Ikea Tradfri Fyrtur problemen

Hoi Iedereen,

Ik ben een nieuwe Homey pro gebruiker en ik ben er al lekker mee aan het spelen.
Ik heb een Ikea Fyrtur gekoppeld zonder de Ikea hub, dit werkt echt perfect.
Tot dat de homey wordt herstart, hierna reageert de Fyrtur rolgordijnen op geen enkel commando. niet via spraak en niet via de afstandsbediening.
De enige oplossing is dan om de fyrtur uit Homey te verwijderen en opnieuw te koppelen, hierna werkt hij weer fantastisch. Ik heb ook G10 Spots van ikea, en die blijven wel werken na een herstart van homey.
Het lijkt dus echt puur in het rolgordijn te zitten, maar ik weet niet hoe ik dit op kan lossen.

Heeft iemand een idee en kan mij hierbij helpen?
Alvast heel erg bedankt!

Ik heb de zelfde ikea rolgordijnen en inderdaad je moet om de zoveel tijd de ikea Homey app opnieuw opstarten. Om ze werkent te houden. En soms zelf batterij er uit en dan weer erin. Dan calibreert die weer dus ik heb een standaart flow voor het opnieuw afstellen.
Heb je wel voldoende zigbee routers?
Zo rechtstreeks op homey
is misschien ook niet goed?

Voor de rest ben ik best tevreden met die rollers. Wel heb ik er een bak omheen gebouwd om het af te maken.

Ik gebruik niet de Ikea app, het rolgordijn heb ik verbonden met Homey, de afstand tussen Homey en het rolgordijn is zoon anderhalf a 2 meter. in de kamer zit wel een zigbee router (ook van Ikea)
De reden dat hij direct op Homey zit is omdat de hub bij Ikea momenteel niet te koop is.

Ik ben wel even nieuwsgierig naar je flows, als ik hem wil afstellen dan moet ik hem eerst naar de juiste lengte zetten en dan 2 keer op een fysieke knop op het rolgordijn drukken. dan onthoud hij de maximale afstand.

Batterij eruit en erin heb ik geprobeerd maar helaas zonder succes, als homey herstart of update dan moet ik het rolgordijn verwijderen en opnieuw toevoegen wat best wel vervelend is.

Misschien spraak verwarring ik bedoelde ook de Homey ikea app die heb je toch wel gebruikt? Toch niet als losse zigbee apparaat dat geeft zoiezo problemen.

Die afstel flow is vaak 8% om hem weer goed tezetten

Zo erg dat als homey ook alleen maar resset en rolgordijnen kwijt is is bij mij niet het geval.

Welke versie Homey app gebruik jij?
Ik heb deze Ikea homey app

Inderdaad spraak verwarring, ik gebruik ook de ikea app op Homey.
De app opnieuw opstarten heeft helaas ook geen nut, de spots blijven werken maar het rolgordijn weigert om een reden om dan weer verbinding te maken. terwijl, als de app niet herstart en homey aan blijft staan dan is er totaal geen probleem. ik heb echt geen idee in welke hoek ik dit moet zoeken.

Hallo,

Batterijen vol? Ik las dat dit soms problemen kan geven met het kunnen bedienen via flows of remotes?

Ik heb afgelopen zondag in de keuken en woonkamer fyrtur opgehangen. Ik heb een vergelijkbare situatie qua installatie. Mijn fyrtur is ook rechtstreeks aangesloten op de Homey omdat de hub niet te koop is op dit moment. Ik heb de ZigBee versterker dicht bij de Homey in een stopcontact zitten en gebruik de Ikea app van Homey.

Vanmorgen zag ik dat niet alle rolgordijnen die automatisch bij zonsopgang weer omhoog moeten gaan open waren gegaan. Geen reactie van flows en een ook de meegeleverde remotes die ik in Homey heb geïnstalleerd gaven geen reactie. Ik kon wel met de knoppen op de Fyrtur zelf de rolgordijnen openen. Er was een update geweest van de Homey firmware 8.0.6 maar compleet stroomloos maken van Homey en de Ikea ZigBee versterker gaf geen resultaat.

Volgens Homey app zou de batterij vol zijn. Ik heb ze zondag geïnstalleerd en nog niet opgeladen. Ik heb ze allemaal er uit gehaald 4 uur opgeladen en hierna werkte flows en de remotes weer.

Da’s soms meer een gadget dan reël bruikbaar.
Bij problemen pak je het best eerst een nieuwe batterij / laad de accu op.

Herstart je Homey dan wel eens (in theorie niet nodig) of is het enkel na een update?
Je kunt de auto-update uitschakelen🙏
Dan wordt je niet meer verrast.

Als er een update is, dan wordt dat gemeld, en dan kun je zelf bepalen óf en wanneer je een update installeert → https://firmware.athom.com
(je ziet dat de laatste 3 updates niet echt iets voorstellen)

Ik heb deze gordijnen ook net maar met geen mogelijkheid te koppelen.
Accus vol, homey ikea app er af en weer opnieuw geiinstaleerd. Ding blijft weigeren.
Even dat ik ht wel goed doe. ik open de app > toevoegen fyrtur gordijn > ik druk beide knopjes op het gordijn in totdat ze gaan knipperen ( ze knipperen 2 of 3 x en dan brand het lampje continue) , dat is toch de juiste methode?
Kan ik de gordijnen ook resetten of zo?
erg frustrerend, nog nooit zo veel problemen gehad om een device op homey te laten werken.

Dit probleem had ik toevallig ook laatst, het gordijn reset je door 1 keer de 2 knoppen in te drukken. Het gordijn knippert dan even ter bevestiging dat hij is gereset. Hij moet dan hij homey in de ikea app vindbaar zijn.
Bij mij, wat ik ook deed. Homey vond hem niet.
Ik moest een zigbee network reset uitvoeren voordat homey het gordijn weer vond.
Dit vereist wel wat werk aangezien je alle zigbee appararen weer opnieuw moeten koppelen. Maar dat was wel de oplossing bij mij en daarna draait het weer als een zonnetje.

1 Like

Zijn er meer mensen met problemen na de homey en ikea app update? 100% is omhoog 0% is ook omhoog en omgekeerd op 99% is ineens naar beneden. Beetje raar🙃 heb Athom al gemaild.

Beste mensen, ik heb nog steeds last van het volgende, als homey herstart of update dan moet ik het rolgordijnen van Ikea verwijderen en opnieuw toevoegen wat best wel vervelend is.
Ik heb de Homey Pro 2023 met de laatste software en ook de laatste software van de Ikea App.
Alles geprobeerd accu’s opgeladen rolgordijnen gereset app gereset maar niets werk.
Iemand suggesties om dit probleem op te lossen?

Ik heb een heel ander probleem met Homey, als ik de Fyrtur rolgordijnen koppel kan ik het maximale afrolniveau niet instellen. Dus rolt het gordijn helemaal af tot op de grond. Volgens ikea moet je nadat je gekoppeld hebt het gordijn laten afrollen en op het gewenste moment het gordijn stoppen met de ab en daarna twee maal op het onderste knopje drukken, daarna wordt dit instel moment bevestigd met een korte beweging omhoog en omlaag. Ik kan klikken wat ik wil ik krijg niet de bevestigigng. Wel krijg ik de bevestiging (korte beweging omhoog en omlaag) direct nadat het gordijn gekoppeld is, wat doe ik fout?

Iemand die Fyrtur dingen wel aan de praat gekregen? Ondanks updates van de app geen beweging in te krijgen. Super irritant!!! Beniuewd of er goede tips zijn

Ja dat het vervelend is begrijpt iedereen hoor :see_no_evil:

En, welk advies heb je van Support gekregen? (Daar de Ikea app door Athom wordt onderhouden).
Of gebruik je de Ikea hub met deze app?
https://homey.app/a/com.ikea.tradfri.gateway/

Lijkt wel of er een houdbaarheidsdatum opzit. Ik heb een nieuwe gekocht en direct aan homey toegevoegd. En het werkt weer als voorheen als een zonnetje. Beetje raar die oude id na 5 jaar niet meer te draaien.zelfde kamer en op de zelfde repeater.

ik gebruik geen ikea hub. Werkte tot vorig jaar prima zonder de hub. Na veel correspondentie met Homey helpdesk helaas geen oplossing. Geduld was devies, maar tot op heden nog geen oplossing. Vandaar mijn vraag of iemand ze werkend heeft. Anders ga ik toch maar Luxaflex gordijnen kopen en hopen dat die wel werken. Alle reacties zijn welkom

Ikea hub gebruik ik ook niet. Ik bedoelde die stekker die bij het rol gordijn zit die zigbee repirter die gebruik ik ook bij de rolgordijnen in de buurt.