Zoneverwarming met nefit easy en spirit

Goeiedag,

Thuis wil ik wat meer de verwarming in zones gaan regelen aangezien ik ruimtes constanter en anders verwarmd wil hebben.

Nu heb ik al een nefit easy en een aantal aqara temp. sensoren. Het systeem wat hierop zit is 1 vloerverwarming en 6 radiatoren.
Nu denk ik de vloerverwarming te willen aansturen met een slimme stekker op de pomp, en de radiatoren met een eurotronic spirit.
Ik zag dat ze nu namelijk maar 35 euro zijn.

Momenteel wordt de easy volledig door homey gestuurd op aanvraag van de aqara sensoren, maar draaid dan wel alles mee.

Eigenlijk moet ik dus gewoon kleppen die open en dicht gaan in combinatie met de vloerverwarming.

Graag hoor ik jullie mening of ervaring hierover.

Ik zit met een soortgelijk vraagstuk en ben de eerste stappen ook aan het maken. Mijn situatie is een Atag One slimme thermostaat die in de woonkamer hangt. Woonkamer verwarmt met 2 radiatoren. Keuken verwarmt met vloerverwarming. Kamers bovenverdieping verwarmt met radiatoren. Mijn uitdaging is dat de woonkamer goed op temperatuur komt (en door de zon minder verwarming nodig heeft), maar de keuken (op Noordkant) en kamers boven (voor thuiswerken) daardoor niet goed op temperatuur komen/blijven.

Ik schakel mijn vloerverwarming pomp ook met een schakelaar (aan zodra cv-verwarming aan gaat, uit als cv verwarming uit gaat). Aandachtspunt: schakel een vloerverwarming pomp niet te vaak aan/uit, daar schijnen ze niet zo goed tegen te kunnen. Vloerverwarming is sowieso een trage verwarming, dus schakel die niet tig x per dag aan/uit. En zomers als de cv lange periode uit staat, wel de pomp regelmatig laten draaien (ik heb een flow die controleert of de pomp die dag gedraaid heeft, zoniet dan laat die de pomp een kwartiertje draaien).

Als proef heb ik ook een eurotronic spirit (€35 bij amazon) aangeschaft voor één van de kamers boven. Dit om te kijken hoe zo’n ding bevalt, de meningen zijn namelijk verdeeld. Op zich draait die redelijk stabiel. Ik schakel hem op bepaalde dagen (werkdagen) op een bepaalde tijd aan en uit. Uitlezen van de stand van het ventiel heb ik een paar dagen gedaan, maar dat was problematisch (o.a. batterij snel leeg), dus daar ben ik mee gestopt. Soms mist hij een keer aan of uitschakelen. Temperatuur wijzigen werkt ook ok, maar dat doe ik niet vaak. Wat mooi is, is dat je de temperatuur van een sensor in de kamer kunt gebruiken om de thermostaatkraan zijn werk te laten doen.

Uitdagingen: Hoe zorg ik ervoor dat de cv ketel doordraait om keuken en kamers bovenverdieping (waar nodig) op temperatuur te houden, op het moment dat de woonkamer zelf voldoende warm is (waardoor de cv-ketel de temperatuur, zonder dat dit teveel gas kost (optimum tussen gasverbruik en comfort)

Oplossing zou zijn om de thermostaat in de woonkamer zo in te stellen dat die niet meer regelt op de temperatuur in de woonkamer, maar continue draait en elke ruimte met thermostaat kranen verwarmen (inclusief de woonkamer). Dat betekent meer (geautomatiseerde) thermostaat kranen plaatsen en die stap heb ik nog niet genomen. Zit er namelijk ook aan te denken bepaalde ruimtes dan elektrisch bij te verwarmen met een automatisch geschakelde verwarming.

Hoe doe jij de volledige sturing van je Nefit Easy dmv de temperatuur sensoren?

Ben ook erg benieuwd naar ervaringen en tips van anderen, dus volg dit topic graag mee.

Goeie punten wat betreft de vloerverwarming. Gelukkig slaat deze vrij vaak aan, en in de zomer zal je deze inderdaad elke dag toch even moeten laten draaien, maar dat kan natuurlijk ook als de ketel niet verwarmd.

Wat ik nu heb is meerdere aqara sensoren die de nefit easy op 25 graden zetten als er verwarmd moet worden.
De thermostaat hangt namelijk in een kast bij de verdeler. Vind het gewoon een lelijk ding, en hoeft ook niet in de ruimte te hangen.
Alle sensoren geven een sein als het te koud is, en dan begint de cv extra te verwarmen.
Het enige wat ik dus eigenlijk zoek zijn gewoon slimme kleppen, meer heb je naar mijn idee niet nodig.
Maar verwarming is niet altijd zo simpel misschien zoals ik er over denk, er zullen vast haken en ogen aan zitten.

Op ze noord en zuidgevel heb ik lichtsensor die de stand van de zon meten, die heb ik mee genomen in het schakelen van enkele ruimtes. Als de zon er op staat is het namelijk binnen no time warm in huis, en voelt het ook anders op een bewolkte dag dan een zonnige dag.
Ik heb dan bijvoorbeeld de 'aangename temperatuur op een zonnige en bewolkte dag anders ingesteld. Dus past zich aan naar het weer.
Verder nog wat contactsensoren erbij om het geheel af te zetten als er een deur of raam open staat.

Kortom denk ik dat het systeem aardig werkt, enkel mis ik nog een aantal slimme afsluiters op batterij.