Ledstrip veranderd pas bij tweede activatie van kleur

Hoi allemaal,

Ik heb een ledstrip van INNR in gebruik die afhankelijk van het tijdstip een bepaalde kleur moet aannemen. Overdag een paarse gloed en 'snachts een blauwe (zodat ik niet teveel wakker wordt als ik water wil drinken :wink: ).

Ik krijg het echter niet voor elkaar om bij de eerste activatie de juist kleur te krijgen.
Overdag en 'savonds is de kleur dus paars; als ik naar bed ga dan is de laatst gebruikte kleur dus ook paars. Als ik nu in de nacht de keuken in loop dan blijft de kleur paars. Pas bij tweede keer activeren krijg ik de gewenste kleur blauw.
Andersom is ook waar: Als ik in de nacht in de keuken ben geweest is de kleur in de ochtend de eerste keer blauw en pas de tweede keer paars.
Dit fenomeen treedt alleen op als de LEDstrip bij aanvang van de flow uit staat. Staat de strip al aan dan gaat het in 1x goed.
Het lijkt er dus op alsof de ledstrip bij de eerste aanroep (vanuit ‘uit’ stand) met andere kleur de kleurwijziging niet verwerkt.
Homey pakt wel de goede flow (omdat alleen overdag ook het werklicht boven het aanrechts aan gaat.
Ik heb al diverse dingen geprobeerd; inlassen van pauze’s in de flow, wijzigen van volgorde etc.etc.

Hieronder de belangrijkste delen van de flow. Het ‘Anders’ deel vervolgt daar alleen met het aanzetten van andere verlichting en dat gaat verder goed.

Wie weet hoe de Ledstrip in een flow gelijk de eerste keer naar de juiste kleur te laten gaan ?

Probeer eens tussen de verschillende stappen een vertraging toe te voegen:

  • Verander naar kleur X met 0s vertraging
  • Verander kleurverzadiging 94% met 1s vertraging
  • Dim naar X% voor 2 sec met 2s vertraging

Alhoewel het ook zou kunnen zijn dat de lamp pas “luistert” naar kleurveranderingen als ie aan staat, dus misschien eerst een “Dim naar 1%” stap toevoegen.

1 Like

@robertklep Wisselen van volgorde werkte niet.
Jouw tip dat de ledmodule pas gaat ‘luisteren’ als hij aan staat is de oplossing.
In de flow zet ik nu eerst de DIM naar xx% instructie met een lengte van 2 seconden en direct daarna de kleurwijziging zonder vertraging.
Door eerst het starten met de DIM instructie gaat de LEDstrip aan en al binnen een fractie van een seconde komt de kleurwijziging. De LEDsterkte is dan nog dusdanig laag dat je de kleurwisseling niet ziet.

Top, dank je wel.
Peter