Homey zeer instabiel op de late avond

Ik heb toch niet het idee dat het de bewuste “Naar bed” flow is die de boel in de war brengt want het was gisteren voordat ik naar mijn werk ging prima werkend maar hoorde van mijn gezinsleden dat er later op de dag weer niet veel werkte qua sensoren en verlichting.
Dat was vanmorgen nog steeds zo en heb net voordat ik weer ben vertrokken Homey heel even stroomloos gzet en weer aan en nu lijkt het wel weer te werken. Voor hoe lang deze keer gaan we afwachten.
Ik heb ook wel het idee dat er met 7.2 iets niet goed zit.

Zigbee via de officiele Hue app in Homey werkt wel goed maar alle andere varianten van Zigbee zonder bridge, Aqara etc werken dus regelmatig niet goed. De sensoren werken mogelijk wel gewoon alleen omdat de lampen niet werken lijkt het of die ook niets doen.

Vanmiddag thuis maar weer eens verder kijken hoe het gaat.

Hier ook vrij instabiel met 7.2 hiervoor al een tijdje geen last gehad

Gisterenavond was het weer mis met alles wat zigbee was. Voordat ik naar bed ging werkte de verlichting aan en uit prima. Na de bewuste “Naar bed” flow was het een drama. Vertraging van wel 10 minuten voordat iets reageerde of het ging gewoon helemaal niet uit.
Op een gegeven moment heb ik zelfs lampen eruit moeten halen om het licht uit te krijgen omdat het midden in de nacht bijna overal spontaan aan ging.
Op dit moment wordt ik niet heel blij van Homey en zijn Zigbee want dat is het enige wat problemen geeft. Verder werkt alles gewoon prima.

Mijn huidige setup die dus tot een paar dagen geleden gewoon prima werkte bestaat uit behoorlijk wat Zigbee verlichting waarvan de gekleurde lampen van Philips Hue zijn onder gebracht in de Hue bridge en zo is gekoppeld aan Homey. Zigbee kanaal is 15.

De niet gekeurde lampen waarvan er veel van Philips Hue zijn heb ik direct gekoppeld in Homey via de Hue zonder bridge app. Zigbee draait op kanaal 11 in Homey.

Mijn 4 access points in huis draaien op kanaal 4, 6, 11 en 12 en dat zou volgens de WiFi ZigBee Interference Checker kleine problemen kunnen opleveren op 4 en 6. Deze heb ik inmiddels nu aangepast naar 8 en 10 en zou het geen problemen meer mogen geven.

  1. Vraag hierover is kan zowel Homey Zigbee als de Hue Zigbee op het zelfde kanaal draaien of is het beter om deze apart van elkaar te laten draaien zoals nu gaat met 11 en 15?

  2. Is het zinvol om nog wat Philips Hue lampen aan de Hue Bridge te koppelen en niet meer direct aan Homey Hue zonder bridge of heeft dit niets met het huidige probleem te maken.

  3. Zoek ik naar een speld in de bekende hooiberg en is dit gewoon een Homey Zibee probleem onder versie 7.2?

Verder ga ik nog wel mijn naar bed flow maar eens aanpassen om te zien of daar toch wat winst mee te behalen valt.

In mijn grafieklijn zie ik nu geen enkele app die een soortgelijke lijn heeft als Homey aangeeft in zowel cpu als geheugen.


Edit: Wat er ook nog gebeurde gisteren rond 21:50 uur voordat de flow naar bed werd geactiveerd was dat ik een melding kreeg “Zigbee is hersteld …”

Ook zijn er gewoon spontaan meerdere lampen verdwenen uit mijn setup zonder dat ik daar zelf iets mee heb gdaan.

Heel vreemd allemaal.

Ik heb zelf wel eens het idee gehad dat Flowchecker bij zijn automatische controles veel resources gebruikt. Ik heb zelf auto-ckeck uitgezet en vervangen door een nachtelijke controle en een flow voor een handmatige check. Al eens geprobeerd Flowchecker uit te zetten?

Dat zou zomaar weleens kunnen ja. Deze heb ik wel recent geïnstalleerd.
Ga ik uitzetten en kijken of het helpt.

Bedankt.

Ik denk dat ik nu alles wel heb geprobeerd wat hier is aangegeven en wat ik zelf kon bedenken maar het wordt eigenlijk alleen maar erger.
Erger werd ergernis en daarom heb ik besloten om all Hue lampen die direct waren gekoppeld aan Homey Zigbee te verwijderen en te koppelen aan mijn Hue bridge en zo weer te importeren in Homey. Dat werkt gewoon wel goed.

Blijven er nog steeds heel veel andere apparaten en merken over over die ik niet in mijn Hue bridge wil omdat deze al met behoorlijk wat apparaten is gevuld nu.

Omdat er dus echt helemaal niets meer werkt via Homey Zigbee na meerdere ptp’s van tussen de 30 en 60 minuten heb ik besloten het Zigbee netwerk te resetten.
Ik wil dus nu de overige Zigbee devices zoals Innr lampen, Robb smart devices, Aqara devices etc opnieuw gaan koppelen aan Homey Zigbee.
Daar stuit ik nu al gelijk op het eerste probleem want wat ik ook probeer de devices laten zich niet meer installeren. De apparaten worden wel gevonden en Homey geeft aan te installeren maar op een gegeven moment krijg ik de melding dat het te lang duurt.

Ik heb met een verlengsnoer de Homey naast de te installeren apparaten gezet maar zonder succes. Hue bridge uitgezet tijdens het koppelen hielp ook niet.
Er is mijns inziens iets gruwelijk mis met (mijn) Homey Zigbee want verder werkt alles wel gewoon goed.

Ik heb mijn Hue Bridge en Homey op zigbee kanaal 15 gezet. Dit omdat de Hue Bridge daar al op stond en prima werkte en Homey stond op 11 en deed niets meer. Ik heb hier gelezen dat dit het beste is om te doen.

Voor nu weet ik het ff niet meer dus als iemand nog een ingeving heeft wat te doen hoor ik dat graag.

Hi Alex,

Ik zou je het advies willen geven om niet direct alles wat hier op dit forum over te gebruiken wifi en zigbee kanalen gepost wordt als ‘de’ waarheid aan te nemen, wellicht inclusief mijn post hier.
Dat gezegd hebbende, als je wat verder kijkt op de site van MetaGeek zal je zien dat het algemene advies is om juist kanalen van elke en ook binnen elke technologie (wifi/zigbee) zo veel mogelijk te scheiden.

Bij wifi gebruik je (in Europa) idealiter alleen kanalen 1,6 en 11 en probeer je de zigbee kanalen ‘in de dalen’ van de wifi grafiek te zetten, idealiter 15, 20 of indien beschikbaar op de zigbee apparatuur 25 of 26.
Helaas zal je mogelijk ook te maken hebben met invloeden van buitenaf; wifi signalen van bijvoorbeeld je buren.

Deze afbeelding (van MetaGeek) geeft een aardige indicatie, maar is slechts indicatief (Er wordt bijvoorbeeld volledig voorbij gegaan aan signaalsterkte)

Mijn ervaring is dat het voor je Wifi desastreuzer is om daarin kanaal overlap te hebben dan kanaal overlap met Zigbee.

Overigens zal dit je helaas waarschijnlijk niet bij je problemen met betrekking tot de instabiliteit op de late avond helpen maar wilde het je toch even meegeven.

Hoi Danee, Ik denk dat wij jaren terug ook al eens op een MCE forum zaten samen. :wink:

Ik ben net als met vele andere automatisering producten slechts een enthousiaste gebruiker die als hij iets niet weet of ergens niet uitkomt een forum bezoekt en daar probeert verder te komen. Ook in dit geval ben ik op zoek gegaan naar een oplossing voor mijn huidige probleem met Homey Zigbee.
Ik kwam dat topic tegen en dacht, ik ga dat gewoon proberen maar nu geef jij dus eigenlijk aan dat het niet de beste keuze is. Wat je zegt is dat net als bij verschillende access points voor wifi je verschillende kanalen moet gebruiken dat dus ook moet doen bij meerdere zigbee hubs of bridges.
Dan ga ik dat weer terugzetten want zo heeft het ook altijd gewoon goed gewerkt met Homey op 11 en Hue bridge op 15.

Of dit inderdaad mijn huidige probleem gaat oplossen betwijfel ik want de devices die eerder van de week gewoon spontaan verdwenen en na mijn zigbee reset van eerder vandaag helemaal weg zijn krijg ik momenteel met geen mogelijkheid weer gekoppeld.

Dus als jij of iemand anders hier nog een goed idee voor heeft dan hou ik me aanbevolen.
Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom het met de Hue bridge via Homey wel goed gaat en direct via Homey gekoppelde apparaten niet. Tot een dag of 4 geleden geen enkel probleem.

Kan dit ook duiden op een defect? Dat zou voor de tweede keer in 1 jaar tijd zijn dan. :cry:

1 Like

Hoi Alex,

Een feest van herkenning, althans een feest is het zeker niet, maar ik ben blij mijn problemen te herkennen in 99% van de problemen zoals jij ze ervaart. Ik loop bij mijn Homey namelijk al weken tegen dezelfde uitdagingen aan. Helaas vanuit Athom weinig / geen oplossingen in de afgelopen 3 weken.

Vorige week het grootste deel van mijn Innr lampen uit de Homey gehaald en gekoppeld aan een Hue bridge, deze werken nu weer, met wat geknipper bij het aan en uit zetten, stabiel.
Vandaag update 7.2 gedownload, helaas nu kan ik geen enkel nieuw Zigbee device meer rechtstreeks toevoegen (Ikea, Innr etc) dit terwijl er rechtstreeks aan mijn Homey maar 7 Zigbee devices hangen. Daarnaast moet ik elke dag de Homey opnieuw opstarten omdat de 7 rechtstreeks aangesloten devices het op dat moment niet meer doen (niet meer bereikbaar). Ook de “tip” zoals ik die vanuit de support afdeling heb gekregen, zie onderstaand, werkt niet meer. Toch blijft men vanuit Athom maar volhouden dat ze niks geks aan mijn Homey kunnen zien…

  1. Zet je Homey in recoverymode door deze 1 minuut op de kop te zetten.
  2. Als Homey in de setup modus staat moet je vervolgens met een laptop of desktop naar https://setup.athom.com.
  3. Selecteer de gewenste taal, en ga naar de volgende stap.
  4. Druk op de ALT toets om doorgaan in de browser zichtbaar te maken. Kies hier voor “Doorgaan in de browser” (staat er in het grijs), en volg de stappen op je scherm.
  5. Vanaf het moment dat je de WiFi gegevens invoert, druk je de ALT toets op je toetsenbord in en houdt je deze ingedrukt tot je de optie 'Volledige update downloaden" krijgt.
  6. Kies er vervolgens voor om je gegevens te behouden. Homey heeft nu nog enige tijd nodig om de update te installeren.

Ik ben benieuwd welke oplossingen jij nog krijgt aangereikt vanuit Athom?

1 Like

Als je de originele Athom power supply nog gebruikt: vervang die voor een andere (5V, minstens 2A). En volgens mij heb je nog geen volledige Zigbee reset uitgevoerd?

Aangezien ik niet echt verder kom wil ik een recovery uitvoeren. Helaas lukt het niet om deze volledig uit voeren omdat ik vast loop tijdens de setup.
Ik hou mijn Homey op zijn kop en wacht tot een stem zeg welkom, ik ben Homey…
Ik ga op mijn laptop naar setup.athom.com en kies de taal en druk op de ALT knop en volgende. Daar koos ik voor ga door in browser en heb ik verbinding gemaakt met homeysetup-xxxxxxx. Als die verbinding tot stand is gekomen kan ik niet verder omdat de knop volgende greyed out blijft.
Ik heb voor deze handeling de 5G van mijn ssid even uitgezet. De homeysetup-xxxxxx verbinding geeft aan geen internet en open. Ik neem aan dat dit ook zo hoort.

Heb ik ergens in dit proces toch iets vergeten want ik kom ook hiermee niet verder zo. Ik heb deze procedure op 2 laptops uitgevoerd met 2 keer hetzelfde resultaat.

Deze heb ik al meerdere keren vervangen, ook met dit probleem. Heeft niet geholpen. Er zit nu een Apple power supply op.
Zigbee reset heb ik gisteren gedaan maar krijg nu niets meer gekoppeld. Staat in de post waar Danee op reageerde.

Ja, dat kan best wel eens kloppen ja :slight_smile:

De recovery ook al met Firefox als browser geprobeerd?

Nee, alleen Google Chrome en Edge. Zal het eens proberen.

Met firefox is het gelukt om de recovery ( met data behoud) volledig uit te voeren. Helaas nog zonder het gewenste resultaat. Apparaten worden nog steeds niet gekoppeld.
Morgen maar een volledige reset naar fabrieksinstellingen doen en kijken of het daarmee wel wil lukken.
Ik heb een backup dus ga er vanuit dat ik niets kwijt ben.

hier ook in de avond drama, homey niet bereikbaar, hue via de hub niet bereikbaar en chromecast moet ik ook steeds opnieuw de app starten.

Vanmorgen heb ik een volledige reset naar fabrieksinstellingen gedaan en de backup van vannacht teruggezet. Daarna opnieuw een Zigbee reset gedaan ondanks dat er geen enkel apparaat in stond.
Vol goede hoop geprobeerd een router apparaat te koppelen maar helaas gebeurt er nog steeds niets.

Begin er nu wel een beetje moe van te worden.
Volgens mij is dit toch wel het maximale wat ik kon doen, of is er nog een optie die te proberen valt?

Het is echt alleen een ZigBee koppelingsprobleem want net even een oude Kaku schakelaar gekoppeld voor de kerstzooi en dat ging gewoon zoals het hoort.

Aangezien ik dus blijkbaar niet de enige ben met dit of soortgelijk probleem lijkt het dat Athom hier naar moet kijken, als ze daar al niet bezig zijn.

Als ik het hier en op FB allemaal een beetje volg hebben meerdere gebruikers problemen met het Zigbee deel in de Homey.
Deze kwam ik, ondanks dat het hier over de seal van de verpakking gaat, vandaag tegen op de FB pagina “Homey gebruikers”.

Ben benieuwd wanneer Athom eens echt service gaat verlenen?
Helaas wil / heeft Athom geen mogelijkheid om ze te bellen en zijn ze daar ook niet erg “happig” op naar mijn idee. Ik ben al 3 weken in contact met ze via de mail, waarin al meerdere keren gevraagd heb mij te bellen, maar helaas blijft het bij maximaal 1 mail per dag vanaf hun kant. Meer actie komt er niet.