LED ring gebruiken om energie verbruik aan te geven

Van wat ik begreep wel een led ring alleen support op App niveau is (bewust) uitgeschakeld, enkel middels flows kun je de themes instellen. Het “dynamische” gedeelte is er dan een beetje van af helaas…

1 Like

Ik denk dat ik met deze oplossing wel tevreden ben voor nu

Ik zie nu toch iets geks gebeuren. Af en toe
(elke minuut wel een keer zo ongeveer) wordt toch een van de andere screen-savers getriggerd. Terwijl mijn stroom verbruik laag is.

Dit is het begin van mijn flow, voor de volledigheid:

Om het nog even onder de aandacht te brengen (sorry), iemand met een verklaring?

Of een suggestie voorbeeld hoe de ledring op een betere manier te gebruiken voor het energieverbruik dmv screensavers?

Goede vraag. Ik weet niet of Homey deze flow op deze manier wel leuk vindt en niet teveel werk eraan heeft (continue). Het vermogen veranderd namelijk continue. Dus Homey is continue deze flow en alle stappen hierin aan het herhalen… Weet niet of dat een oorzaak kan zijn.

Je zou dan beter de tag kunnen gebruiken ‘Als vermogen grote dan…’. Dan wordt wel je flow wat groter, maar dan triggert Homey een stuk minder vaak. Deze triggert dan namelijk 1 x bij vermogen werd groter dan 0. En 1 keer bij vermogen werd groter dan 500. In plaats van continue.

Maar misschien hebben anderen een betere verklaring :slight_smile:

2 Likes

Je hebt wle gelijk dat deze flow wel erg vaak getriggerd wordt, ongeveer elke 5 seconde.

Maar als ik jouw flow gebruik (wat ik sowieso even ga proberen), dan triggerd die niet altijd, maar wel elke 5 seconden dat mij P1-meter update, moet homey evalueren of hij deze flow wel of niet moet triggeren? Zou dat verschil maken?

Klopt maar het evalueren is een kwestie van bijvoorbeeld:

Als je hebt ingesteld ‘Huidig vermogen werd groter dan 300’

Vermogen = 330
Trigger hiervoor al gedaan = nee (als ja, stopt ie hier gelijk)
Dan geef trigger en voer uit

De flow die je nu hebt zorgt voor veel meer berekeningen, elke 5 seconden gaat Homey nu dit doen:
Vermogen = 330
Start flow:
Logica kaart 1
Logica kaart 2 + Bereken met 1
Logica kaart 3
Logica kaart 4 + Bereken met 3
Logica kaart 5
Logica kaart 6 + Bereken met 5
Logica kaart 7
Logica kaart 8
Logica kaart 9 + Bereken met 8
Logica kaart 10
Logica kaart 11 + Bereken met 10
Logica kaart 12

Geef trigger als iets ‘waar’ is

Hij gaat dus als die Logica kaarten af. Ongeacht of de eerste Logica al ‘waar’ was en de rest eigenlijk niet meer nodig is. En als er wat meer vertraging in zit door drukke andere processen, kan misschien zelfs het vermogen tussendoor alweer gewijzigd zijn.

Je moet ook in je flow trouwens ook meenemen:
‘Huidige vermogen werd groter dan bijv. 0W’
‘Huidige vermogen werd kleiner dan bijv. 500W’

Maar wel dezelfde logica daarachter. Dat Homey ook triggert als de waarde weer onder de 500 watt komt, deze mist in mijn voorbeeld.

Ja, dat klinkt logisch.

Wat betreft jouw flow, die kan nog minimalistischer, zie hier:

Want door de trigger weet je al dat je niet kleiner bent dan <>W, anders zou je geen trigger krijgen

1 Like

Zoiets dus, ik kan nu niet zien of het beter werkt, ben niet thuis, dus wordt vervolgd…

Zou het nog schelen / beter zijn om de kaartjes iemand thuis & slapen weg te laten en deze flow uit te schakelen als ik slaap of weg ben?

Gelijk maar gedaan, dan wordt deze flow niet steeds getriggerd als ik weg ben / slaap, en ook minder dingen om steeds te evalueren

Goeie inderdaad, die tweede logica die ik erin had hoeft helemaal niet. Sterker nog jij kunt die ene die je er nu ook in hebt eruit halen, die is niet nodig. Wel moet je nog ‘Huidge vermogen werd kleiner dan…’ erin verwerken.

Vaak is het vermogen in de nacht redelijk stabiel waardoor die niet steeds triggert. En dat geldt eigenlijk ook overdag als je er niet bent.

Edit: tegelijk gereageerd dus in mijn voorbeeld staat thuis/slaap nog :slight_smile:

Het vermogen verbruikt is wel vrij constant s nachts. Maar overdag bij afwezigheid wisselt die nog wel eens door zonnepanelen.

En wat als de wasmachine / vaatwasser / etc draait 's nachts? Denk toch dat flow in en uitschakelen de minste load op homey veroorzaakt. En garandeerd dat de led-ring uit is als ik er toch niet ben.

En bij jouw verkorte flow zoals hierboven, als het vermogen dan veranderd van 2000W naar 300W, dan worden zowel regel 1 als 2 getriggerd. 300W is namelijk zowel minder als 500W als minder dan 1000W.

Met een “all” blokje werkt het wel, maar dan kan ik net zo goed de logica gebruiken

1 Like

Gekke vraag, maar ik krijg de verlichting niet aan op de Homey. Ik heb de red ring in de instellingen op Screensaver uit staan. Wat moet ik doen?

Als je LED ring gedimd is naar 0% zie je hem niet, zet deze altijd op 1% of hoger.

Het werkt nog steeds niet lekker, Homey blijft regelmatig voor langere tijd op 1 screensaver hangen, ik denk dat Homey het toch niet zo fijn vind om elke 5 seconden deze flow te laten triggeren.

Iemand nog een suggestie om de led-ring aan te passen op basis van energie verbruik?

Als trigger misschien elke minuut (op basis van tijd) gebruiken ipv “huidig vermogen werd groter / kleiner dan”?

Eens zien of dit beter werkt:


En dan kan ik ook nog een beetje spelen met dat trigger interval

ehh ik heb helemaal die kaart “overdag” niet in datum & tijd??

wat staat er links nog voor?

Hetzelfde als in de eerdere post:
“Elke 1 minuut”.

Voor de “oude” homey pro had ik dit interval trouwens flink hoger gezet naar elke 10minuten geloof ik.

Ik doe het nu met de Homey Pro 2023 elke 20 seconden, en dan via Homesh app de led-ring van twee oude homeys aansturen. Dat werkt super, geen enkele keer meer een storing gezien. Scheelt denk wel dat de oude homeys nu alleen aanstaan voor led-ring, speaker en bluetooth beacon, dus eigenlijk heel de dag niks staan te doen.

En als ik slaap of afwezig ben disbale ik deze flow, dan kijkt er toch niemand naar. 's Nachts de led-ring helemaal uit, overdag de ogen-screensaver. "Homey is watching you :stuck_out_tongue: "

1 Like