Nadeel experimentele update v5

Ik vroeg me af wat de nadelen zijn als ik me homey ga updaten naar de v5 versie.
En is het mogelijk dit later weer uit te zetten?

Gebruik de zoekfunctie op dit forum. Daar is echt al genoeg over geschreven.

2 Likes

Je doet normaliter niet “updaten” naar een experimentele versie. Daar doe je aan deelnemen om bugs te vinden en door te geven om ze op te laten lossen. Als je nu al het idee hebt om later weer terug te keren naar de stabiele versie is het dus niks voor jou om deel te nemen aan het experiment.
Moet wel zeggen dat je niet de enige bent hoor. De meeste die de experimentele versie draaien doen dit alleen maar omdat ze graag nieuwe functies zouden willen. Er zijn er maar weinig die meedoen om ook echt bugs te vinden, door te geven en zo te helpen om de (latere) stabiele versie beter te maken.

Ja klopt ik zou het dan ook inderdaad alleen doen om nu al de nieuwe functies te gebruiken. Is het raar om het met die reden te doen, als ik het zo inschat zal het nog wel even duren voor de officiële v5 wordt released.

Nee hoor, is niet raar. Zoals ik al zei doen de meeste dat. Alleen doen er ook een hoop klagen dat het (nog) niet werkt zoals het hoort en dat is dan wel een beetje vreemd vind ik persoonlijk.

1 Like

Dat moet je dan inderdaad niet doen, je weet dat je mee doet aan een experimentele versie.

Ik zou graag de nieuwe 3.0 zigbee willen gebruiken zo als de meeste denk ik :sweat_smile:

Maar zijn er op bugs van app’s na nog grote nadelen?

Staan wel wat dingetjes op het forum hier en daar. Apps die nog niet werken enzo. Ik weet het zelf niet want ik heb nog een Homey draaien op 3.1.5.0

1 Like

Het zijn vooral de bugs in de firmware zelf die voor problemen kunnen zorgen. Bij sommige mensen is Zigbee helemaal stuk, bijvoorbeeld. Dat lijkt me best een groot nadeel.

Op zich valt het best mee. Ook de bugs uitzoeken, doorgeven en verbeteren is en blijft leuk om te doen.

Van het weekend had ik alleen echt mijn hele Zigbee stuk, dat was echt k*t. Je weet dat het kan gebeuren, maar voelt niet goed. Vooral als je de vinger er niet op kan leggen en je vrouw alles toch ineens heeeel handig vindt :joy:. Uiteindelijk gewoon weer klaar en alles weer draaiend :ok_hand:t2:

1 Like

Kost het nu zoveel moeite om normaal antwoord te geven.

1 Like

Deze snap ik niet.
Ik geef toch normaal antwoord. Topic starter stelde een vraag en ik geef een tip om de zoek functie te gebruiken. Er is al heel veel te vinden is over V5 over voor en nadelen en downgrade etc. Ik weet zeker dat daar zijn antwoord al tussen staat.
Of moeten we elke keer alles herhalen in een nieuw topic?

3 Likes

Kijk eens op https://homeycornelisse.nl/homey-5-0-0/
Sowieso een mooie site vol met tips & ideetjes

2 Likes

Als je Zigbee gebruikt kan je best wachten op de stabiele release.
Zigbee is het enige puzzelstukje van m’n hele Homey gebeuren wat me deed terugkeren naar de huidige stabiele versie.

1 Like

Sanp je vraag ikzelf had het gedaan vanwege de nieuwe zigbee. Maar heb er veel spijt van (je kunt NIET terug).

Heb nu al twee keer last gehad dat zigbee volledig uitviel en een recovery moest doen. Als het grootste deel van je apparaten in huis zigbee zijn is dit heel erg vervelend (leg maar weer eens aan de vrouw uit waarom ze de lampen niet aankrijgt)

dus als ik jou was zou ik het niet doen.

Ja precies dat is natuurlijk niet wat je wil.
Denk dat ik dan voorlopig nog maar even wacht met de experimentele v5.

Hoezo je kunt niet terug??

Tijdens de eerste testen bleek dat een bepaald merk devices niet te werken. Toen contact gezocht met support om weer te downlowngraden. Zij rade mij ten zeerste af te downgraden. Omdat de downgrade alleen de honey firmware zou downgraden en niet de geupgrade zigbee chip.

1 Like

Wow, dit is interessant… (Ik heb zelf ook even v5 gehad en weer terug naar v4.2)

Kan je aub nog wat meer vertellen over de “geupgrade zigbee chip”?