Huis in slaapstand als iemand weg is

Ik slaap met regelmaat buiten de deur voor mijn werk. Nu reageert mijn huis op het commando als iedereen is gaan slapen. Doe dit, doe dat… maar als ik buiten de deur slaap, krijgt Homey dat natuurlijk niet mee.

Hoe kan ik regelen dat als iedereen die thuis is, slaapt, Homey de juiste flow start. I.p.v. dat hij kijkt naar iedereen binnen de familie in Homey. Want als ik in een hotel lig, dan blijft nu thuis de verlichting en verwarming aan, omdat Homey denkt dat ik nog wakker ben.

Nu denk ik er heel soms aan en zet ik me in de app op slapen. Maar dat vergeet ik ook heel vaak.

Ik heb daar een Aqara knop voor naast het bed liggen, die schakelt tussen “we gaan slapen” en “we staan op”. Moeten je huisgenoten er wel aan denken op de knop te drukken.

Ik gebruik hier aanwezigheidsdetectie voor. (Die van Homey i.c.m. de Unifi app). Als ik thuis ben en wakker ben wordt de slaapmodus niet geactiveerd. Als ik niet thuis ben gaan de lichten om een bepaalde tijd uit in de avond.

Mijn elektrische apparaten worden sowieso van de stroom afgehaald als ik niet thuis ben.

Ik heb variabelen aangemaakt hiervoor. De eerste heet “aantal aanwezig” de tweede “aantal wakker”

Onder de beide zeiden van het bed heb ik een motion sensor geplaatst, wanneer de sensor onder mijn zijde van het bed wordt getriggerd en ik doe mijn telefoon aan de lader weet homey dat ik voornemens ben om naar bed te gaan. Hetzelfde geld voor de zijde van mijn vriendin en haar telefoon. De pré slaapmodus is nu geactiveerd middels een de variabele “naar bed” die op “ja” is gezet. Het licht op de overloop/badkamer en slaapkamer zal nu aanblijven tot we gaan slapen. Ook kijk homey of het aantal telefoons dat aan de lader hangt gelijk is aan het aantal mensen dat aanwezig is. Als dat het geval is dan is er dus niemand meer beneden en gaan we kennelijk beide naar bed. Beneden wordt dus alles afgesloten en het licht gaat uit.

Nu heb ik een de beide zijden van het bed een knop geplaatst, als 1 van ons nu op de knop druk zal homey boven alles uit doen en worden we als slapend aangemeld in homey.

Ik zou om te beginnen onderscheid maken tussen slapen/wakker zijn en thuis/niet thuis zijn. Je moet dus ten eerste detecteren of iemand (en uiteindelijk iedereen) thuis is of niet thuis is. Daarvoor zijn er een aantal detectie apps (die allemaal wel hun probleempjes kennen). Vervolgens kun je nog detecteren of je (iemand) slaapt. Dat kan met motion detection, knoppen, lampen (of tv e.d.) die (misschien in een bepaalde volgorde) uit zijn etcetera.

Kan je hier wat meer info over geven? Welke, hoe, …?

Ik zal proberen het hele proces uit te leggen.

Op mijn telefoon (en op die van mijn vriendin) draait de app “macrodroid”, in deze app heb ik een actie aangemaakt die een webhook verstuurd naar homey als mijn telefoon aan (of los) wordt gekoppeld van de lader. Zo weet homey of de telefoon is aangesloten op de lader of niet. Om homey te laten weten dat de telefoon in de slaapkamer wordt opgeladen heb een motion sensor onder het bed geplaatst. Als deze sensor beweging detecteert en binnen 1 minuut wordt de telefoon aangesloten op de lader dan weet homey dat de telefoon dus op het nachtkastje is aangesloten en weet homey dat ik voornemens ben om naar bed te gaan. Er wordt nu in homey een variabele “gaat naar bed” op JA gezet. Het licht in de slaapkamer, overloop en badkamer gaat nu niet eerder uit totdat we gaan slapen.

Dan heb ik ook nog een knop bij het bed geplaatst waarmee ik aangeef dat ik/we daadwerkelijk gaan slapen. Afhankelijk van welke telefoon is aangesloten op de lader bij het bed wordt ik/ worden we, als slapend aangemeld in Homey.

Het omgekeerde gebeurd tijdens het wakker worden. Wordt de telefoon van de lader gehaald en zet ik vervolgens mijn voeten naast het bed dan weet homey dat ik van bed ga. Omgekeerd mag ook, eerst de voeten naast het bed en pas dan de telefoon van de lader halen.

Ik hoop dat je wat wijs kan worden uit m’n verhaal :crazy_face:

1 Like

Je zou dan nog even toe moeten voegen als voorwaarde of je thuis bent of niet

Dus als je vrindin haar telefoon aansluit dan geef je als voorwaarde of jij thuis bent.
Zo niet zet dan het huis op slaap.

Ben jij wel thuis dan moet je het huis op slaap laten gaan als beide telefoons zijn aangesloten.

Je zou dus met twee variable moeten werken “vrindin gaat naar bed” en “jij gaat naar bed”

Dan word het ongeveer zo

Als “vriendin gaat naar bed” is veranderd

En “vriendin gaat naar bed” is JA
En “jij bent niet thuis”

Dan
Set huis op slaap

Flow 2

Als “vriendin gaat naar bed” is veranderd

En “vriendin gaat naar bed” is JA
En “jij gaat slapen” is ja

Dan

Set huis op slaap

Flow 3

Als “jij gaat naar bed” is veranderd

En “jij gaat slapen” is Ja
En “vriendin gaat slapen” is ja

Dan set huis op slaap

Dan zou het moeten werken als jij van huis zou zijn. Je kan het natuurlijk uit bereiden als je vriendin van huis zou zijn en jij gaat naar bed. Dan moet je flow 1 nog een keer maken maar dan voor jou

Voor het opstaan. Kan het hetzfde doen
Alleen dan als voorwaarde “jij gaat slapen” is NEE

Ga je met meerdere personen werken dan zou je met een teller kunnen werken

Dus dan vergelijk je hoeveel personen er thuis zijn en hoeveel er aan het slapen zijn.
Is dit gelijk, dan set je huis op slaap

Dit was slechts een deel van wat er allemaal gebeurd.

Wanneer er wordt gedetecteerd dat er een telefoon in de slaapkamer aan de lader wordt gehangen dan wordt er ook gekeken of er 1 of meer personen aanwezig zijn. Is er maar 1 persoon aanwezig (ik woon niet samen) dan wordt beneden alles afgesloten. Logeert mijn vriendin bij me dan wordt alles pas afgesloten als de laatste telefoon aan de lader wordt gekoppeld in de slaapkamer.

Zijn er geen personen meer wakker in huis dat gaat het licht op de overloop en badkamer op slechts 1% branden als er iemand naar de wc gaat om nog maar een voorbeeld te noemen.

Mijn telefoon gaat automatisch op stil als we gaan slapen en het geluid gaat weer aan na het wakker worden.

Beneden wordt het licht bestuurd aan de hand van de helderheid in de woonkamer en de lichtsterkte van de verlichting wordt bepaald aan de hand van de hoeveelheid buitenlicht. Maar ook dit gebeurd weer op basis van of er iemand wakker is of niet. Mijn dashboard wordt uit gezet als er niemand wakker is in huis en gaat weer aan zodra iemand wakker wordt.

Zo kan ik alle flow wel gaan uitleggen maar dat zijn er een kleine 400 dus dat wordt een beetje veel denk ik. Ging me er nu even puur om hoe het slapen en wakker worden wordt gedaan in homey. Maar uiteraard wordt er ook gekeken naar hoeveel mensen er aanwezig zijn en hoeveel er gaan slapen :wink:

1 Like