Mobil växlar inte närvaro/frånvaro

Alla mobiltelefoner i familjen utom en fungerar perfekt med Homey Pro (2023) när det gäller att växla mellan hemma och borta. Vi har tre Samsung och en Iphone och det är min frus Samsung A71 som Homeyn inte växlar läget för. Har installerat om appen på hennes mobil och jämfört inställningar med övriga mobiler men hittar inga skillnader. GPS-och Platsinställningar är på och samma som övriga fungerande mobiler och har uttömt ideer om vad det skulle kunna bero på och skulle därför vilja höra om det är någon annan som uppkevt samma sak och/eller har tips på vad det kan bero på.

Jag vet att man kan lösa närvaro/frånvaro genom att binda IP-adress till mobilerna och arbeta med WiFi istället, men är intresserad av vad detta beror på för att kunna arbeta med mobilens GPS.

Har hållt på med hemautomation i ca 10 år och kunnat lösa de flesta problemen men verkar gå bet här. Jag tänker att själva problemet ligger hos den enskilda mobilen och kanske är det något där jag missat… Är det någon som har någon input i (då jag inte hittar något i tidigare trådar som finns i ämnet)?

Mvh Stefan

Det kan vara så att någon slagit på geofencing på en annan enhet som kontot loggat in på.
T ex. Om du slår på geofencing (hemma /borta kontroll) på en ipad när du är inloggad som “Kalle” kommer ipaden bestämma om du är hemma eller borta. Om så är fallet så stäng av funktionen på den plattan och slå sedan på det på telefonen.
(Funktionen i Homey appen, under konto)
Endast en enhet kan bestämma platsen Hemma/borta för varje konto.

Har du kollat så att alla begränsningar för appen är avstängda i mobilen?
Batteri-optimering
Köra i bakgrunden

Tack för input. Har kollat både Ipad och bärbar dator. Verkar inte vara lösningen tyvärr…

Ja det har jag. Har jämfört hennes inställningar med mina och de är identiska.

Löste du detta någon gång? har fått samma problem efter en ominstallation av Homey Pro:n (2023). Varken min eller fruns närvarodetektering fungerar. Samsung telefoner båda två. Provat slå av och på detekteringen i våra telefoner, kollat så appen inte går in i “optimerat läge”, och stängt av att behörigheterna skall tas bort om appen inte använder dem. Men inget verkar fungera.

Hej,

vet inte om jag löst det. Har experimenterat med olika inställningar och just nu ser det ut så här på min frus mobil sedan några dagar och det har fungerat hyfsat än så länge. Det är dock inte samma som på min Samsung som fungerar som det ska. Jag har “Byt till bättre Wifi-nätverk aktiverad”.Allt annat lika. Prova och återkoppla gärna med inställningar enligt bifogad bild.

Mvh Stefan

Den ons 17 jan. 2024 19:21Kristian Jonsson via Homey Community Forum <notifications@athom.discoursemail.com> skrev:

Tack för svar! Hade redan “Byt till bättre Wifi-nätverk” aktiverad så ligger nog inte där. Men visst ska Homey känna av GPS och inte om enheten är uppkopplad mot Wifi?
Fungerat fint med både min och min frus mobil innan jag bytte SSID på nätverket och gjorde en återställning på Homeyn

Ja, den ska känna av GPS och gör det för tre av fyra mobiler i familjen. Kör appen Smart Prescence som känner av mobilen via Wifi istället som heller inte funkat tidigare med min frus mobil men nu verkar göra det med bifogade Wifi-inställningar. Men som sagt det ska funka med enbart GPS och då borde inte ny SSID spela ngn roll.

Mvh