Homey Pro koppelen in het algemeen

Na heel veel gelezen te hebben op dit prachtige forum zit ik toch nog met 1 vraag en dat betreft de reikwijdte van de Homey Pro en da bedoel ik dus het koppelen van apparaten op een andere verdieping dan waar de Homey Pro staat. Wij wonen in een flat van twee verdiepingen en om het mogelijk te maken dat de TV op de eerste verdieping draadloos aangesloten kan worden op het netwerk heb ik repeaters ingeschakeld. Zonder deze repeater kan ik het koppelen met de router wel vergeten.

Als ik de Homey Pro nu installeer op de begane grond en ik wil apparaten op de eerste verdieping koppelen, hoe gaat dat dan in zijn werk ?? Kan ik bijvoorbeeld de bestaande netwerkverbindingen gewoon hiervoor gebruiken of… moet ik me hierbij wat anders voorstellen.

Hoe koppel je apparaten? Zwave?zigbee? Daarvoor heb je geen netwerk nodig.

Installeer je IoT (internet) apparaten? Dan hoeven de apparaten niet altijd perse op hetzelfde netwerk te bevinden.

Gebruik je wifi/wlan apparaten, dan moet het wel op hetzelfde netwerk aangesloten zijn, maar niet perse dezelfde wifi.

1 Like

Dank voor je reactie en ik denk niet duidelijk genoeg geweest te zijn. Stel: mijn Homey Pro staat op de beneden verdieping en ik wil bv klikaanklikuit schakelaars op de beneden verdieping EN op de eerste verdieping koppelen met de Pro. Daar zit dus een betonnen vloer met draadijzer tussen dus dat koppelen op dezelfde verdieping zal geen probleem vormen maar geldt dat ook voor de eerste verdieping ??

Met zwave en zigbee is dit relatief makkelijk op te lossen doordat er een mesh-netwerk ontstaat met permanent op stroom aangesloten apparaten. Daarnaast kun je de antenne van Homey aanpassen en daarmee zouden dergelijke situatie prima functioneren.

Echter, mijn persoonlijk ervaring leert mij dat KaKu niet goed werkt onder die omstandigheden.

Was maar een voorbeeld maar mijn vraag is dus wel beantwoord waarvoor mijn verschrikkelijke dank.

Ik heb Homey beneden en 433mhz luxaflex op 1e verdieping (beton vloer met ijzer) en die werken feilloos. Maar dat is geen KaKu dus geen garanties. Enige manier om erachter te komen is proberen helaas.

Ik had een 12-tal aqara sensors door de hele woning, inclusief vriezer en badkamer boven, en geen router devices. Betonnen vloeren.
Wel je wifi en zigbee kanalen even goed inregelen.

Met “ik had” bedoel ik dat ik inmiddels een aantal zigbee routers heb vanwege overstap van wifi naar zigbee lampen e.d.

Ik heb mijn Homey beneden in mijn huis staan.
En door het hele huis zigbee zwave en KAKU devices.
Alles werkt bij mij feilloos (tot op heden).
KAKU heb ik op zolder maar KAKU is meen ik wifi.
En in dat geval werkt die bij mij omdat ik een mesh systeem gebruik waarvan één access point op zolder hangt.
Om extra devices toe te voegen kun je dat op de juiste plek proberen.
In sommige gevallen heb je extra niet accu gedreven apparaten nodig om je netwerk te vergroten (zwave en zigbee) dit zijn dan ook een soort van extenders voor die netwerken.
Moet je toch op afstand gaan toevoegen kun je jouw Homey aan een battery pack koppelen.
Zodat je hem dichter bij je te koppelen device kunt houden.

KaKu is meestal 433Mhz (soms 866Mhz?): geen WiFi.

En KAKU op 868 is de beveiligingslijn aan apparatuur en niet ondersteund op Homey
En KAKU brengt onder de vertrouwde naam Trust ook Zigbee devices uit zie op KlikAanKlikUit (Zigbee) App voor Homey | Homey

Maar dan spreken we hier in de community niet meer over KAKU…

die afkorting is m.i gereserveerd voor RF 433 Mhz

1 Like

Inderdaad.
433 Mhz of sommige nieuwere apparaten 868 Mhz.
My bad.