Jung Enet koppelen aan Homey / Apple Homekit

Beste Forumleden.

Ik heb een vraag, waar hopelijk iemand mee kan helpen.

Ik ben in het bezit van een HOMEY Pro en met behulp van reeds beschikbare app lukt het me om verschillende apparaten te koppelen en te bedienen.

Nu heb ik een enet server in huis draaien met actoren met Jung schakelapparatuur waarmee ik mijn hele verlichting bedien, via de eigen Enet app op mijn telefoon.
Naar volle tevredenheid overigens

Ik zou mijn verlichting het liefst bedienen via Apple Homekit en eigenlijk hopen dat dit lukt via een app of programma via de Homey.
Mogelijk kan Enet gekoppeld worden aan de Homey.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen

Alvast bedankt voor de geleverde inspanning

Met hartelijke groet,

Ulco Hendriks

Ulco,

Maak je gebruik van de Enet gateway?

Beste Jasper,

Ik maak gebruik van een enet server van jung.
En kan de aansturen via de enet Smart Home app.

image0.jpeg

Alvast bedankt voor je reactie,

Groet,

Homebridge op bijv. een rpi samen met de Enet addon geeft je toegang tot je lichtpunten via de Apple Home app.

Mocht je Homey ook wiilen gebruiken kun je laten schakelen via http flow kaarten richting de Homebridge software.

Werkt prima.

Hoi Jasper,

Dank :pray:t2: voor je reactie.
Ik hem homebridge draaien op mij m’n Synology NAS
Als ik de plug in installeer via Homebredge dan reageert mijn verlichting niet.
Welke plug-in gebruik jij voor Homebridge ?

Groet,

Ulco

deze: GitHub - levlevin/homebridge-gira-enet

Ik moet wel opmerken dat ik de mobile gateway gebruik en niet de Enet server maar volgens mij maakr dat niet uit.
Voor homebridge zijn verschillende Enet addons te vinden in de repo’s.

Wanneer je connectie hebt kun je in homebridge de channels uitlezen en deze configureren.

bijv:

{
        "platform": "eNetPlatform",
        "name": "eNet",
        "gateways": [
            {
                "host": "ipaddress van server",
                "accessories": [
                    {
                        "channel": 16,
                        "name": "Entree",
                        "type": "Light",
                        "dimmable": true
                    },
                    {

Hi Jasper,

Ik ben nieuw hier en heb met interesse dit draadje gelezen.
Zelf probeer ik via Homebridge Enet te besturen (in bezit van een mobile gateway), echter ik krijg het niet voor elkaar. Heb jij het nog werkend en heb je tips voor mij om het werkend te krijgen?

Thanks!

Bas

Bas,

Beetje late reactie door allerlei omstandigheden. Anyway, mocht je nog steeds bezig zijn dit te configureren. Ik heb het nog steeds draaien

Hoi Jasper
Ik heb ook e-Net draaien en wil die graag koppelen aan mijn homey pro (die zeer binnenkort komt). Ik begrijp dat het jou gelukt is. Zou je het zo uit kunnen leggen dat ik het ook snap en kan koppelen?
Zou het super vinden.

Voor zover ik het begrijp heeft @Jasper_Remmerden het met HomeBridge werkend gekregen, niet met Homey.

@Emailtje

Hoi
Klikt goed. Ik heb echter geen idee hoe dat zou moeten werken. Kan ik deze info ergens vinden? http flow kaarten?

Ik heb het volgende gevonden:

Om dit te kunnen doen:

Screenshot from 2023-01-02 11-03-13

Zou je zoiets als dit moeten doen vanuit Homey:

Dit moet dan de apparaat trigger starten van apparaat genaamd ‘theAccessoryIdToTrigger’


Homebridge software:

Hoi Ulco,

Is het jou gelukt om je enet server te koppelen aan Homebridge?

Je kan je e-net server verbinden aan Home Assistant via GitHub - mnordseth/enet-homeassistant: Enet Smart Home integration for Home Assistant. Uiteraard moet je hierna je home assistant koppelen aan je Homey.

Je kan het ook proberen via Homebridge GitHub - lawrencebensaid/homebridge-enet: eNet smart home integration for Apple HomeKit using Homebridge.
Ik merk alleen dat deze plugin niet altijd up-to-date is. Home Assistant is een stabielere oplossing.

1 Like

Euh, ik ben dus echt een dummy. Ik heb geen idee hoe ik dit kan realiseren. Is er ook en manier voor dummy’s? Ik hoor het graag

Ik heb een poging gewaagd, Emiel.
Bij mij kwam overigens ‘Enet’ niet naar boven in de HACS store

Klik op de 1e regel, of op het v teken rechts:

Hoi Peter
Heb nu mijn homey pro binnen en probeer mijn enet hiermee te koppelen. Dat lukt mij niet. Ben blijven hangen bij de MQTT broker. Waar kan ik die vinden en waar stel ik die in?

Heej Emailtje,

Heb je op “klik hier” geklikt in de how-to?

1 Like

Hoi Peter
Ik probeer home assisten te instaleren maar vraagt om een ip adres. Is dat het IP adres van mijn enet server?