Hoe los ik dit lokaal op

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aan jullie. Om Homey te laten weten dat ik wakker ben heb ik flows gemaakt waarbij ik onder andere homey middels IFTTT laat weten dat mijn telefoon van de oplader is gehaald.

Nu was vanochtend de verbinding met internet weg dus IFTTT werkte niet en ik werd dus niet wakker gemeld door Homey waardoor een hoop zaken niet automatisch in werking werden gezet.

Nu ben ik opzoek of ik dit ook volledig lokaal kan oplossen en dus niet meer afhankelijk ben van IFTTT. Ik heb al gekeken wat de stroommeting doet van de innr plug waar de lader naast het bed in zit maar die is al 0 als de telefoon is opgeladen ook al is de telefoon nog aangesloten. Daarmee kan ik Homey dus niet laten weten dat de telefoon van de lader is losgekoppeld. Ook ga ik wel eens naar beneden om wat te drinken tijdens de slaap en wil dus ook niet dat Homey mij wakker meldt middels bewegingssensoren in het huis… Het los koppelen van de telefoon is hierin een belangrijke schakel maar wil hierbij dus niet meer afhankelijk zijn van internet…

Wie o wie weet raad ??? :slight_smile:

Thanx voor je reactie,

Probleem is dat mijn wekker en alles door homey wordt geregeld… Ik hoef helemaal niks te doen. Heb zelfs geen wekkerradio meer in de slaapkamer staan, een google home i.c.m. homey en de app Icalendar is mijn volledig geautomatiseerde wekker.

Nu is het zo dat wanneer de telefoon wordt los gekoppeld er een variabele “telefoon van de lader” op “JA” wordt gezet. Ziet de bewegingsmelder onder het bed nu dat ik mijn voeten naast het bed zet weet Homey dat ik van bed ga. Uiteraard werkt het ook als de volgorde andersom is.

Het is belangrijk dat homey meteen weet dat ik van bed ga want het licht in de slaapkamer wordt nu aan gezet, er wordt een variabele op "JA’ gezet zodat de rolluiken open gaan als er beweging op de overloop is. De radio in de woonkamer mag nu worden aan gezet als er beweging op de trap wordt gedetecteerd, Google Home wenst me een goede morgen en laat weten of ik die dag vrij ben of dat er andere afspraken staan gepland…

Ik heb zelf ook al zitten denken of ik niet middels andere sensoren een ochtendritueel kan vast leggen maar eigenlijk is het los koppelen van de telefoon zo ongeveer de belangrijkste schakel in het geheel

1 Like

I understand and agree in your thinking. Automate as far as possible.
But maybe in this case a switch connected to Homey is the solution?

Moeilijk he, Nederlands praten? :joy:

Ik had nog een Xiaomi mini switch liggen, die heb ik nu bij het bed liggen en flows gemaakt dat wanneer ik 1x druk ik de flow start die bij het slapen gaan hoort en als ik 2x druk wordt de flow gestart die mij wakker meldt. Dus tot zo ver is het voor nood wel geregeld maar ik vind het natuurlijk leuker om het zo betrouwbaar mogelijk te maken binnen een volledig geautomatiseerd systeem. Aangezien we met zijn alleen meer weten dan ik alleen hoop ik dat er iemand een gouden tip heeft. Het is jammer dat er binnen homey zelf geen mogelijkheid is om te checken of de telefoon wel of niet op de lader is aangesloten. (behalve dan dus middels een smart plug maar dat is alleen betrouwbaar voor het melden dat de telefoon wordt aangesloten, niet voor het afkoppelen aangezien bij een volledig geladen accu de stroom ook 0 is)

Is het niet mogelijk om een druksensor te gebruiken en die te verbinden via een binaire switch zoiets als dit: https://www.vesternet.com/pages/kb-103-z-wave-enabled-pressure-mat

Dan kun je door het drukverschil (bijvoorbeeld onder een van de poten van je bed) bepalen of je uit bent bent. Lijkt mij een tussen oplossing?

Wij hebben het heel anders opgelost. Gewoon de wekker op dezelfde tijd af laten gaan (06:00 in ons geval) en dan gaat het altijd goed. :wink:

Mmm en dan tijdens de ochtendse**** Op en Neer, slaaproutine aan, slaaproutine uit en uit en aan​:ok_hand::ok_hand::ok_hand:

2 Likes

Ik heb het met een resterende (fibaro) sensor gedaan.

sensor waarde wordt 's-nachts (03.15 u) op nul gezet
in de ochtend bij eerste passage wordt een flow gestart wanneer de waarde nul is, met div. opdrachten:

  1. wakker status aan
  2. radio aan (radio 1)
  3. rolgordijn omhoog (10 sec)
  4. status + 1 optellen
  5. na 90 minuten rolgordijn naar middenpositie
  6. na 90 minuten radio overschakelen naar favoriete zender
  7. wanneer hoeveelheid Lux in eetkamer te laag is, eetkamertafel verlichting en keuken verlichting aan
  8. verlichting uit wanneer gewenste Lux waarde wordt bereikt, of na 90 minuten.

Verschillende instellingen voor verschillende periodes, ma-vr, weekend, off. feestdagen.

Het eerste probleem is dat ik onregelmatige diensten werk dus op vaste tijden dingen laten gebeuren heeft weinig zin.

En sensor ofsow die meet of ik in bed lig heeft ook weinig zin want als ik naar de wc moet ofsow en daarom het bed verlaat betekend niet dat ik wakker gemeld moet worden.

Ook ga ik regelmatig halverwege de slaap even naar benden om wat uit de koelkast te drinken dus ook daardoor moet ik niet wakker gemeld worden.

De enige vaste variabel in het geheel is de combinatie van de telefoon die van de lader wordt gehaald gecombineerd met het detecteren van mijn voeten die naast het bed worden gezet.

Als het niet binnen het eigen wifi netwerk opgelost kan worden dan laat ik het eerst maar zo, in de maand dat ik homey heb heeft het nog maar 1x geweigerd dus het is best een betrouwbaar geheel alleen is het vervelend dat je afhankelijk bent van internet. Maar een drama is het allemaal ook weer niet

Sensor hangt bij ons op een positie welke alleen gepasseerd wordt wanneer wij volledig zijn opgestaan. Dus toiletbezoek enz. is niet relevant.
Denk bijvoorbeeld aan het openen van een deur of een kastje in een andere ruimte.

Daarnaast hebben wij onze telefoons nooit 's-nachts aan een oplader hangen i.v.m. veiligheid en degradatie van de batterij.
Wij hebben een OnePlus welke evt. in 30 minuten kan worden opgeladen.

Onregelmatigheid is juist voor ons de reden geweest om te werken met een sensor.

Onze stelregel, Homey is er voor ons en niet andersom.

Dankjewel voor het meedenken maar zie toch ook grote verschillen met hoe ik dingen heb geregeld.

Zodra nu de telefoon van de lader wordt gehaald en ik mijn benen naast het bed zet weet homey nog voordat ik mijn achterwerk van het bed heb gelicht dat ik voornemens ben daadwerkelijk van bed te gaan. Hierdoor kan ik mijn google home die naast het bed staat mij meteen een goede morgen laten wensen en start ik een radiostream. Er wordt een variabele op "JA’ gezet zodat de rolluiken omhoog gaan zodra er beweging op de overloop wordt gedetecteerd. Ook wordt er een variabele op “JA” gezet die vrijgave geeft om de radio in de woonkamer aan te zetten als de sensor op de 2de trede van de trap mij voorbij ziet komen. Dus nog voordat ik de slaapkamer heb verlaten worden er allerlei vrijgaves vrij gegeven om zaken te mogen uitvoeren die eenmalig na het opstaan mogen gebeuren.

Ik zit echt hard te denken om het anders te doen maar zie zo even niet hoe het op een net zo accurate manier kan krijgen zoals ik het nu heb (behalve dan zelf op een knop drukken)

Ik zat al te denken om een sensor te maken in de sokken lade, ik trek bijna elke dag namelijk schone sokken aan. Maar heel soms, wanneer ik vlak voor het slapen gaan heb gedouched trek ik de sokken aan die ik na het douchen nog geen half uurtje aan heb gehad weer aan… En voordat ik die sokken aan heb zou ik eigenlijk al graag willen dat google al een radio station aan het streamen is dus feitelijk duurt me dat alweer te lang.

En blijft bijvoorbeeld de telefoon aan de lader en ik ga s’nachts het bed uit (en dus de telefoon niet van de lader haal) blijft het licht uit, gaan de rolluiken niet omhoog als er beweging op de overloop wordt gedetecteerd.

Ik weet het, ik ben best een zeikerd en een pietje precies, wil dingen vaak exact zo en niet anders (kan best een beetje autistisch zijn soms :wink: ) Maar wil echt graag dat homey weet dat ik voornemens ben van bed te gaan nog voor dat ik mijn achterwerk heb gelicht van het bed. Ik heb dat nu voor elkaar en het werkt exact zoals ik het wil hebben maar vind het vervelend om afhankelijk te zijn van internet… Maar volgens mij zit er niet veel anders op dan het eerst te laten zoals het is.

Bouw een microswitch in je oplader die detecteert of de telefoon aanwezig is, of anders een soort elektronische weeg schaal onder de oplader?

Das nog niet eens zo’n verkeerd idee om iets in die richting te verzinnen. Thanx :slight_smile:

Inderdaad een switch onder de telefoon, als je de telefoon optilt dan een melding.

Additioneel heb ik een internet router die een 4G stick als backup heeft, dus als adsl eruit ligt, wordt er overgeschakeld naar 4G (met deny filter op video, dropbox en andere high volume sync’s).
En de gehele internet keten voorzien van simpele upssen (3 totaal), zodat bij stroomuitval er nog geruime tijd internet/wifi en Homey beschikbaar is.

1 Like

Die 4G oplossing is ook wel heel erg gaaf :grinning:

Ik bedenk me dat er een app is Tasker, voor op de Android telefoon en die kan waarschijnlijk een motion detecteren in combi met op voeding en thuis wifi verbonden en dan een http naar homey sturen.

Wordt op forum hier ook wel gebruikt in combi met dashboards

Of nog geavanceerder/uitgebreider door NFC/Bluetooth gateway’s te plaatsen binnen het huis en je telefoon zo per kamer te kunnen volgen. Of de NFC van de telefoon gebruiken om te detecteren of deze op het nachtkastje ligt.

1 Like

WAUW… Dit zijn de ideeën die ik zocht :slight_smile: Thanx voor het mee denken, ik ga me eens verdiepen in de opties die je hebt aangedragen :+1:

Inmiddels 5 NFC tags besteld en komende week maar eens trigger en tasker installeren op de telefoon… Benieuwd of en hoe het allemaal werkt… Wordt er in ieder geval nu al blij van :relaxed:

Volgens mij kan het simpeler. Het probleem is aanwezig wanneer de stroom uitvalt. Daar moet dan een oplossing komen. Ik vergelijk het bij mij als de stroom uitvalt. Valt ook mijn Nas uit. Deze wordt ook niet automatisch opgestart. Zet tussen een apparaat wat continue stroom nodig heeft een slimme stekker. Deze heeft een trigger nodig, wanneer de stroom ingeschakeld wordt. moet alle instellingen hersteld worden. Hiermee kun je in mijn geval de Nas herstarten, maar ook natuurlijk IFTTT herstellen.
Er blijft altijd een uitzondering als de stroom weg blijft, maar dan werkt er ook niets. of je moet werken met een eigen stroomvoorziening.

Ik heb het als volgt opgelost. Als ik na een bepaalde tijd (8.00 uur) langs de sensor in de gang loop, start er een flow die mij wakker meld. En meteen diezelfde flow inactief maakt. Als ik ga slapen wordt die flow weer op actief gezet. Zo meld homey mij snachts niet wakker.
Sta ik eerder dan 8.00 uur op , dan gaat over het algemeen de wekker via homey en die meld mij dan wakker.

Een sensor op de koelkast is ook wel een goed plan. Soms loopt de kat nl door de bewegingsmelder.