En fundering om det skulle vara teoretiskt möjligt.
Jag har en Mitsubishi Outlander som man kan fjärrstyra AC, Laddning och lite sånt från mobilen. Men räckvidden är väldigt begränsad då det är bilen som lägger ut ett litet Wifi runt sig.
Jag kan absolut inte skriva en, men skulle med rätt app, Homey pro 2023 kunna ta kontakt med bilen då den befinner sig i närheten. Då skulle jag kunna vara i Långtbortistan och starta AC:n om bilen står på garageuppfarten inom räckhåll för HP:n.
Alltså, kan Homey ta kontakt med ett annat WiFi?
Det måste skrivas en app för Mitsubishi bilarna för att få det att fungera.
Sneglar på Outlander själv och försöker gräva lite. Spontant så räcker det väl med att du ställer bilen hemma och kopplar den på ditt wifi, så kan du nå den (via appen) från långtbortistan? D.v.s, homey borde inte vara svaret för att kunna just fjärrstyra den - detta borde gå oavsett. Jag gissar att du idag kör med mobilen som hotspot för att kommunicera med bilen? I så fall måste ju bilen och mobilen vara inom räckvidd.
Jag själv hade uppskattat en homey-app till Outlander för att kunna bygga flöden med morgonrutiner och klimatanläggning etc
Edit: Efter lite gräv här nu så verkar det som om bilen faktiskt broadcastar wifi snarare än konsumerar det? Inte meningen att göra detta till en biltråd, men infon är (iaf för mig) rätt viktig eftersom jag har just samma tankar. Det är jättemärkligt, bilar brukar ju snarare konsumera wifi genom ssid och nyckel och där med kunna ansluta sig mot internet, snarare än skapa ett lokalt LAN utan internet.
Om det funkar på detta vis så blir ju bilen ‘router utan internet’ som din homey då är uppkopplad mot, varpå du borde få problem med att nå din homey från långbortistan…?
Edit 2: Som är en fråga; Om så är fallet måste du alltså i din telefon byta till bilens wifi för att kunna kommunicera med den och kunna starta värmaren, laddning, etc? Det är ju riktigt dåligt designat i så fall.