Versie 5

Ik lees heel veel over V5 maar is dit iets wat ooit officieel gereleased gaat worden?
Voor mijn gevoel blijft het maar in de lucht hangen en ik zie ook nergens een release datum…iemand meer info?

Het is wel de bedoeling dat het ooit officieel gereleased gaat worden. Maar wanneer dat gaat zijn weet niemand (zelfs Athom niet, vermoed ik :stuck_out_tongue_winking_eye: ).

Dat heeft ze voorheen nooit tegengehouden :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ja absoluut… Een versie met een hoop ellende is ook niks. Maar een streefdatum zou toch wel leuk zijn.

Wikipedia: Release candidate

A “release candidate” (RC), also known as “going silver”, is a beta version with potential to be a stable product, which is ready to release unless significant bugs.

RC53 en dan nog niet “stable”? :roll_eyes:

Wat Wikipedia (en de rest van de softwareontwikkelwereld) verstaat onder “Release Candidate” komt niet overeen met wat Athom daar onder verstaat. Bij Athom’s noemen ze beta’s “RC’s”.

1 Like

Helaas heb ik persoonlijk ontzettend veel issues met RC50+53 i.c.m. Aqara motion sensoren sinds ik een paar weke ngeleden begon. Dagelijks zijn er zones “stuck” in Acive mode en reageren de Aqara’s niet meer op motion. Ook remove + toevoegen hiervan werkt dan niet meer naar behoren (timeout, of indien wel toegevogd geen motion of eenmalig motion en daarna stuck “active” voor uren). Wel wordt heel consequent de Luminance steeds gerapporteerd onder deze omstandigheden, wat IMO wijst op waarschijnlijk een issue is met de FW5 Zigbee Stack en/of Aqara Driver. Ik heb ook het idee dat het vooral optreedt als er router devices worden toegevoegd (Lamp/Plug). Ik heb ca. 40 devices waarvan bijna de helft plugs/bulbs (Aqara sensoren/Tuya plugs/Osram bulbs) die er volgens developer/nodes overzicht netjes uitzien. Allee nde motion sensors geven problemen, de rwst functioneert altijd naar behoren.

En ja, ik heb App restarts/Homey reboots/PTP/FW refresh en zelfs een Zigbee reset geprobeerd, maar niets helpt. Ik snap overigens niet wat ik anders heb dan anderen, want ik neem aan dat er veel meer mensen Aqara gebruiken, maar ik zie verbazingwekkend weinig klachten van anderen?

Tientallen dumps later geeft Athom aan dat anderen “vergelijkbare problemen” hebben en dat er wordt gewerkt aan een oplossing, maar het klinkt mij allemaal niet RC-waardig. Ik sta op het punt om de uren die ik dagelijks kwijt ben met repareren van Homey te gaan besteden aan HA (al wordt kaku+somfy support dan denk ik lastiger). :frowning:

Heb Athom gevraagd, helaas een wat vage reactie en dus niets concreets…
“Zijn ermee bezig…”

Geweldig, zojuist zijn al mijn Osram E27 Dimmable bulbs spontaan uit het Zigbee netwerk verdwenen (gingen opeens allemaal volle helderheid aan aan). Dat is nu de 2e keer in <2 weken tijd!

image

De Osram app is nog gewoon geïnstalleerd en ik heb Homey niet aangeraakt.
Weer dump opgestuurd, maar dit is zo langzamerhand vrij kansloos. :angry:

Langer dan een dagje heeft het nog niet 100% probleemloos gedraaid (maar vnl. “unresponsive” motion sensoren zoals in vorige post beschreven). Ik laat de lampen maar even uit het netwerk om ze uit te sluiten. Zou het kunnen dat een bepaald merk zoveel issues veroorzaakt in het hele Zigbee netwerk? Osram/Ledvance is best een grote speler geloof ik, en de lampen werkten op het eerste gezicht verder ook prima als router. Ik hoop maar dat Athom wat kan vinden in de logs.

Heeft iemand verder nog ideeën waar dit aan zou kunnen liggen?

  • Aqara sensoren
  • Osram Smart+ E27 dimmable bulbs
  • Tuya Smart Plugs
  • Ikea G10

Het probleem met V5 is dat er een nieuwe SDK is gemaakt. hiermee werken oude apps niet goed.
De apps moeten dus eerst omgezet worden en kost tijd. zeker met al die extern gemaakte apps.

Ik ervaar momenteel geen issues met V5. Het is allemaal stabiel. De GUI’s zijn ze wel flink mee bezig, wat mij betreft wordt er te snel released. Ik moet nu verschillende apps/sites gebruiken om e.e.a. voor elkaar te krijgen.wat mij betreft gaan ze hier de focus op leggen.

Dat is niet het probleem, want de meeste van die apps zijn inmiddels al een tijdje beschikbaar als “test” versie. Het probleem zit 'm erin dat er simpelweg nog (teveel) bugs in het systeem zitten.

Er is hoop. :slight_smile:

Nadat gisteren alle Osram bulbs weer spontaan waren verdwenen (?) en ik de 2 ikea spots handmatig verwijderd had uit het zigbee netwerk, functioneerden vanmorgen alle motion sensoren voor het eerst in lange tijd nog steeds normaal. Nu 25 Aqara devices over, met 7 Blitzwolf/Tuya Smart Plugs als routers, geen zigbee lampen meer.

Voorlopige voorzichtige conclusie: Osram E27 (en/of Ikea GU10 spots) veroorzaken uiteindelijk problemen op RC53 (beide Athom app). Ik heb Athom support weer een samenvatting gestuurd met nogmaals de codes van respectievelijke diags dump.

Overigens gaat het her-routeren van Zigbee vrij vlot. Om als test even wat activiteit in het netwerk te triggeren heb ik een plug verhuisd van de eerste verdieping naar de begane grond, en volgens het zigbee node overzicht werd die een paar seconden later al netjes gebruikt door een heleboel Aqara sensoren.

Daarnaast 6 Aqara Zigbee bulbs besteld om morgen te kijken of daarmee de boel wel in de lucht blijft. :pray:

[Update] De Aqara tunable white lampen bevallen prima zover, nog 6 bijbesteld.

1 Like

Vraagje van een andere orde :slight_smile:

Als ik van mijn Homey versie 4 een backup maak en daarna naar versie 5 update.
En ik op een gegeven moment toch terug wil naar versie 4. Kan ik dan nog terug naar de eerdere backup versie 4 na een firmware downgrade?

Ik bedoel, kan ik de automatische backup frequentie stopzetten zodat de versie 4 backup altijd blijft bestaan en ik deze na een downgrade van versie 5 naar 4 dan weer kan gebruiken?

De RC versies volgen elkaar nu toch wel snel op en er worden volgens mij nog maar kleinigheden aangepast. Ik krijg voorzichtig aan toch het gevoel dat “stable” dichterbij komt of aanstaande is … Maar de wens kan de vader van de gedachte zijn … :man_shrugging:t3: Iemand meer informatie?

Ik heb nog nooit een software release van homey meegemaakt, is het wel verstandig als de v5 uitkomt om de update toe te passen.

Ik heb de laatste weken erg veel tijd in de homey gestoken en zie het eigenlijk niet zitten als dadelijk de helft over gedaan moet worden.

Dus wat is jullie ervaring? Als er een update kwam in het verleden waren deze dan stabiel? zodat ik niet de helft opnieuw hoef in te stellen.
er staan momenteel 56 flows in en 17 apps.

Aangezien ik lees dat de apps omgezet moeten worden naar de nieuwe sdk ben ik bang dat dat nog niet gebeurd is bij alle apps.(denk er zelf stiekem over na om de beta erop te gooien maar dan zoek ik waarschijnlijk op zeker de problemen op haha)

Aeotec–better logic–enelogic and you less–Heimdall–Hikvision --Lidl smart home–lokatie en afwezigheid–mqtt broker–neo coolcam–nibe–nibe uplink–samsung smarttv–somfy tahoma & conecoon–timer–virtuele apparaten–ziggo–zonnepanelen

Toen ik van v1 naar v2 ging is m’n Homey tijdens de update gebricked en moest vervangen worden :expressionless:

Alleen de Zigbee apps moesten omgezet worden en die staan al klaar.
Na de update updaten die apps automatisch en zou normaal alles klaar moeten zijn.
Eerdere releases hebben nooit zo’n ingrijpende wijziging diep in het systeem gehad dus is dat niet echt relevant on te vergelijken.

jullie hebben helemaal gelijk, en lees nu op het forum dat het toch redelijk goed gaat bij de mensen en mischien al wel dicht tegen release aanzit.

Ik zal er eens een nachtje over nadenken;p

Ik draai al een hele tijd release candidates van v5 en moet zeggen dat die prima presteert. Er is wel es wat geweest, maar dat was steeds vlot opgelost. Op het moment draait v5 bij mij een stuk beter dan v4.

Hieronder vind je een lijst met compatible apps. Is niet helemaal meer actueel lijkt het, maar denk dat je een heleboel apps al af kunt vinken:

Het is niet gelukt, een nachtje erover nadenken.
Inmiddels geüpdatet zonder problemen en wat ik nu merk werkt het feilloos wat het eigenlijk voor de update ook al deed.

Maar het is wel een kleine deceptie ik had er meer van verwacht in de zin van de lay out van het de homey app.
Beetje meer vrijheid kwa instellingen zoals bv apparaten verbergen, of wat homey betreffende apparaten doorgeeft aan google assistent aangezien nu standaard spraak commando’s ook werken wat ik niet wil want dan slaat hij sensoren over.

Misschien had ik er wel te veel van verwacht en had ik gehoopt dat het een update zou zijn net als bij een telefoon, iPad of playstation.
Eigenlijk merk en zie ik geen eens verschil.
Zal eens zoeken op changelogs en dan gauw naar bed.
https://firmware.athom.com