Ikea Tradfri problemen

Ik heb een probleem met alle Ikea Tradfri devices. Eerst is er geen connectie met geen enkel device (lamp, dimmer, rolgordijn en sensor). Dit is bij mij gekomen nadat ik de laatste Homey firmware 6.0 had geïnstalleerd. Ik dacht, prima dan zetten we firmware versie 5 weer terug, maar dat kan niet meer. 6 is nu de laatste stable release.
Nu ben ik helemaal opnieuw begonnen en wilde ik de Ikea devices weer pairen, maar dat gaat ook niet meer. Hij vindt de devices wel als ik deze reset, maar het toevoegen duurt te lang en kapt het af. Of dit nu lamp is of een rolgordijn. Ik kan niets meer toevoegen.

Heeft iemand anders dit probleem met Ikea devices? Ik denk dat dit hetzelfde probleem is als vorig jaar met versie 5.0.

Heb je al een Zigbee reset uitgevoerd?

Jazeker, meerdere malen. Ik heb Homey nu zelfs gereset om terug te gaan naar fabrieksinstellingen. Maar toevoegen lukt mij niet meer. Overige apps werken nog wel. Samsung TV kan ik gewoon toevoegen.

Op welk kanaal zit je Zigbee nu? Kan je vinden op Homey Developer

En op welk kanaal zit je WiFi? Zigbee en WiFi kunnen elkaar overlappen en dat kan storing veroorzaken.

Dat is een goede tip. Dat ga ik voor je opzoeken. Ik ben nu niet thuis. Ik doe dat straks. Dank voor je tip!

Ik heb nu meerdere kanalen geprobeerd, maar dit had geen enkel effect. Ik ga Homey nu voor een half uur uitzetten en kijken wat er daarna gebeurd.

Heeft geen enkel effect gehad. Andere ideeën?

Als je al een volledige Zigbee reset gedaan hebt en kanalen veranderen werkt ook niet dan wordt het tijd om contact op te nemen met Athom via support@athom.com

Tja, daar was ik al bang voor. Maar dit ga ik doen. Dank je wel voor je support zover!

Ticket aangemaakt bij Athom.

Oplossing:

  1. Zet je Homey in recoverymode door deze 1 minuut op de kop te zetten.
  2. Als Homey in de setup modus staat moet je vervolgens met een laptop of desktop naar https://setup.athom.com.
  3. Selecteer de gewenste taal, en ga naar de volgende stap.
  4. Kies hier voor “Doorgaan in de browser” (staat er in het grijs), en volg de stappen op je scherm. Druk hierbij kort op de ALT toets om door te kunnen gaan in de browser.
  5. Vanaf het moment dat je de WiFi gegevens invoert, druk je de ALT toets op je toetsenbord in en houdt je deze ingedrukt tot je de optie 'Volledige update downloaden" krijgt.
  6. Kies er vervolgens voor om je gegevens te behouden. Homey heeft nu nog enige tijd nodig om de update te installeren.

Mijn probleem is hiermee opgelost.

Hallo,

Hier lijken duidelijke en goede oplossingen te staan. Mijn vraag is of ik na een ‘zigbee reset’ (dit wil ik eerst proberen) niet alle (zigbee) apparaten of gegevens kwijt ben? Dit zijn er namelijk nogal wat.
Verder ben ik benieuwd wat er gebeurd na laatst genoemde stap van homey in recovery modus zetten. Ben ik hierna niet ook allerlei gegevens kwijt?

Momenteel heb ik namelijk regelmatig problemen met de zigbee apparaten, na 2 keer herstarten van mijn homey heeft Alles het weer even gedaan. Nu heb ik echter weer problemen, met name mijn ikea producten reageren niet meer. Ik zag toevallig dat er 7 uur geleden een update is geweest van de ikea tradfri app mijn homey. De app heb ik al enkele keren herstart zonder effect. Ik zoek naar een lange termijn oplossing. Hopelijk kunnen jullie mij helpen en meer over genoemde stappen vertellen of een mogelijke andere oplossing. Bij voorbaat dank!

  • Ja, alle zigbee apparaten bestaan dan niet meer en dien je opnieuw te pairen.
    Alle flows die een zigbee apparaat bevatten dienen gerepareerd te worden.
    In de my.homey.app gaat dit vrij eenvoudig, je kunt ieder kaartje simpel vervangen voor het nieuwe zigbee kaartje.

  • Over gegevens, als je Insights bedoelt, ja.

  • Zigbee reset is veel werk, maar de meesten zijn positief over het resultaat.

  • Zet (slechts mijn mening) ajb alle Homey en app auto updates uit. Ik lees veel te vaak dat het onaangekondigde (nachtelijke) verrassingen zijn die niet altijd goed blijken te werken.
    Als je zelf updates draait, hou je de keuze en controle.
    Met de App Version Checker wordt je op de hoogte gehouden: https://store.homey.community/

.

@Jeroen_Bor Ik was benieuwd of het probleem bij jou permanent opgelost was hiermee of dat het probleem nog vaker teruggekeerd is?

Dan nog eens de vraag of je met deze stap niet alle (zigbee) apparaten en flows kwijt bent?

Dankjewel

Alleen als je een zigbee reset uitvoert.
Niet als je enkel een recovery doet.

Ps. Je raakt geen flows kwijt na een zigbee reset. Ze moeten enkel gerepareerd worden (het ‘oude’ zigbee apparaat in de flow vervangen door het ‘nieuwe’)