Nefit essay zone regeling met vloerverwarming

Goedemorgen,

Ik heb al een paar dagen als gast gezocht naar een oplossing, maar kon het helaas niet vinden. Daarom stel ik mijn vraag hier :slightly_smiling_face:

Ik wil graag mijn Nefit Easy thermostaat koppelen aan een slimme stekker voor de vloerverwarming beneden. Daarnaast wil ik in beide badkamers slimme radiatorkranen plaatsen.

De bedoeling is dat het volgende gebeurt:

• Wanneer er alleen warmtevraag is vanuit één van de badkamers, blijft de pomp van de vloerverwarming beneden uit (dus eigenlijk als een soort klep).

• De ketel moet dan alleen verwarmen voor de betreffende badkamer.

• Als er warmtevraag beneden is, mag de vloerverwarming uiteraard wel draaien.

Daarnaast wil ik een flow maken waarbij de pomp van de vloerverwarming dagelijks 5 minuten draait wanneer er geen gebruik is, zodat deze niet vast gaat zitten.

Heeft iemand dit al zo werkend in Homey en zou die mij op weg kunnen helpen met de juiste flows of aanpak?

Alvast bedankt!
En excuses aan de moderators als dit onderwerp al eerder is besproken.

De kans dat je voor jou specifieke situatie een antwoord vindt is natuurlijk ook niet zo groot.

Voor de Nefit Easy thermostaat is er een app. Voor het bepalen van de warmte vraag in de badkamer en woonkamer kun je een ondersteunde temperatuursensor gebruiken, voor het aan- en uitzetten van de ketel een ondersteund spanningsloos relais, voor de pomp een wallsocket.

Maar in dit plaatje komt de Nest thermostaat niet meer voor. En dat klopt, omdat als je de Nesthermostaat laat zitten, deze de ketel niet zal aanzetten als de badkamer een warmtevraag heeft.

Of je moet bij een warmtevraag van alléén de badkamer de Nestthermostaat hoger zetten zodat de ketel aangaat, en de pomp van de vloerverwarming niét. Maar dat leidt tot een vreemde gebruikerservaring.

kijk ook eens naar EvoHome, al was het alleen maar om het systeem dat je wilt te kunnen begrijpen en ontwerpen.

1 Like