LED ring gebruiken om energie verbruik aan te geven

Ik gebruikte tot gisteren de smile p1 meter om mijn slimme meter uit te lezen. Via die app kon ik automatisch de led ring rood/groen en blauw/ groen later kleuren adhv mijn actuele elektra verbruik. Rood was afname van het net. Blauw was terugleveren aan het net.

Hiervoor zit in die app een screensaver flowcard.

Als vervanging voor mijn defecte smile p1 heb ik nu een homewizard energie p1 dongel geïnstalleerd maar die heeft niet zo’n ingebouwde screensaver flowcard.

Kan iemand me uitleggen hoe toch de led ring als indicator te gebruiken?

Je kunt de ledring collection app gebruiken, en er is ook een animatie led app.

Ik gebruik de led ring app voor allerlei andere dingen. Maar hoe link ik die aan mijn actuele energie verbruik? Ik zie alleen allemaal extra screensavers in die app?

Hey Martijn, kun jij hem helpen? @martijnpoppen

@KvM je kan de screensavers gebruikemn in Flows. Dus als energie > x dan zet screensaver

Maar hoe kun je een animatie zelf maken?
Daar had je toch ook een app voor?

Ja dat kan met leditbe. Maar de ledringcollection heeft predefined kleuren. Dus die kan hij gewoon gebruiken in een flow

Hij wil graag de kleur op basis van energie gebruik als ik het goed heb.


Zoiets?

2 Likes

@Hans_Eisink yes precies dat!
Was al bezig met een voorbeeld flow :stuck_out_tongue:

1 Like

@martijnpoppen hij schakelt nog niet altijd goed over naar de normale screensaver. Ik vermoed dat het te maken heeft met de kaart “Het is overdag”. Advies is welkom…

Je zou een flowcard met de “tijd is tussen” kunnen gebruiken

Ja, dat had ik ook bedacht, maar is een lastige bij lange zomerdagen vs. korte winterdagen. Ik ga wel experimenteren…

1 Like

In de app van de smile p1 geeft de led ring ook de hoeveelheid energie aan. Dus de ring is bijvoorbeeld 75% rood en 25% groen. En dat wisselt realtime met energie gebruik. Dat wordt denk wel een uitdaging met bestaande apps en flows als ik het zo begrijp?

@KvM dat zou je wel kunnen bereiken met de leditbe app. Dan kan je zelf de animatie maken in een flow.

1 Like

Gewoon een youless kopen. Daar zit je vertrouwde ledring gewoon weer bij :wink:

3 Likes

Daar moet ik eens even beter naar kijken binnenkort. Heb die app wel eens geïnstalleerd maar nooit echt goed gebruikt/gesnapt/naar gekeken :sweat_smile:

1 Like

Dit! Hoewel vanaf SDK3 het een enorm gemis gaat zijn :frowning:

En kennelijk niet eens vanwege technische limitaties maar omdat Athom support op basis van de kleur van de led ring het troubleshooten initieert en ze vaak in de war geraken door dynamische (app-gestuurde) led profielen

Ligt niet aan SDK3 (mijn energie apps zijn al SDK3). Maar de nieuwe hardware heeft gewoon geen ledring meer. Op de huidige Homeys blijft de ledring gewoon werken verwacht ik.

Kijk ook even op deze link van de AMA waar er het e.e.a. Wordt uitgelegd over de ledring op de pro van 2023 (de pro2023 heeft nog steeds een ledring)