Homeyn käyttäjäksi?

Domoticz poisti tuen z-stickille jonka perässä minulla oli suurin osa laitteista.
Olen jo jonkin aikaa katsellut jos siirtyisi pois raspi/domo virityksestä jonka ylläpito on ollut aina työlästä, varsinkin kun en ymmärrä linuksia enkä osaa koodata yhtään.

Mikä palikka minun nyt kannattaa ostaa?

Tervetuloa

Vaihtoehtoja on kaksi

  • Pilviratkaisu sekä Homey Bridge
    • rajoittunut sertifioituihin laitevalmistajien virallisiin sovelluksiin
    • suurin osa yhteisökehjittäjien sovelluksista jää siis pois
    • paikallisverkossa (omassa lanissa) toimivat laitteet ei toimi
  • Homey Pro
    • Ei tarvitse pilveä, toimii paikallisesti
    • Tosin yhteys Homeyn palveluihin kirjautumista varten tarvitaan, sekä weppi-käyttöliittymään.
    • Luodut automaatiot jatkavat toimintaansa ilman nettiyhteyttä, niille jotka eivät sitä tarvitse
    • Laaja laitetuki, Zigbee, Z-wave, local LAN, Matter jne…

Itselläni Homey Pro juuri tuon laajan laitetuen ja yhteisösovelluksien takia.

No Homey pro tulee jos on tullakseen.
Lähinnä noita versioita taitaa olla useampi. Pallo, kiekko? eroja sisuskaluissa?

Hyviä tajouksia tiedossa? Hinta taisi juuri pompata muutaman kympin…

Tämän hetken malleista uutena saa vain sitä kiekkoa, eli Homey Pro 2023.

Palloista jos käytettynä saa, se viimeisin 2019 malli lienee paras ja muut on jo niin vanhoja, ertä niin elinkelpoisuus on ehkä kyseenalainen.

Kannattaa mennä suoraan uusimpaan kiekkoon (2023). Vanha vaatii säännöllisiä buutteja, kun alkaa olemaan liikaa ohjattavaa. Lisäksi saa ethernet-yhteyden, lokaalisti toimivat säännöt, matter-tuen ja advanved flow:t. Vanhassa advanced flow:sta piti maksaa erikseen. Nämä tuovat huomattavasti monipuolisemman mahdollisuuden luoda sääntöjä graafisen käyttöliittymän kautta. Olisi vaan halvempi, niin ostaisin itsekin.

Minulla on esimerkkinä vanha Mitsun ilp jossa Wemos piiri simuloimassa kaukosäädintä ja sitä kautta wifissä.
Energy (Heat) - Mitsubishi Heat Pump — ESP Easy 2.1-beta1 documentation
Tällä hetkellä tuo pukkaa Home Assistant MQTT controllerina komennot mosquettoon josta domoticz käy rämpimässä komennot. Toiveissa olisi saada tuo raspi jossa myös (mqtt palvelin) kokonaan pois.

Homeyssä on jokin esp appi mutta se ei taida toimia uusimmassa, ja sekään ei taida toimia mitsun kanssa?

Tähän yksi vaihtoehto voisi olla Sensibo

Monipuolinen laite ohjaamaan ilppiä, käytännössä mitä tahansa ilppiä.

Asentelin home assistantin ja tuolla tuntuisi tekevän kaiken.
Sijoitan osan säästyneistä euroista ja ostan alustaksi vielä yhden tietokoneen.

Homeysta tulee mieleen aplen vehkeet, ne toimii mitä muut keksii minun haluavan.
Loppuun ei vaan ole tukea, ja thats it… Eli ei mulle ainakaan vielä.