Marstek Venus Laadplan/Laadstrategie/Dashboard

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met een app om elke dag een laadplan te maken. Ik heb een dynamisch contract en mijn Marstek zit op een aparte groep, dus dat resulteert meestal in 2 uur opladen in de middag en 2 uur ontladen in de avond op he duurste moment van de dag. Eventueel met een uitloop naar de volgende morgen, mocht het dan nog duurder zijn.

Ik heb nu een app gemaakt die deze uren automatisch bepaalt aan de hand van de EPEX prijzen, de RTE en het laad- en ontlaadvermogen van de batterij. Dit resulteert uiteindelijk in een Batterijactie (LADEN,ONTLADEN, STOP of NOM) per uur. Deze actie kan je vervolgens gebruiken om je batterij aan te sturen. Dit doe ik zelf met MQTT en de LilYgo. Mochten er andere mogelijkheden worden gebruikt dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Mijn app geeft alleen de actie aan wat dat uur moet worden gedaan.

LET WEL: Het is een beta app. Ben benieuwd of dit wat is. Je moet 2 devices installeren: Batterij Actie + Energy Prijzen (De zonvoorspelling device werkt nog niet) Als je de app gaat testen…dan eerste even in de instellingen aangeven hoeveel batterijen je hebt, welk laad- en ontlaadvermogen.

Het vervolg is dat ik een NOM strategie wil gaan maken. Stel je accu is te klein om de hele nacht door te komen… dan wil je graag dat hij op de goedkoopste uren even uit gaat. Hiervoor heb ik verbruik, soc en zonvoorspelling nodig. Afijn… een volgende stap.

Lees ook nog even goed de tekst bij de app door.

1 Like