Homey verliest Wifi verbinding met UNIFI pro AC wifi die aangesloten is op Ziggo Router

Hallo heeft iemand ervaring met wifi verbinding verlies? Ik heb al een paar jaar een Homey staan die mijn KAKU en Tradfr spullen aanstuurt.
Sinds januari heb ik Ziggo en sinds een paar weken verliest Homey steeds de wifi verbinding.
Na resetten heeft hij een paar uur verbinding om dit dan te weer te verliezen.
Alle apperatuur doet het gewoon alleen de schemering tijd kan hij niet synchroniseren waardoor smiddags sfeer verlichting aanspringt.

Iemand suggesties hoe ik dit oplos?

Hall,

Hoe heb je je Unifi pro aangesloten (via een kabel aan je Ziggo Router)
Heb je je WiFi van je Ziggo Router uit gezet of een ander SSID gebruikt op je UniFi Pro
Heb je meerdere UniFi Pro’s, in dien ja hoe met elkaar geconnected (Kabel off Mesh)

Even wat meer info omtrend je setup, zodat we allemaal met je mee kunnen denken.
Johan

Zou het kunnen zijn dat je Homey ge-reboot wordt? Het feit dat je zegt dat ie de schemering tijd verliest doet me daaraan denken. Dat gebeurde bij mij namelijk na iedere reboot.
Misschien dat de usb voeding defect begint te raken, dat schijnt een veelvoorkomend probleem te zijn en veroorzaker van raar gedrag.

@johan_W

Vanuit de ziggo router loopt er een CAT 6 kabel die uitkomt in woonkamer in cat stopcontact, daaraan zit via kabel 5 poortig switch daarin zit op 1 poort de UNIFI pro AC.
Via wifi op 2 meter afstand is/was Homey verbonden met wifi net werk van UNIFI (met eigen SSID).
De ziggo wifi staat uit.

@Jo_San

Dat dacht ik ook. ik heb via Athom een nieuwe Homey USB adapter. De kabel van de adapter naar de Homey is niet vervangen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Als je in de instellingen bij “experimenten” de power user modus aanzet, kun je een flow aanmaken die wordt getriggerd op een reboot en dan bijv een push melding sturen.
Eerlijk gezegd lijkt “alleen WiFi verbroken” mij niet passen bij het feit dat je timing van de schemer events (ik ging er vanuit dat je dat met de Sun Events / Zonnestanden app doet?)

Ik zou de ziggo modem in bridge zetten en daarachter een fatsoenlijke router met daarop je Unifi

Iedereen bedankt voor het meedenken!! (TOP!)

@Jo_San
Helaas kan ik niet verbinden met de Homey om de flow aan te maken. Op dit moment is hij slechts 5-10 minuten benaderbaar na aan/uit zetten van de stroom.

@SpikeHome
Goed idee!. Met behulp van de Unifi network software heb ik vastgesteld dat hij met de UNIFI verbindt maar vervolgens een IP adres krijgt in de 192.168.0.xxx range ipv 192.168.1yy.xxx range die de Ziggo router uitdeelt.
Een router lijkt me een goed idee om dan zelf te kunnen configureren. Ik denk dat het Ubiquiti Edgerouter X wordt, iemand goede ervaring mee?

Ik denk dat je tot die tijd wel een DHCP reservering kan maken in je ziggo modem?

Als je graag zelf van alles wilt kunnen configureren dan is een Edgerouter, USG of Dreammachine van UniFi een prima keuze. Maar eigenlijk moet je daar dan ook een controller (cloudkey) bij hebben die je instellingen naar alle apparaten doorzet.
Heb je daar minder trek in dan is een AMPLIFI router ook een heel goede keuze, ook van Ubiquiti, maar veel makkelijker te configureren.

Dat klinkt alsof je twee routers hebt die IP-adressen uitdelen (twee DHCP-servers op je netwerk), wat niet de bedoeling is.

1 Like

Alles van Ubiquiti heeft wel voordelen al zijn er veel die mikrotik als router gebruiken en Ubiquiti voor AP
Zolang je de ziggo modem maar in bridge zet.
Zelf gebruik ik mikrotik.

En dit is niet bij alle modems van ziggo mogelijk. Voor sommige moet je ziggo bellen en zij moeten dan het modem in bridge mode zetten. Dit alleen ter extra info.

De optie automatische optimalisatie netwerk in Unifi kan verbindingsproblemen veroorzaken bij bepaald devices. Heb je dit aan staan?

Zo te zien heb jij de Unifi ingesteld als Router, en ook je Ziggo is de Router.
Beide staan ingesteld als DHCP, dit verklaart waarom je Ziggo 192.168.1.*** is en je Unifi als 192.168.0.***
Je kan twee dingen doen, of DHCP uitzetten op je Ziggo, wat ik niet zou doen, want waarschijnlijk heb je daar ook wat zaken op aangesloten.
Of je Unifi instellen als Acces Point. Zo heb ik het thuis ook, alleen dan heb ik een FritzBox! Router en Deco’s M5 die als Acces Points fungeren.