Ikea fyrtur rolgordijn deel 2

Hallo allemaal,
Helaas heb ik het nog steeds niet voor elkaar gekregen om mijn ikea fyrtus rolgordijn te kunnen koppelen.
Ik heb hier de community en andere forum bekeken maar daar stond de oplossing niet tussen.
Situatie is als volgt. Ik draai op een home pro 2019, alle devices ook een aantal zigbee devices werken prima.
Het lukt me maar niet op het ikea rolgordijn, remote of zigbee repeater te koppelen aan homey.
Wat me opvalt is dat tijdens te installatie staat dat je de 1 knoppen 5seconden moet indrukken op te koppelen. Echter staat er in de handleiding van ikea dat 1x drukken op beide knoppen het gordijn in koppel modes staat. Uiteraard heb ik beide opties geprobeerd maar geen koppeling te krijgen.
Wifi router opnieuw gestart, Homey opnieuw gestart en 15 minuten stroomloos gehad. Wifi signaal gecontroleerd.
Er is geen beweging in te krijgen. Omdat ik het gordijn ook niet meer gekoppeld kreeg op zijn eigen button had ik het idee dat deze wellicht defect was en heb deze teruggebracht en een nieuwe gekocht bij ikea. Je raad het al, ook deze lukt niet.
Vlak voordat ik dit bericht ging schrijven probeerde ik het nog 1x na alles weer herstart te hebben en kreeg ineens een melding dat het device al gekoppeld zou zijn. Dit is echter niet zo want het staat niet tussen mijn devices.
Schiet mij maar lek.
Iemand een werkend advies?

Hoi vraagje: vanwaar “deel 2”? Kun je niet gewoon verdergaan met deel 1?

Omdat er al een titel bestond met dit onderwerp (niet van mij) waar helaas niet het antwoord stond en mijn “probleem” net weer even anders is. Ik wilde niet zijn topic kapen :wink:
Maar afgezien je vraag heb je ook een antwoord? :grin:

Een linkje is zoveel makkelijker :grimacing::wink: Ik neem ff aan dat je dit topic bedoelt, en deze “oplossing” dus niet werkte?
(nu vind ik het geen oplossing; de zigbee reset functie heeft waarschijnlijk gewoon een rustig zigbee kanaal ingesteld, waardoor zijn wifi niet meer (erg) stoorde op zijn zigbee kanaal, en de gordijnen en Homey dus ‘normaal’ met elkaar konden babbelen):

Kun je het zigbee overzicht laten zien? Met

komen we niet ver :hugs:
Het kan nl. verschil maken of het je 4e zigbee apparaat is, of je 53e.
https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee

Algemene tips:
Heb je ook je wifi kanaal vastgezet en je zigbee kanaal daar op afgestemd?

Heb je veel buren met waarvan hun 2,4GHz wifi signalen duidelijk bij jou “binnenvallen”?
Zo ja, op welke kanalen zitten deze?

Hoi Peter,
Ja allemaal gedaan. reset, wifi kanaal gecontroleerd en geprobeerd op andere kanalen.
Ik heb slechts 12 zigbee devices dus aan het max devices zit ik ook zeker niet.
Wat me de laatste dagen bezig houdt is waarom die tijdens het pairen de laatste keer aangaf dat het device al bestond en ik deze eerst moest unpairen. Er staat niets tussen mijn devices dus kan ook niets verwijderen. En dus waarom homey een andere beschrijving geeft met hoe je moet pairen dan dat ikea in hun handleiding heeft staat. Ik vraag me nu dus af wat de juiste is. Ga er vanuit dat hoe homey het omschrijft tijdens het pairen ( de 2 knoppen indrukken totdat deze gaan knipperen) de juiste is. Echter knippert het lampje maar 3x bij mij en gaat dan over op een soort gloeiende fel en minder fel lampje, is dat dan wel goed? Doet die overigens bij bij de up en down button net zo.