Nieuw modem van Ziggo maar kan niet meer verbinden met Homey Pro

Ik heb een nieuw modem gekregen van Ziggo (CH7465LG-ZG) en nu werkt mijn Homey Pro niet meer, logisch natuurlijk want deze moet opnieuw aangemeld worden op het nieuwe modem en daar gaat het niet goed! De modem heb ik zo ingesteld dat hij alleen met het 2.4Ghz netwerk verbinding kan hebben. Ik heb de stekker eruit gehaald voor minimaal 1 minuut, stekker erin gedaan en Homey op laten starten voor 5 minuten, vervolgens hem ondersteboven gehouden (hij zou dan af moeten tellen van 10 naar 0 maar dat doet hij niet). Hierna de app gestart, Wifi gekoppeld aan Homey adres en daarna met mijn modem, hij probeert dan wel verbinding te maken (eerst blauw ring daarna geel) maar ik krijg dan de melding “Homey kon niet verbinden met dat Wi-fi netwerk” wat doe ik fout?

Heb je al geprobeerd om het ‘oude’ SSID + wachtwoord in te voeren op de 2,4GHz band van het ziggo modem?
En dan Homey ‘normaal’ opstarten en zien of hij online komt?

Als dat niet lukt:
Het ondersteboven houden kan al na 30s na het starten denk ik.
Check even of je 2,4GHz wifi op “b/g” staat, niet op “b/g/n” of iets.
Als de verbinding is gelegd, kun je dat weer terugzetten op de originele waarde.
Dat zou een oorzaak kunnen zijn.

Probeer anders eens een minder exotisch wachtwoord.

Verdere tips:

Hallo Eugene, jij doet niet echt iets verkeerd hoor :slight_smile: en ook jouw huidige Homey Pro niet. Het probleem zit 'm in het scheidend vermogen van de twee banden 2.4GHz en 5GHz. Ik had dat probleem 2 jaren geleden ook met hetzelfde modem CH7465LG-ZG. Het helpt al (het is een pleister) om een naamverandering van de 2.4GHz en 5GHz SSID’s door te voeren. Dan kun je alle Homey devices inclusief je Homey op de 2.4GHz SSID laten sudderen en andere Non Homey devices op de 5GHz. Natuurlijk zou een generieke naam voor 2.4 en 5 GHz het beste zijn, maar helaas werken een heleboel merken/devices het ‘lekkerst’ nog op de 2.4GHz.

De 2.4GHz is namelijk ‘minder storingsgevoelig’ dan de 5GHz, werd mij verteld door een Cisco engineer. Zijn advies is; creëer een goed en stabiele WiFi layer in je huis/appartement! Ogenschijnlijk lijken de meeste WiFi layers in orde, maar in de praktijk is dit niet/nooit het geval! De ruis op je WiFi signaal kan leiden naar onbetrouwbare werkende devices! Hoe hoger de ruis (lees storing) hoe slechter het resultaat! Er zijn simpele apps om dit af te kunnen lezen! Onze tablets, smartphones etc. bezitten allemaal een redelijk goede mogelijkheid om ‘het kaf van het koren te scheiden’ en ons een goed signaal voor te spiegelen!

Door gewoon simpel te meten met een betaalde of gratis app gedurende aantal dagen kom je een heel eind. Conclusie - het SSID toegangspunt (modem) hing (waarschijnlijk bijna bij iedereen) op een verkeerde plaats (Meterkast gang). Door alleen de meterkastdeur te open kreeg ik in de woonkamer er een streepje bij :slight_smile: dus ben ik gaan zoeken naar mogelijke oplossing voor accespoints, extenders etc. Maar de echte oplossing kwam van de Netgears, TPLinks Cisco’s en ga zo maar door - echter allemaal met WiFi 2,4/5 - 6 en MESH. Maar dan is het zaakje rond want Homey werkt alleen op 2,4 en Mesh vindt hij niet leuk! En 1 SSID naam voor alles is wel zo handig niet?

Dus kwam het volgende in beeld - Zorg voor een geïsoleerd geheel voor je Smart home. Dit experiment werkt nu 2 jaren zonder problemen en zelfs het bekende: ga dichter bij je router/homey staan om te koppelen is voorbij! wijzigen van instellingen van receptoren ala NeoCoolcam is mogelijk zonder het bolletje dichter bij Homey te brengen :slight_smile: all on the fly.
Homey apparaten via de 2.4 toevoegen en daarna gewoon bedienen in een MESH omgeving zonder moeilijk aan of uit zetten van namen etc.!
Prijskaartje? gewoon goede MESH met liefst UTP Backhaul, als het niet mogelijk is, dan de vuistregel dat ze elkaar moeten kunnen ‘zien’, en een goede 2.4 GHz accespoint (2e hands).

Hoe ik het gedaan heb, hier vind je de WiFi layout die operationeel en die mij een zucht van verlichting bracht. Ik hoop dat je er wat aan hebt, want echt Homey is the way to go … :slight_smile: en het heeft mij erg geholpen!

Dank voor de berichten, ik heb hem een dag op zijn kop laten liggen en vervolgens weer op zijn pootjes gezet, vreemd genoeg na een tijdje had ik weer contact met Homey via de Homey website. Bijna alles werkt weer maar veel moet ik weer gaan koppelen ivm nieuwe modem :frowning_face: veel werk.

Ik heb ook een gelijk setup als @Max-Jayne_Mackenzie beschrijft.

In het geval je inderdaad naar een goede wifi (6) mesh setup gaat (die ik van harte kan aanbevelen!):
Mochten de mesh nodes meerdere netwerkpoorten hebben, kijk dan even goed hoe je e.e.a. aansluit. Idealiter sluit je nl de nodes rechtstreeks op elkaar aan, zonder tussenkomst van een switch o.i.d. Die wired backhaul is ook echt een meerwaarde. Als dat maar enigszins mogelijk is: bekabelen! Mijn ervaring is dat heel veel storingen ook opgelost waren nadat ik de nodes bekabelde. Het babbelen tussen de verschillende nodes gaf blijkbaar ook storing op de wifibanden.
Mochten je modes meerdere aansluitingen hebben; ook even goed kijken welke je gebruikt. Bij mijn Asus XT8 set van twee (die ik als access point gebruik) dien ik een “gewone” LAN poort op de master door te lussen naar de WAN poort op de slave node.

Als je onderstaande doet/had gedaan, hoef je in theorie niet alles opnieuw te koppelen…

1 Like

Ik heb enkele maanden geleden mijn router vervangen. Modem van Ziggo gebruik ik niet als router, en modem staat in bridge modus.
Alle instellingen van de oude router overgezet in de nieuwe.
Alle apparaten in huis hebben een vast ip adres en veel staan er vast in de router.
Router ingeschakeld. Daarna Homey weer ingeschakeld en die werkte in 1 keer.
Dus zoals @Peter_Kawa als zei. Alle setting overnemen naar de nieuwe modem en alles zou normaal moeten werken.