Is er nu wel een rooksensor die wel goed werkt?

Honeywell from Ali works great with the aqara / zigbee app ! € 27,88 22%OFF | Xiaomi Mijia Honeywell Brandalarm Rookmelder Sensor Hoorbare Visuele Alarm Notication Werken Met Mi Thuis App Door Telefoon
https://a.aliexpress.com/_msYIE5Y

Rob,

Dat kaartje waar jij 18 jaar over gedaan hebt, daar ben ik al 44 jaar mee bezig🤦‍♂️.

Maar met welk kaartje reset jij de rookmelder? Ik heb alleen maar Z-wave send (parameter) to node (node id)

Bob

Bob,

Dan heb ik je vraag verkeerd begrepen.
Ik heb geen kaartje waarmee ik de rookmelders kan resetten, alleen de bijkomende gevolgen.

Sorry

Dus die kolere herrie is alleen maar te stoppen door op het knopje in het midden te drukken?

Rob even goed bedankt voor al je info hoor, je hebt deze oude man weer een stukje wijzer gemaakt.

Fijn weekend verder

Er zal nooit een kaartje zijn waarmee je een rookmelder via een homey of een ander home automation platform kun resetten. Dit wordt simpelweg niet door de fabrikant in de firmware ondersteunt.

Een rookmelder moet altijd handmatig gereset worden; nadat de oorzaak van het alarm verholpen is.

Ook is de siren van een rookmelder niet uit te schakelen. Een rookmelder, ondanks dat deze gekoppeld is aan een home automation systeem zal een autonoom alarm moeten kunnen geven.

1 Like

Ik ben een soort van all-in gegaan met Frient. Mooi en simpel ontwerp. I heb nog geen enkel vals alarm gehad. Die werken met Zigbee.

1 Like

Ja die heb ik ook gezien, ik heb hetzelfde model van Smartwares 3 keer hangen en nog gekoppeld aan Homewizard Link. Ze werken nog goed, als ik de batterijen moet vervangen, hang ik misschien wel die Frient’s op. Ben nu met een Fibaro aan het testen, ziet er mooi uit.

Die van Frient werken gewoon op AAA batterijen, ipv CR-123. Dat vind ik wel een voordeel. Frient doet echter niets anders dan wat het moet doen. Als je naar de bewegingsmelder gaat (die heb ik van Frient en Fibaro) dan kan je bij Frient niets instellen, terwijl de Fibaro een ton aan instelling heeft, zoals hoe lang het bewegingsalarm moet duren, tot welke kleur de LED moet hebben. Maar goed, dat zie je dan ook weer in de prijs. Frient werkt gewoon :slight_smile:

Hier ook in elke kamer een Fibaro z-wave rookmelder. Werken perfect.
In 1,5 jaar 2x vals alarm gehad (helaas 2x midden in de nacht) , maar er wordt ook geadviseerd om ze zo nu en dan even schoon te blazen met perslucht. Heb er diverse flows aan gekoppeld en ook dat werkt prima.
Het enige puntje van kritiek dat ik kan verzinnen is dat ze op de developer-page van mijn homey eigenlijk altijd offline weergeven. Maar als ik de rookmelder test gaan wel gewoon alle flows lopen.
Waarschijnlijk omdat ze slapen zolang ze geen rook detecteren…
Ik heb wel een zeer goed dekkend z-wave netwerk.

Hoi Eric,
Heb jij de melders allemaal aan elkaar gekoppeld, zodat als er een af gaat de anderen ook gaan loeien?
Doe dat met een flow of kan je de melders zelf koppelen?

Bob

Hoi LelyBob,
Nee, ik heb ze niet gekoppeld.
Maar dat is vooral omdat ik dat niet wil. Ze maken zoveel herrie dat ik bijna elke sensor overal kan horen.
Voor zover ik weet kan dat ook niet via Homey. Je kunt via een flow geen melder laten afgaan. (misschien met RAW commands)

In de manual staat wel iets over koppelen…maar ik heb me daar nooit in verdiept.

Groet,

Eric

Batterij gevoede zwave (& zigbee) apparaten zijn altijd offline, tenzij ze actief een melding versturen. Dit ivm batterij besparing. Offline is niet hetzelfde als ‘onbereikbaar’.