KAKU AWST-8800 / WST-8800 " Dit apparaat kan niet worden bediend "

Hi

Ik heb Beide KAKU AWST/WST-8800 schankelaars. Ik kan ze toevoegen en ik krijg ook reactie met testen van knoppen ( boven / onder Blauw ). Zodra ik het apparaat wil gebruiken krijg ik echter de melding " Apparaat niet bedienbaar ". Kan ook geen signaal leren bijvoorbeeld ( code A1 is nodig )

Mijn Homewizard kan deze schakelaars zonder probleem bedienen. Maar wil compleet overstappen naar mijn Homey Pro. Vanuit de bouw zijn er halogeen dimmers in mijn keuken gebouwd en de oude WST-8800 schakelaar. Heb nu alles op mijn Homey … behalve de keuken :frowning:

Enig Idee ?

(Van alle software de laatste “stabiele” versie.)

@Bram

Waar zie je dat? Op de device pagina? Zo ja, dan klopt dat. Je kunt een schakelaar niet bedienen, de schakelaar bedient iets anders (de schakelaar is een trigger voor iets). Als het goed is moet je hem in een flow gewoon kunnen toevoegen als trigger.

Ik heb ook zo’n schakelaar. Wat PetervdK zegt klopt. In de app kun je deze niet ‘hard’ bedienen. Je zult een flow aan moeten maken die als volgt begint:

Vervolgens kun je verder onderaan de flow de lampen aan laten gaan., zoiets dus:

Screenshot_20190525-140731_Homey

Als je nog een flow maakt, maar dan kiest voor "Knop is ingedrukt Uit’, kun je de lampen uit laten gaan.

Als je vervolgens niet alleen de schakelaar wil gebruiken, maar ook de app, kun je op het ronde ‘play’ knopje naast de flow drukken. Lost dat je probleem op?

Hi Beide,

Nee dat lost het helaas niet op.

De WST-8800 is een zender die code “A1” verstuurd. De dimmer ontvangt dat “A1” signaal.
Nu will ik dus gewoon VIRTUEEL op die knop te drukken en een “A1” signaal uitzenden.

Ergens achter mijn keukenblok of kastjes zit een hele oude KAKU HDR-105 halogeen dimmer die met deze knop aan en uit kan worden gezet. Deze zit er al in sinds de bouw van mijn woning in 2007. Geen idee waar deze precies verstopt zit en kan hem niet vervangen ( ga niet mijn halve keuken slopen :slight_smile: )

Hoe kan ik ervoor zorgen dat Homey een “A1” signaal uitzend. Had gehoopt dat ik de knop kon toevoegen en daarna in Homey dat A1 signaal kon selecteren door het wieltje juist te draaien op de A1 Zendcode.

Wat dat betreft is Homewizard makkelijk. Nieuw apparaat toevoegen … leer code of handmatig … op mijn schakelaar drukken en viola … HW neemt signaal over en zend vanaf dat moment netjes het A1 Signaal uit.

Heb ook nog wat oude KAKU schakelaars die ook met zo’n wieltje werken ( letter/cijfer code ). Maar wat kan die code uitzenden ? Kan ik een virtueele zenden aanmaken ofzo ?

Bedankt voor de vlotte reacties trouwens !

Niet hetzelfde apparaat, maar ik kan ook de AWST-8802 niet bedienen (dubbele schakelaar). Toevoegen lukt, maar vervolgens werken de flows niet. De reeds bestaande AWST-8802, werkt wel via flows.

je moet de HDR-105 apart includen in Homey, als je op toevoegen klikt van zoon apparaat, kan je kiezen om een signaal te genereren, of een aan te leren van een zender.
Als de HDR er niet tussen staat, neem dan iets wat er op lijkt, best kans dat die het daarop doet.

Voorbeeld:

1 Like

Wat @Caseda zegt.

Als je de dimmer hebt toegevoegd, verwacht ik dat je de dimmer wél als apparaat kunt gebruiken. Of, als je echt wil automatiseren, kun je de dimmer in flows toevoegen. Succes!

@Hullie
Vreemd dat een bestaande AWST-8802 wél werkt, maar een later toegevoegde AWST-8802 niet. Je zou kunnen nagaan of je niet per ongeluk ‘Knop 1 Aan’ van de eerste AWST-8802 in een flow hebt toegevoegd als trigger, terwijl je de nieuwe AWST-8802 als trigger wilde gebruiken. Door de verschillende AWST-8802 verschillende namen te geven of ze in verschillende ruimtes te zetten, kun je ze makkelijk uit elkaar houden.

Je zou eventueel een voorbeeld van een flow die niet werkt kunnen posten, dan kunnen we meekijken

@Neuron44 @Caseda @PetervdK @Hullie

Die tip van ander apparaat heeft was de truck ( had ik zelf moeten bedenken :slight_smile: )
Ik heb de PAR-1000 Toegevoegd op “A1” … en Viola mijn keuken gaat netjes aan / uit.

Werkt deze truc ook met RF signaal ( elektrische haard aan/uit of tv lift omhoog - naar beneden ).

Moet wel even een andere manier van denken hanteren na 5 jaar van Homewizard.
Maar ben tevreden met mijn Homey Pro na 5 dagen :-). Veel beter RF signaal ook met mijn 5 rolgordijnen. Nu gaan ze alle 5 tegelijk ipv dat 1 geen signaal ontvangt bijvoorbeeld.

Nog wel een aantal andere zaken tegen gekomen maar moet ik me eerst wat meer in verdiepen.
Trage App bij opstarten. veel vertraging bij overschakelen tussen wifi en 4G … en al een paar keer onbetrouwbare locatie ( veel vertraging ) van mijn telefoon of die van mijn vrouw. Vandaag was mijn vrouw een uur thuis voordat Homey het zag.

Maar goed … nogmaals erg blij en allen bedankt voor de reactie

@Dennis_H74

Goed om te horen dat het is opgelost. Er zijn al aardig wat berichten over de aanwezigheid/presence op dit forum. Het zal even duren om alles door te nemen, maar wellicht vind je je antwoord daar. Met het risico een moderator boos te maken, want off-topic, maar ik gebruik de Location And Presence app van Menno van Grinsven in combinatie met een deur/raamsensor.

Mocht je er na het uitzoeken niet uitkomen, dan kun je je vraag gewoon stellen. Succes!

@Dennis_H74 Mooi dat het werkt nu!

@Neuron44 Ik snap het niet. Hij leek random aan en uit te gaan, of was hij zo traag? Ik heb de Homey opnieuw gestart. Geen resultaat. Knoppen verwisselt in flow, links/rechts, onder/boven.
Ik heb 3 AWST-8802’s. Namen zijn verschillend en de ruimtes ook. 2 werken prima.

Die laatste was rechtstreeks aan 2 kaku schakelaars gekoppeld. Nu is de rechterknop nog steeds rechtstreeks aan een ontvanger gekoppeld. Linkerknop is ontkoppeld en die wil ik dus nu gebruiken in een flow om een andere (niet kaku) lamp te schakelen. Mijn vermoeden is dat deze mix niet werkt. Wellicht dat iemand hier iets over weet?

@Hullie

Dit zou gewoon moeten werken. Ik heb een enkele kaku knop gekoppeld aan Tradfri-lampen. Maar ik kan er ook voor zorgen dat Homey ‘Hallo’ zegt als ik de knop indruk.

Je zou een test-flow kunnen maken per knop die vervolgens Homey ‘test 1’ laat zeggen / een push-bericht stuurt o.i.d. Zo kom je er achter of de knoppen wel werken zoals je verwacht. Als dat het geval is, ligt het probleem bij de ontvangende lamp of bij die specifieke flow (wellicht per ongeluk twee flows aangemaakt voor één knop?). Dit laatste verwacht ik overigens niet.

Als het probleem bij de schakelaar ligt, kun je deze eens ontkoppelen en opnieuw koppelen. Wellicht is daar iets fout gegaan. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de knop van de schakelaar niet goed ontkoppeld is van de ontvanger (rechtsstreeks).

En dan het laatste wat ik op dit moment kan bedenken: De Kaku-schakelaars werken volgens mij met 433 MHz, waardoor de verbinding slecht kan zijn als Homey ver weg is, of het signaal door meerdere muren heen moet. Is dit het geval?

De flows werken en geven een notificatie wanneer ik ze test met de ‘test’ knop in de flows app.
De locatie is niet veranderd sinds ik de linkerknop veranderd heb. In dezelfde ruimte 2 meter tussen de homey en de schakelaar, om een hoek.
Ik ga eens kijken of ik iets kan doen met de-registeren v/d overige ontvanger, want dat heb ik niet gedaan.

Ik bedoelde meer dat je een aparte test-flow zou moeten maken
ALS Knop schakelaar aan
DAN Notificatie

Vervolgens zou ik niet de test-functie gebruiken, maar de knop daadwerkelijk indrukken om te testen of het signaal doorkomt. Ik heb tot nu toe ervaren dat de test-functie er vanuit gaat dat aan de ALS-voorwaarde wordt voldaan. Oftewel, met de test-functie test je alleen de werking van de EN en ALS onderdelen. Homey doet alsof het signaal is aangekomen, maar dat is juist hetgene wat ik als eerste zou testen als ik jou was.

De-registreren zal een goede stap zijn denk ik. Ik hoor het graag

Ik bedoelde meer dat je een aparte test-flow zou moeten maken
ALS Knop schakelaar aan
DAN Notificatie

Check. ‘Test’ knop alleen om de flow te testen. Daarmee test je de 8802 niet natuurlijk.
Oude ontvanger getest. Knop werkt wel want de oude ontvanger schakelt.
Oude ontvanger afgemeld. Nieuwe batterij in 8802 erin. Helaas.

Via developer, record signal is lastig natuurlijk want er zijn hier aardig wat 433 apparaten. Wel wat opgevangen en ge-emuleerd. Geen effect.

Schakelaar weggegooid, flows weggegooid. Opnieuw toegevoegd. En ja hoor, hij werkt! :grinning:
Waarom, geen idee. @Neuron44 Thanks voor het meedenken!

1 Like

Ok, dus de Homey ontvangt de signalen van de AWST-8802 niet, maar de knop verzendt wel signalen want de oude ontvanger reageerde wel, begrijp ik het zo goed?

Aan de hand van wat je beschrijft zou ik namelijk verwachten dat bereik geen probleem is

Wat je nog zou kunnen proberen is de knop een keer verwijderen en opnieuw toevoegen, als je dit nog niet eerder hebt gedaan. We moeten het signaal namelijk eerst bij je Homey zien te krijgen.

1 Like

Ik had hem reeds 2x opnieuw toegevoegd maar die 3x keer he

@Hullie Fijn om te horen dat het werkt! Veel plezier met je Homey :slight_smile:

Ik heb hem al een tijdje, maar even goed dank! Jij ook! :grinning:

de YC-412 werkt ook.