Meedenken welke apparaten te kiezen voor nieuwbouwwoning?

Homey liefhebbers,

Ik begin in juni met een nieuwbouwwoning. Deze bouw ik onder eigen beheer.
Nu is het moment aangekomen om na te denken over welke automatiseringsoplossingen en merken te gebruiken.
Als het jullie leuk lijkt mee te denken kan ik de plannen uploaden en jullie input meenemen.

Ik wil gebruik maken van de Homey Pro.
Wat ik absoluut wil:
Oplossingen voor verlichting.
Oplossingen voor beveiliging.
Oplossingen voor de kids ( denk aan motion sensors i.s.m. verlichting).
Oplossingen voor rolluiken en gordijnen. ( Somfy?)
Oplossingen voor klimaat.

Als jullie negatief reageren verwijder ik deze post absoluut :laughing:

Al gezocht op nieuwbouw?

1 Like

Wel gedaan, dacht nu maak ik het wat specifieker naar mijn eigen plan. Maar you are right, ik verwijder deze topic dan ook!

Voordat je aan apparatuur begint: zorg dat je infrastrucuur goed is!

  • Vraag om een iets diepere doos in de muur, dan kan je er altijd een apparaat in kwijt
  • vraag om een blauwe draad in de muurdozen (liggen er normaal niet) dan kan je er meer type devices kwijt
  • zorg voor diverse punten waar je bedraad een access point kan plaatsen (is altijd beter dan mesh)

Dan de apparaten:

  • Om het kids en wife proof te maken zou ik kiezen voor slimme dimmers in de muurdoos en minder voor slimme lampen.
  • Ander voordeel is dat je die kunt combineren met alle goedkope lampen.
    (Voor een rijtje GU10 hue spots ben je al snel €100 kwijt, die kan je ook met 1 dimmer van €40)
  • je mist dan alleen de hue kleuren, maar gebruik je dat op alle plekken?

Bijvoorbeeld deze inbouwdimmer, zigbee en hue compatible.

1 Like

-Verlichting: Ikzelf heb praktisch alle lampen van ikea tradfri en dan de wit-spectrum versie(kunnen van ~2500-6500K) // Reden hiervoor: ik laat de kleur van mijn lampen gedurende dag met de zon meekleuren oftewel 's morgens erg geel rond de middag witter bijv. 5000K richting de avond weer geler (3000K).

  • Schakeling v/d verlichting: op plekken waar je vaak kort bent zoals trappen/voorraadkast, toilet, trap etc. bewegings sensoren // Op plekken waar je langer verblijft zoals woonkamer gebruik ik Aqara draadloze zigbee schakelaar // Tevens zijn alle lampen en scenes natuurlijk via google home om te roepen.

Beveiliging: Ik gebruik de Heimdall app icm aanwezigheids detectie van telefoons, oftewel als niemand thuis word het alarm automatisch ingeschakeld en als dan een van de raam/deur contact naar keuze word geopend gaat het alarm af.
Het in en uitschakelen kan je ook doen dmv keypads

Kids: check verlichting gewoon bewegings sensoren gebruiken

Rolluiken en gordijnen heb ik helaas (nog) niet en kan daarom niks over roepen

Klimaat: Heb ik TADO gebruikt, iedere ruimte heeft een TADO thermostaat/kraan. Alle programma’s stel je lekker via die app in en werkt volledig stand-alone // WEL heb ik het zo ingesteld als er meer dan 14u niemand thuis is de verwarming word ingesteld op 15*C (wij gaan geregeld een lang weekend weg en zo stook ik nooit te lang) bij thuiskomst word activeer ik dan weer het originele TADO schema
(Tevens heb ik de pomp vd vloerverwarming op een slimme stekker en deze pomp is daardoor alleen aan als de vloerverwarming warmtevraag heeft, hiervoor voorkom je dat die pomp het hele jaar door draait)

Mijn gebruikte hardware:

1 Like

Hier ook veel van Tradfri lampen en Aqara sensoren. Op plekken waar nodig heb ik ook slimme inbouw modules achter de ‘domme schakelaars’ gezet. Zoals op het toilet, bezoek is niet gewend dat de lampen automatisch aan/uit gaan dus drukken vrijwel altijd op de knop aan de muur. Hiervoor is een blauwe draad in de stekkerdoos inderdaad makkelijk, heb je meer opties met kiezen va modules.

Denk dus ook aan eventueel bezoek, mensen die blijven slapen of mensen die op kinderen moeten passen in je huis :slight_smile:. Nog geen kinderen en/of oppas, maar anders zou ik meer slimme inbouw modules gebruiken, zodat een bediening altijd op meerdere manieren kan (hufterproof).

Voor de rolluiken hebben wij Somfy via RTS verbonden. Werkt prima, alleen je hebt geen terugkoppeling of een rolluik dicht of open is. Maar voor ons is dat geen probleem. Wil je dat wel ga dan voor rolluiken met het IO netwerk van Somfy. Hiervoor heb je wel een extra hub van Somfy nodig en die rolluiken zijn iets duurder.

Denk ook aan een back-up plan, stel je Homey Pro begeeft het en een nieuwe is ook niet 1 2 3 gekocht (zoals nu het geval wegens voorraad). Daarom vind ik een aparte Ikea Hub (of HUE hub) wel fijn. Kan ik de lampen ook altijd nog bedienen via de Ikea app, rolluiken nog via afstandsbediening, Tado via de Tado hub, enzovoort.

Verwarming via Tado. Al staat onze vloerverwarming op de begane grond en badkamer bijna altijd aan. Gebruik het vooral voor kantoor, slaapkamer en handdoekverwarming in de ochtend :laughing:.

Ik zou voor zoveel mogelijk lokale verbindingen gaan als Zigbee / Z-wave. Ik heb een aantal wifi lampen (Tuya Cloud) en die geven zo nu en dan storing, maar je komt er niet helemaal onder uit vrees ik. Zoals bijvoorbeeld Tado die ook via Wifi werkt. Zorg bij Zigbee/Z-wave wel voor voldoende ‘router devices’ op de verdiepingen om storingen te voorkomen.

Gordijnen gebruik ik zelf Switchbot. Werkt prima en netjes bij ons. Maar als je het helemaal nieuw aanlegt en het geld hebt zou ik voor een Somfy oplossing gaan. Dit kan meer aan qua gewicht, is stiller en stabieler. Maar ook veel duurder :slight_smile:.

Zonnepanelen zijn ook aangesloten op de Homey. Hiermee kunnen we de wasmachine, droger en vaatwasser aansturen. Nu wordt de teruglevering nog gesaldeerd, maar dat zal in de toekomst langzaam verdwijnen. Ook heb je dit in combinatie met eventueel het elektrisch laden van de auto, maar dat heb ik niet.

Denk ook aan de tuin! Inmiddels heb ik hier met LinkTap ook het water geven geautomatiseerd met druppelslangen. Kan ook met Gardena, is wat duurder. Heb een vochtigheidsmeter in de tuin die checkt hoe vochtig de grond is en Homey bepaald aan de hand van wat variabelen (gaat het binnenkort regenen bijvoorbeeld) of de tuin in de avond water moet krijgen ja of nee en doet dit in fasen.

In de tuin hebben we ook (kleur)verlichting, allemaal op basis van Zigbee.

Is de schuur ver weg? Houdt hier rekening mee. Mijn Zigbee netwerkt haalt door de verlichting in de tuin ook de schuur. Hier hebben we zigbee stekkercontacten met energiemeting die als de fiets volgeladen is de stekker automatisch uit zet van de oplader.

Verder kun je nog denken aan de airco’s, heb ik zelf nog niet. Wel hebben we ook een LUX meter buiten. In de zomer kijkt Homey bij zonsopkomst hoe warm het wordt en bepaald op basis daarvan of rolluiken dicht gaan, gordijnen dichtblijven enzovoort. En in de middag checkt ie wanneer de zon weg is of het binnen warmer is dan buiten, dan gaan de rolluiken pas weer omhoog. Anders blijven ze dicht en checkt Homey elk uur de temperatuur.

En denk er ook aan als je je huis weer wil verkopen. Laat je de Homey achter? Of wil je ervoor zorgen dat je alles weer in ‘normale’ staat kan brengen met domme lampen en schakelaars?

1 Like

Stap voor stap wat wij gedaan hebben. Natuurlijk zijn de keuzes qua apparaten persoonlijk.

1 Like