(Voor het geval het je niet bekend is: (in-principe) elke op permanent aangesloten zwave apparaat is een relay/versterker. Op batterij devices meestal niet.)
Gezien je setup vrees ik dat je ervaring mogelijk niet optimaal zal zijn (afhankelijk van type huis, muren, andere RF apparaten, etc).
In ons vorige huis ben ik begonnen op dezelfde manier als jouw, beetje zelfde setup qua woning.
Eerst KAKU en langzaam overgestapt op zwave (vaak met baterij) wat slecht functioneerde.
Let wel op dat Homey nog (veel) zwave bugs had die er nu uit zijn.
In het nieuwe huis heb ik direct gezorgd voor goed geplaatste (fibaro) zwave-op-stroom devices als relay’s.
Dat functioneerde eigenlijk direct redelijk perfect (ik had toen nog de early zonder antenne) met devices ver weg, maar minder goed met devices direct om de hoek of tijdens koppelen.
Met aanpassen van antenne werkte alles nagenoeg perfect, behalve dat Homey te zwak werd voor alles: al mijn eigen en private apps en devices.
Toen de stap naar Pro deed mijn smarthuis draaien als een schijnend zonnetje.
Dus mijn zeer sterke advies; zorg voor enkele zwave-op-stroom apparaten goed verdeeld: 1 op een paar meter afstand van Homey, 1 op elke verdieping.
Dit zal een wereld van verschil maken, of je nu een zwave in de woonkamer plaatst of in de tuin. Een goede basis zwave netwerk is nodig wil je er meer van genieten dan irritire.
Have fun!