Native Google Home (Mini) & Google Assistant ondersteuning

Door de integratie van Homey op Google Home worden een aantal apparaten herkend. Deze kun je uit en aan schakelen. Maar dat lukt ook zonder daar een aparte flow voor te maken in Homey. Ik vraag me af of het lukt om een apparaat wat wel in Homey staat, maar niet getoond worden in Google home direct aan te roepen . Dit gaat volgens mij niet lukken. Sterken nog ik zo juist alle flows van de TV in Homey gedisabled en toch werkt Google home als ik zeg “Hey google TV aan” Voordat ik Homey aan GH gekoppeld had lukte dit niet.

Ik vraag me af wat de “flow iemand zegt iets” nog doet ?

Met een virtuele schakelaar kun je een apparaat die niet door Google Home wordt herkend alsnog aan Google Home toevoegen. Aan de schakelaar kun je vervolgens je flows koppelen om het niet-herkende apparaat te bedienen.
Op deze manier heb je inderdaad bijna geen “iemand zegt iets” flow meer nodig.:smile:

Is er een mogelijkheid om via Google Home / Assistent een receiver te bedienen?
Dit zonder dat ik het aan homey hoef te vragen .

Geluid harder / zachter
Schakelen naar specifieke input

Ja daarmee kom ik een heel eind, alleen het volume harder / zachter zetten blijft nog een issue.
Het liefst zou ik zeggen zet het volume van de receiver op xx % waarbij dit percentage vertaald wordt richting een waarde. Welke dan via Homey richting de receiver wordt gestuurd.

Heb al wat geprobeerd met IFTT maar werkt nog niet echt naar behoren, als iemand een voorbeeld heeft houdt ik me aanbevolen.

Heeft iemand misschien nog antwoord op mijn vragen?

Dit is niet nodig, je zult het zelfs nodig hebben voor je 3e vraag.

Hier weet ik geen antwoord op, zou zeggen, probeer het uit.

Dit kan inderdaad dankzij nog steeds gebruik te maken van, “ok google, zeg tegen homey …”

1 Like

Bedankt hier kan ik wat mee :wink:

flows kan ik gewoon aanroepen met een zeg kaart zoals het hiervoor ook werkte toch?

Dit kan inderdaad dankzij nog steeds gebruik te maken van, “ok google, zeg tegen homey …”

Waarom zou je dit nog op die manier willen doen?
Het mooie is dus nu dat je de hele zin “Oke Google, vraag aan Homey om” weg kan laten.

In mijn geval heb ik een VD (virtual Device) gemaakt genaamd TV, de “spraak kaart” in mijn Flow weggehaald, en daar mijn VD in gezet.
Als voorbeeld, nu kan ik tegen Google zeggen “Hey Google, Tv aan”, i.p.v. Hey Google, vraag aan Homey om de Tv aan te doen.

Het zelfde werkt ook voor TV uit.
Verder heb ik bijna geen spraak opdrachten, om dit in mijn ogen juist weer meer afstand neemt van “Smart”. Alles gebeurt verder op basis van aan-of-afwezigheid en sensoren.

Ik maak gebruik van routines in Google. Zo heb je bijvoorbeeld als ik zeg “goodnight” hij de flow voor de nacht start waar de lampen , verwarming enz. Uit gaat. En een “good morning” routine die alles in de ochtend opstart.

Voor sommige lampen had ik voor nu al een apparte routine aangemaakt. Van ok google turn on reading light die vervolgens er van maakt ok Google ask homey to turn on the readinglight.
Met de directe integratie is dit natuurlijk makkelijker.

Ik ben alleen nog een beetje huiverig voor dubbele apparaten in Google.

Snap ik.
Dat is nu eigenlijk net wat ik wil voorkomen zeg maar.
Zelf geen zin om bijvoorbeeld de hele dag Oke google te moeten roepen.

Zo heb ik bijvoorbeeld een Flow die mijn verlichting automatisch aan doet op basis van een bepaalde licht opbrengst. En in die flow zit dan weer een afwezigheid aanwezigheid in zodat mijn lampen niet aan gaan als er niemand thuis is.

Zo heb ik nog tal van flows die feitelijk automatisch in gang worden gezet bij een bepaalde event.
Enige spraak opdracht die ik heb is nu heb, is dus TV aan en uit, en als ik bijvoorbeeld iets specifieks wil luisteren op Spotify.
Google Home is voor mij niks meer en minder een slimme assistent, en Homey is voor mij de hub. Eigenlijk de basis van alles.

Maar zo zie je dat ieder een andere definitie heeft van “Smart”(home).

Ja snap ik je wilt alles zo slim mogelijk maken. Ik heb het meeste ook automatisch en probeer dit ook wel overal te optimaliseren. Ik gebruik dus Google alleen voor buiten de automatische schakelingen iets te starten en voor de dag start/afsluiting.

Precies!.

Blijft leuk, soms ook frustrerend haha.

1 Like

Dan heb jij de Google Home en Homy op Engels staan. In het Nederlands zijn routines niet beschikbaar

Dat is een goed idee. Kan je misschien uitleggen hoe je een VD aan maakt. Is daar een app voor nodig?

Klopt ik heb hem daarom ook op Engels staan.
Virtual devices kan je aanzetten onder experimenten in de Homey app dacht ik.

Ah. Misverstand. Is dus verkeerd vertaald naar het engels. In NL heet dat virtuele schakelaar. :wink:

Ik dacht dat je echt een virtueel apparaat kan toevoegen.

Jou idee is dus exact het zelfde wat ik eerder zei

Hallo Patrick.
Een klein vraagje. Omdat mijn zonnescherm nog niet wordt herkent door google heb ik een virtuele schakelaar aangemaakt, maar om het scherm omlaag te doen moet ik nu zeggen zonnescherm aan, en voor omhoog zonnescherm uit.
Dit gaat nu nog niet anders toch? Alleen bij ok google vraag homey om… te zeggen

@Tasz

Dit vrij simpel in te stellen.
In de Homey app zet je onder experimenten de optie “gebruik virtuele apparaten” aan.
Vervolgens bij “apps” druk je op het plusje om een apparaat toe te voegen, kies hier voor Homey, vervolgens heb je de optie om een virtuele device toe te voegen.
Kies voor de Virtuele schakelaar, zodra deze is toegevoegd kan je deze van naam veranderen door de zojuist aangemaakte VD (virtuele device) lang in gedrukt te houden.
Nu kan je dit “apparaat” toevoegen op de manier zoals jij wilt.
Bij mij, als voorbeeld, heb ik mijn flow, die bij ons de tv, versterker, en ziggo box aanzet aangepast door bij de ALS mijn spraakkaartje te vervangen voor het zojuist aangemaakte VD.

Vergeet niet tegen Google Home te zeggen dat hij als je apparaten moet syncen, dan komt ook het aangemaakte apparaat in Google te voorschijn.

Als je dan zegt, google tv aan, dan moet dit werken.

Hoop dat het duidelijk is zo.

@Gerrit_Ekelmans

Klopt, althans dat vermoed ik ook. Dit omdat er alleen maar een optie aan en uit is in google home.

Wellicht dat er een optie is, maar weet ik niet zeker.
Er is ook nog een app “virtuel device”, deze is te downloaden in de Homey App Store. Wellicht dat hier een andere functiebin zit, of bij komt.

Hoi Patrick, dank je wel voor je reactie. Ik heb de app ook al geprobeerd, maar deze reageert hetzelfde. Ik was al bang dat ik iets fout deed. Hopelijk in de toekomst

1 Like

@Gerrit_Ekelmans, vermoedt van wel. Het hele smarthome gebeuren staat nog in de kinderschoenen. Als je naar Amerika kijkt, dan heeft Google Home al meer opties als NL.

Los daar van zie ik Google Home nog steeds als een slimme speaker. Juist omdat Google alleen maar apparaten kan aansturen, en geen flows.

Homey is echt een hub, de basis van ons smarthome.
Google is hier nu een leuke aanvulling op.

1 Like