Hue dim niveau niet naar 0

Goedendag,

Na een forse verbouwing is het weer tijd om mijn flows op orde te krijgen en mijn huis te automatiseren maar loop tegen een probleem aan wat ik zo niet herken van “vroeger”. Maar goed, we zijn ook wel wat updates van zowel Homey als Hue verder…

Ik heb mijn lampen aan drie Hue bridges gekoppeld en niet rechtstreeks aan Homey. Sinds de verbouwing heb ik overal ook Hue wandschakelaars ingebouwd zodat de vrouw ook de lampen weer met de hand kan bedienen…

Als ik nu de lampen met de schakelaar uit zet of in de Hue app blijft op de één of andere manier in Homey de dimwaarde op de laatste gebruikte stand staan en gaat niet naar 0.

Voor de verbouwing zette ik van bepaalde lampen de dimwaarde in een variabele om zo na een bepaalde actie de lamp terug te kunnen zetten naar de waarde daarvoor. Dus als een lamp uit was voor dat ik een bepaalde actie uitvoerde ging deze daarna ook weer uit. Nu wordt de variabele dus niet naar 0 gezet maar naar de waarde die de lamp had voordat hij uit gezet werd.
Het maakt niet uit of ik de lampen uit zet met de schakelaars of met de app…

Ik snap er niets meer van, klopt dit gedrag? Heb ik er te lang uitgelegen en zit ik er compleet naast in mijn gedachten. Voor de verbouwing had ik de Hue schakelaars nog niet, zit daar het verschil?

Dank!

Vermoedelijk gebruikte je onderstaande kaartjes om een lamp uit resp. aan te zetten.

Want ook in homey gaat een hue lamp weer terug naar het vorige dimniveau deze weer aandoet.

hmmmm, dank WIm, daar heb je helemaal gelijk aan… Die had ik zo even niet bedacht, ik denk dat je daar de verklaring hebt voor wat ik zie.

Wat ik wil bereiken is het volgende:

Ik heb in de tuin bij het hek een bewegingssensor. Als de lampen in de tuin uit zijn gaan er een aantal lampen aan zodat je kunt zien waar je loopt. Als de sensor geen beweging meer ziet schakelt die de lampen weer uit na 10 seconden.
Maar als wij in de tuin zitten en de lampen rondom de tafel en achterdeur zijn al aan wil ik dat alleen de lampen rondom het pad langs de schuur aangaan. Nu schakelt mijn flow die door de sensor gestuurd wordt ook de overige lampen uit.
Ik heb dit voor elkaar gehad voor de verbouwing maar weet niet meer hoe, het stond me echt bij dat ik op het moment van bewegingsdetectie de flow de dimwaarde naar een variabele liet schrijven en die weer terug schreef maar blijkbaar niet.

Iemand een slim idee?