Linken van flows

Ben op weg met Homey Pro 2019 maar loop toch nog wel tegen wat zaken aan. Zo heb ik een Advanced Flow gemaakt die met 1 druk op een knop alle lichten in de woonkamer uitzet. Nu heb ik buiten ook nog lampen, dus ik heb een andere flow gemaakt die met (een andere knop) ook die lampen uitzet. Nu wil ik de tweede flow (buitenlampen OFF) koppelen aan de uitvoering van de eerste flow (Alles OFF).

Ik zag dat ik in de flow Alles OFF een Dan… kan toevoegen van een flow, en dan specifiek ‘Schakel [flow] in’. Kat in het bakkie dacht ik, dus ik koppel de flow buitenlampen OFF hier aan. Helaas, dat werkt dus niet. Alles in de woonkamer gaat uit, maar de tuinverlichting gaat niet uit. Zie hieronder (een deel van) de flow.

Wat doe ik verkeerd?

“Schakel Tuinverlichting OFF in” zet die flow aan (want je kunt flows aan-/uitzetten), terwijl jij wilt dat de flow wordt gestart.

Ah! Semantics… Het is dus dat eenvoudig. Thx.

Onduidelijk nog wel is wat het verschil is tussen een flow aanzetten en een flow starten

Flows kun je dus in- of uitschakelen, zodat ze wel, of niet, kunnen worden uitgevoerd. Een flow starten voert een flow die is ingeschakeld uit.

Vergelijk het met een lamp: daarvan kun je de stekker in het stopcontact doen (inschakelen) of de stekker uit het stopcontact halen (uitschakelen). Alleen als ie in het stopcontact zit kun je de lamp ook daadwerkelijk met z’n schakelaar aanzetten (starten).

De terminologie is inderdaad een beetje verwarrend.

1 Like

@robertklep

Kan dat ook in 1 advanced flow ?

Dus op 1 canvas meerder flows / schemas maken die je met de een fliw op dat canvas dan uit kaan schakelen ?

Ja dat kan,

Nee, je slaat een Advanced Flow Canvas op en die wordt in zijn geheel enabled/disabled

Je kunt i.p.v. flows uit-/inschakelen, een Ja/Nee variabele gebruiken met meerdere flows op 1 canvas;

Maak een nieuwe variabele aan, type = Ja/Nee, en noem hem (in dit voorbeeld dan) “X”;
Vervang dan in flow A de kaart “Schakel flow B uit” met “Zet variabele X op Nee”.

In flow B voeg je de als voorwaarde (als EN kaart) de Logica kaart “Variabele X is Ja” toe.
Zodoende wordt het gedeelte van flow B ná dit Logica kaartje níet uitgevoerd zolang de waarde van de variabele X Nee is.

Met de flow waarin je flow B weer inschakelt vervang je het “schakel flow B in” kaartje met het logica kaartje “Zet variabele X op Ja”

Bedankt voor de tip … ik ga het proberen :+1:

1 Like