Devices van Tradfri opnieuw aanmelden na power failures

Gisteren tot twee keer toe een stroomstoring gehad, Homey (Early2016) versie 8.0.3 kwam op maar alle devices van Ikea Tradfri (App versie 1.20.2) deden het niet meer. Voor de zekerheid een restore gedaan van voor de stroomstoring maar geen resultaat.
Om het licht uit te krijgen en schakelaars weer werkend te krijgen maar alle devices verwijderd en toegevoegd, niet leuk.
Gezien dit dus meer kan voorkomen vraag ik mij af of dit een bug is of toeval.
Dit issue heb ik nooit eerder gehad (wel zigbee issues die waren opgelost na een volledige reset) dus vraag mij af of het een App issue kan zijn gezien andere Zigbee devices het wel zijn blijven doen?
Heeft iemand dit ook meegemaakt?

Ik snap niet dat je dan meteen maar alle Ikea devices gaat verwijderen.
Waarschijnlijk had een full software update verschil kunnen maken.

1 Like

Bedankt voor je reactie en de tip maar waarschijnlijk is geen zekerheid en het was al laat… Opnieuw aanmelden van de Ikea devices was ongeveer een uurtje of 1-2 werk bij elkaar. Gezien ik al een tijdje op 8.0.3 zat en de Ikea App twee weken geleden ongeveer een update heeft gekregen zocht ik het meer in die hoek.
Als het weer voorkomt zal ik zeker een Full Software Update doen, niet geschoten is altijd mis…

Er zijn helaas geen 100% gegarandeerd werkende oplossingen, de full software update heeft wel vaker vage zigbee problemen opgelost.

Nog een tip: zoek de Device ID’s op van al je (zigbee) apparaten, en bewaar het ergens samen met de device naam.
Als je weer eens bepaalde devices verwijderd en opnieuw toevoegd, kun je ze met dit script het ‘oude’ ID weer teruggeven.
Zo hoef je verder niets meer aan te passen, zoals flows:

1 Like

Meerdere malen, zelfde versie Homey, voor mij heeft een simpele PTP(15 min.) altijd een oplossing geboden. Bij het weer terug komen van de spanning, na een net uitval ontstaan er veel pieken en dalen van de spanning, welke Homey in de war doen raken.

Allen bedankt, in het begin van het Homeytijdperk heel veel ellende gehad maar ben nu echt heel tevreden met Homey maar alleen op dit soort momenten (en het komt bijna nooit gelegen) dan is het jammer dat dit gebeurd. Als ik zekerheid zou hebben dat het met de Pro niet gebeurd dan zou ik deze zo aanschaffen.
Nieuwe hardware? Minder gevoelig misschien?

Misschien een idee om via de Gateway te werken. Je IKEA lampen worden dan niet rechtstreeks via Homey aangestuurd maar via de Gateway.

Stel dat er weer iets mis is, dan kan je met de afstandbediening van IKEA (of de IKEA app) in een keer alle verlichting en schakelaars schakelen.

Dank je Anton, ik heb de Gateway, alleen is het een nadeel dat je dan je Zigbee Routers kwijt bent voor je bereik van de Zigbee End devices op de Homey. Nu heb ik de laatste tijd wel wat meer SONOFF Routers in gebruik dus misschien zou het nu wel kunnen. En je firmware van de IKEA lampen blijft up to date…
Als het nog een keertje voorkomt kan ik het weer eens proberen.