Homey Pro 2023 offline i app?

Glad i hågen kom de efterlängtade paketet med min nya Homey Pro 2023!
Installerat å uppdaterat å en regnbågsfärgad ring lyser upp den…

Men… varför gå bra när det kan jävlas :slight_smile:

I appen kommer jag in nångång då å då å kan lägga till exempelvis en enhet för att sedan vips når jag inte den å i appen står det Offline!? Har både Wi-Fi å ethernet kabel!?

Vad gör jag för fel??

Du är inte ensam, jag har exakt samma problem.

Samma problem,använder wifi

Någon som kommit fram till åtgärd? Jag har en sprillans ny Home pro och har samma problem och använder ethernetadaptern.

1 Like

Upplever samma här med med helt ny Homey Pro 2023… sjukt irriterande :smiling_face:

Samma här. Ser att den fortfarande är ansluten till Wi-Fi, fast det går ingen trafik till Homey:n. Så gissar att det inte är nätverksproblem.

Jag löste det genom att enbart köra Wi-Fi, försökte först hitta någonstans i Homey att stänga av Wi-Fi då jag hellre skulle vilja köra trådat till den!

De verkar som att det blev en ip-konflikt då båda trådat å wifi fick samma Ip-nummer.

Vissa rekommenderar fast IP i routern, så sätt en fast IP för t.ex wifi’n MAC adress.
Alternativt en annan fast IP för även ethernet då.

Då bör ju båda funka.

Tog i dag och testade att sätta en ”Fast” ip - adress till Homey Pro 2023. Och verkar fungerat klockrent hittills :+1:

Måste testa jag med! Just nu har den legat offline hela dagen, trots omstart? Jäkligt störande

1 Like

För min del hände nåt i och med uppdateringen till 10.0.1 - sen dess varit uppe och stabil.

1 Like

Jag kör enbart Wi-Fi och har samma problem. Dock brukar jag inte starta om Homeyn utan det räcker att trycka ”försök igen” 5-10 ggr typ… kan vara så att Homeyn startar om och att jag under tiden inte kan logga in. Samma sak hände inom 5-10min vid 2-3 tillfällen (jag låg under huset i krypgrunden (trångt och bökigt som 17) för att få några uttag att lira med HP23, då jag hade dessa mot Bridgen tidigare). Gällande appversion har jag 7.3.0 (1253) via testflight. HP23 har version 10.0.2. Frustrerande…

Vad är täckningen i husgrunden. :thinking: Alltsomoftast behöver man gå igenom sitt wifi-nätverk hemma.
Kolla att kanalerna inte stör varandra och t.ex grannens nät har samma.

Repeatrar är ett gissel då de sänder på samma kanal som de tar emot så kan ge störningar tillbaks.

Hej!
Hur har ni satt in nätverksadaptern? har ni den korta ändan in i Homey?
Jag hittade en instruktion att den långa sladden ska gå in i Homey:n och den korta ska sitta i laddaren.
Det löste mitt problem. Har inte haft några meddelande sedan jag växlade håll på sladden.
hoppas det funkar för er med…
mvh Thomas

Har lagt in ett svar i tråden…
Testa att vända sladden om du inte redan har den rätt.
Lång ända in i Homey och kort med nätverksadapter in i ström kontakt…
Mvh Thomas

Jag har samma problem(på wifi), trots fast IP. Då och då går det inte att nå homey. Inte ens lokalt i nätverket med ping. Jag har läst att det kan orsakas av att homey växlar mellan olika accesspunkter i wifi nätverket alltså om man har ett mesh nätverk. Jag tänker prova att bara ha en accesspunkt aktiv och se om det hjälper, men inte hunnit testa ännu. Ett annat spår är att den kopplas från när den hoppar mellan 2.4Ghz och 5Ghz wifi om möjligt kan man testa att bara köra på ett av banden.

Samma problem för mig, känns som Homey borde skriva något om. För mig hjälpte det genom att avaktivera Mesh för just Homey Pro så att den inte försöker hoppa mellan noderna

När de gäller trådlöst så kan många saker störa den så om man kör 2.4Ghz så kan en mikrovågsugn störa WiFi och det kan finnas saker som skärmar av Wifi så kör trådat så mycket som ni kan och WiFi bara om inget annat finns men så får man leva med att det inte alltid fungerar bra.

Någon som har fler förslag? Har provat allt i tråden utan resultat.