben niet bekend met repeaters. Is de Aeotec Signaal Extender de enige optie?

Ieder 230V gevoed zwave apparaat fungeert als router / repeater.

Tijdens/na het includen worden de benodigde parameters verzonden, soms lukt dat niet goed op afstand, heb ik ervaren, vandaar mijn advies. Overigens, als je een muurplug verpaatst, kan het geruime tijd duren voordat er een nieuwe route gevonden is, meestal gaat het snel, maar als het niet direct lukt, laat hem dan een paar uur staan.

@Peter_Kawa
Bedankt en weer wat geleerd :grinning:

1 Like

Ja, dat vond ik ook, thuis heb ik alleen Fibaro en dit was bij een kennis die wat goedkoper uit wou zijn.
Hij heeft op advies van robshop die aeotec repeater genomen en alle problemen waren weg.