Locatie / thuisdetectie app homey 2.0

Hier sinds versie 2.0 ook drama. Als hoofdgebruiker werkt het wel goed. Echter bij mijn vrouw werkt het niet. Zelfde telefoons en instellingen.
Sinds 2 weken gebruik ik op mijn telefoon IFTTT Deze applet
Dit werkt voor mij nu top. En voor vrouwlief morgen ook even instellen.
(Paar weken geleden ook bij Athom gemeld. Snelle reactie terug dat het een bekend probleem is)

@Peter_de_Vos wat is het bereik met een beacon. Op welke afstand zet ie jou op aanwezig/afwezig?

Ik woon op drie hoog. Als ik de lift uitstap zet ie mij op aanwezig. Heb de tile pro. Minimaal 8 meter gegarandeerd volgens mij door deuren en beton. Afwezig zetten duurt iets langer omdat athom een vertraging van 45 seconden heeft ingebouwd. Mijn ervaring met ifttt is dat het op zich goed werkt, maar soms periodes ook weer niet. Met de beacons ben je niet langer afhankelijk van de nukken van je telefoon. Werkt 100pct altijd

Top. Dank voor je antwoord. Heb er 3 besteld namelijk (blind gedaan)
Idee erachter was als ik en mijn vrouw weg zijn en de oppas is thuis dat er iemand aanwezig staat
(Wil opa/oma/zus niet belasten met de app namelijk.
Ben benieuwd😀

Wel zorgen dat je 2.0.5 rc4 hebt. Eerst tile-app uit play store installeren en daar je tiles in registreren. De app daarna weer verwijderen (anders zal het niet werken). Beta versie van de Beacon app installeren en de tiles toevoegen.

Versie 1.2.1 heb ik. Morgen komen ze binnen. Laat het weten of het lukt😀 dank je wel

Update:
Hier nu de app Beacon icm Tile Mate. Het werkt wel. Maar met je sleutels naar boven lopen zie ie als weggaan. Ook weer niet helemaal de bedoeling

1 Like

Waar ik achter ben gekomen…
Ik gebruik de app dagelijks en mijn vrouw eigenlijk nooit. Alles loopt via flows dus voor haar geen reden om verlichting met dr telefoon te sturen.
Nu wilde ik wat veranderen in haar app qua instellingen en wat zie ik? Als je de app een tijd niet gebruikt logt ie uit. Niet gek dat het dan niet werkt🤔
Wellicht ligt daar het probleem wel

Aanwezigheidsdetectie op ingebakken Homey software/hardware heeft bij mij nooit gewerkt. Evenals Apple’s geofencing op iPhones, sinds 4 jaar al niet bruikbaar voor me. Het is bekend dat iPhones in slaap gaan om de batterij te sparen.
Echter, ik gebruik tado en daar zit ook aanwezigheidsdetectie in om de verwarming te programmeren.
Dat werkt voor mij al anderhalf jaar feilloos, zolang je de app op de iPhones van de bewoners backgroundtoegang en locatietoegang geeft. Ik zie geen effect op de batterij.

Uiteraard heeft of wil niet iedereen tado, dus het lijkt me interessant om erachter te komen hoe ze dat doen. Tado houdt zelfs de afstand tot het basisstation bij en dat is nauwkeurig tot op ca. 250m. Op de Homey insights kan ik zelfs zien waar en hoe lang ik in een file heb gestaan.
Gebruikt tado misschien zo’n principe als Owntracks? Iemand een idee?

Tado is een Duitse startup (München dacht ik) dus misschien beter in het Duitstalig deel van het forum vragen. De aanwezigheidsdetectie hebben ze vanaf het begin goed voor mekaar, hun unieke propositie zou ik zeggen. Wellicht niet iets wat open en bloot op straat ligt?

Hier spreek je jezelf een beetje tegen. De app valt in slaap. Als het de iPhone zou zijn zou tado ook niet meer moeten werken.
Athom heeft zn app gewoon niet helemaal lekker. Moet vaker locatie opvragen op de achtergrond.

Inderdaad. De iPhone is nooit volledig in slaap, want je kunt gebeld worden, push notificaties krijgen, etc. Ik bedoelde dat de iPhone regelmatig niet meer zichtbaar is in het wifi netwerk en dat de lokatie daarom niet opvraagbaar is.

Als tado succesvol is door een hoge pollingfrekwentie dan moet dat bijna 1 request per 2 seconden zijn. Als ik thuis kom en langs mijn huis rijdt dan word ik direct gesignaleerd. Ik vermoed dat geofencing ook een element is van tado’s aanpak.

WiFi is geen vereiste voor je locatie. Geo werkt op mijn telefoon perfect (alleen de iPhone van vrouw niet) en ik zit amper op WiFi met m’n telefoon. Het zit hem puur in de app.
Tado heeft het dan beter geregeld. Net als ifttt. Die doet ook vaker een locatiecheck.
Nu hier de Tile beacons in gebruik. En moet zeggen dat dat echt top werkt

Zei ik toch😜

Neem wat van Peter aan mensen​:grinning::grinning:.
Echt super. Vrouw en ik hebben de pro’s in gebruik. M’n moeder gisteren de mate gegeven. Wij avondje weg en oma oppassen en ze heeft niet in het donker gezeten😂

Linkje wat goeie zijn? En dan met de app beacon?

Tile Pro met Beacon app inderdaad

Lollige workaround met Tiles maar het moet natuurlijk gewoon werken. Bij de HomeWizard werkt 't wel, dus waarom bij Homey niet. Time for a fix, zou ik zeggen.

Het is namelijk irritant dat mensen in het donker zitten omdat de geofencing faalt. Vandaag heeft de Homey echter niet gemerkt dat iedereen het pand had verlaten en bleef de thermostaat dus lekker de hele dag op 21 graden staan bakken. Dan is het niet alleen meer irritant, maar gaat het ook nog geld kosten.

inmiddels is er ook weer een met 2.0 werkende versie van smartpresence. ik heb hem nog niet getest

Welke versie zou dat moeten zijn? Ik heb 2.0.5-rc.5

is een versie die het wel doet bij de Homey firmware vanaf 2.0

Smart Presence is een app die ontwikkeld is door een community developer en pas net geupdate is zodat deze op V2 werkt.

https://apps.athom.com/app/nl.terryhendrix.smartpresence