Native Google Home (Mini) & Google Assistant ondersteuning

Dat vind ik een minder goeie oplossing eigenlijk.
Je kan een ganse lijst aan devices rechtstreeks aan Google koppelen (Hues, Harmony, …) maar ook aan je domotica (hoeft geen Homey te zijn).
Als je dan in Google moet instellen dat ze niet meer via stem bedient mogen worden mis je direct een aantal mogelijkheden.
Bvb voor Harmony kan je dan niet meer gewoon zeggen ‘zet de tv aan’ zonder allerlei constructies te maken met virtuele devices en flows.

Nee, ik ben duidelijk voorstander van een optie in Homey om devices niet door te geven naar Google.

2 Likes

Ik ben het er helemaal mee eens dat het fijn zou zijn als Athom dat “gewoon” in bouwt maar er zijn mensen in deze topic die er bijna op staan dat Athom implementeert in Homey en ik vind dat de oplossing voor het google home probleem niet bij alle merken zou moeten liggen maar bij Google. Nogmaals natuurlijk zou het fijn zijn als Homey dit gewoon als optie krijgt. Net als bij de Siri intergratie.

1 Like

Hi Tjakko,
Ik had hetzelfde nadat ik als test Homey in Google Home had verwijderd en opnieuw toegevoegd. Google melde opeens weer lampen die niet in mijn 1e Huis stonden. Echter de volgende dag werkte alles weer perfect zonder dat ik iets had veranderd.
Het lijkt er dus op dat Google Home even tijd nodig heeft om na het verplaatsen van lampen/ devices naar een 2e huis alles te verwerken.
Alle duplicaat lampen/ devices heb ik in het 2e huis in 1 kamer genaamd “unused” gezet.
Nu werkt alles zoals het moet, lampen/ devices verplaatst naar het 2e huis worden niet geschakeld en er zijn geen foutmeldingen meer.

Afzonderlijk zijn de lampen nog steeds met stem aan te sturen ook al staan ze in her tweede huis in een kamer unused.

Vreemd, bij mij kan ik alleen de lampen in het 2e huis met stem bedienen als ik de Google Home app ook op het 2e huis zet.
Dit duurde na het verplaatsen van de lampen dus wel een paar uur voordat de Google Hub dit goed deed.

1 Like

Zeker vreemd. Heb de dubbele lampen al 2 dagen geleden naar ander huis verplaatst en in een nutteloze ruimte geplaatst. Ook de naam van de lampen veranderd. Gewoon te bedienen met stem🤔 Mijn minis zijn in dit huis trouwens gewoon zichtbaar, terwijl ze in het andere huis geplaatst zijn…

Hoi Martin,
Inmiddels heb ik de lampen in een tweede huis geplaatst en de kamers in dat huis een andere naam gegeven. Het commando “Hey Google, doe alle lampen uit”. Heb ik nog maar niet gegeven; ik verwacht dat het dan foutmeldingen gaat regenen omdat Google dan de lampen in beide huizen uit wil zetten. Dus ook de dubbele, Maar zoals het nu werkt is voor mij voldoende …

Waarom niet simpelweg de connectie van Google Home met Hue verbreken? Hue werkt dan via Homey nog steeds met de Google Assistant en de lampen staan er niet meer dubbel in… Zo heb ik het met de Ikea lampen ook gedaan en volgens mij mis ik geen functionaliteit die ik voorheen wel had.

2 Likes

Dat is ook een oplossing die ook al door andere is aangedragen alleen vinden meerdere mensen dat dat niet DE oplossing is en dat Homey de optie moet hebben dat je kan kiezen welk apparaat wel en welke niet gedeeld moet worden met Google.
Andere (waaronder ik) vinden dat Google die optie gewoon moet bieden.

Dit is een beetje in cirkeltjes praten maar Arno, dit is dus zeker een goede optie.

Hoi Arno,

daaar ben ik mee begonnen (ik vind dat ook de meest logische oplossing) maar helaas; die oplossing verooroorzaakt dus de foutmeldingen. Als je bij die setup zegt “Hey Google, doe het licht uit” en er is al een lamp uit krijg je een foutmelding te horen. Als je de lampen via Hue aansluit gebeurt dat dus niet.

Ah, right. Ik zal thuis eens proberen wat er gebeurt als ik dat doe…

Edit: Als ik zeg zet alle lampen uit terwijl er sommige wel en sommige niet aanstaan dan zegt Google oke, ik zet x lampen uit (allemaal, ongeacht of ze al aan of uit staan) en de lampen die nog aanstaan gaan vervolgens uit.

Dan is toch de oplossing om van Philips te eisen om zsm in te bouwen dat je lampen kunt uitsluiten van het toevoegen aan de Google Assistent? Of mis ik iets en is dat dan toch ook de verantwoordelijkheid van Athom?

Geen idee, maar het zou wel makkelijk zijn😄 Heb hier de group app draaien, waarvan ik meerdere devices heb aangemaakt met groepen lampen erin. Deze komen dus ook naast de lampen zelf als lamp in home.

Het lijkt erop dat het niet lang meer gaat duren voordat eindelijk routines beschikbaar komt in het Nederlands.

Je kan al bij de routine instellingen door tegen de Assistent in je smartphone “routine” te zeggen. Dan komt er een "routine’ button zichtbaar. Als je daar op klikt kom je in het routine instellingen menu.

Routines maken lukt maar het lukt mij nog niet dat google daarop reageert.
Het lijkt erop dat het officieel nog niet werkt

1 Like

Ik las deze blog en vooral het stuk ‘Slim zonnescherm’ viel me op. Schijnbaar heeft deze docent het voor elkaar gekregen om Google te laten luisteren als Homey praat. Ik dacht dat dit niet mogelijk was. Iemand enig idee hoe je dit voor elkaar krijgt? (misschien zit Paul zelf wel op dit forum?)

Net even snel de blog gelezen. Da’s inderdaad een goeie vraag!

Ik laat de ene google mini praten tegen de ander werkt ook

OK, even een update. Net een en ander getest.

Als via Google (Home mini of Sonos, werkte allebei) vraagt of Homey iets wil doen, dan werkt het, dus:

ALS
Iemand zei ‘test’

EN
Vraag om bevestiging

DAN
Zeg ‘test’.

Oftewel, ik vraag aan Google (indirect, anders gaat google zelf testen) om aan Homey te vragen om ‘test’, dan vraagt Google om een bevestiging. Als ik ‘ja’ zeg, krijg ik ‘test’ terug (of whatever ik invul).

Het werkt ook met een serie van flows, dus:

ALS
Iemand zei ‘Is Neuron thuis’?

EN
Neuron is thuis

DAN
Start flow 2

ALS
Deze flow is gestart

EN
Vraag om bevestiging (wil je weten wie er thuis is?)

DAN
Zeg Neuron is thuis

Het mooiste zou zijn als ik bijv. door de trigger ‘het gaat nu regenen’ van Buienradar de bevestigingsvraag kan krijgen (via Google) of bijvoorbeeld het rolluik dicht moet en dan kan antwoorden via Google.

Het enige obstakel wat ik hiervoor nog zie, is dat Homey moet ‘denken’ dat de vraag/trigger van Google kwam, en dus via Google de bevestiging vraagt. Voor nu nog even geen idee hoe dit kan (via IFTTT is Google Assistant geen gevolg/that, alleen een trigger/this). Iemand ideëen?

Ook wel een leuke oplossing, maar ik heb maar één mini en het onnodige praten tussen twee apparaten terwijl dat ook stil zou moeten kunnen, weerhoudt me ervan om een tweede te kopen.

ik zou graag willen dat homey de zonwering koppeling gaat implementeren met google assistant , vanuit google is dat al voor elkaar.

Even een paar opmerkingen:
a) Athom leest niet mee op dit topic, dus je verzoek hier indienen heeft niet zoveel zin. Je kunt natuurlijk Athom zelf mailen of op Slack hetzelfde vragen
b) ‘zonwering’ is voor mij vrij vaag. Het helpt als je iets duidelijker bent. Welke type zonwering heb je?
c) ‘koppeling’ is ook vrij vaag. In het algemeen is het handig als je aangeeft wat je zou willen. BIjv. met spraak de Somfy zonwering omhoog en omlaag zetten.
d) Met het aanmaken van een of meerdere virtuele apparaten kun je al veel bereiken, als de apparaten al verbonden zijn aan Homey. Zie ook op andere plekken in dit forum. Als je een virtueel apparaat maakt en vervolgens flows die de zonwering omhoog danwel omlaag zetten als het apparaat aan of uit is gezet, dan werkt het gewoon. Je kunt ook een dimbaar apparaat maken en het percentage gebruiken
e) Is er nog geen app, dan kun je een app aanvragen: Homey Community App Requests

Hopelijk helpt dit, succes!