Homey Pro 2023 och Tuya

Har kört Homey pro 2023 nu ett tag sedan min Telldus blev betaltjänst. Dock är jag lite sugen på att byta ut grejer efter hand till WiFi. Jag köpte denna Smart Plug på Jula. Det var inte helt lätt att få den att funka då man var tvungen att installera den via Tuya-appen. Jag höll på länge med kopplingen mellan Tuya Smart och Tuya Cloud och tillslut fick jag den att funka. Tyvärr klarade den inte -15 i julveckan och jag fick köpa en ny. Den nya var omöjlig att få att fungera. Är det någon som lyckats få igång någon wifi smartplug på något annat sätt? Jag orkar inte felsöka längre. Kopplingen mellan Tuya smart och Tuya Cloud känns galet omständlig och på en helt annan nivå än jag befinner mig. Det måste finnas enklare sätt?

Kör Zigbee istället. :innocent:

Om du redan gjort kopplingen mellan Tuya smart och Cloud, då ska inte den biten ställa till det.
Själv har jag Deltaco utomhus pluggar och vi hade -29,6 förra helgen och de funkar hur bra som helst.
Har 2st som är kopplade till motorvärmare på på bilar, funkar kanonbra.

Ja som sagt. Jag måste ju haft kopplingen innan eftersom jag fick det att funka. Loggar jag in hos Tuya så ser jag ju mot projekt och mina Wi-Fi pluggar men jag hittar inga när jag skall lägga till dem i homey. Jag minns inte riktigt hur jag gjorde sist med api och allt sådant men nu får jag inte upp några när jag skall lägga till dem. Har jag missat nåt uppenbart tror du? Det är ju ganska krångligt med inställningarna tycker jag.

Ja tanken har slagit mig. Har du tips på nån bra zigbee ip44 on/off plugg som inte kostar skjortan? Jag vill ha dem till bilarnas motorvärmare så de skall ju sitta ute.

1 Like

Har ett par sådana här.

Dock kopplas den bara som generisk zigbee till Homey’n och kanske inte mäter ström som sig bör.

EDIT: Med Tuya Experimental (Test) app funkar även mätningen.

Nej det ska inte vara några konstigheter. Lägg till enhet välj tuya cloud appen då ska du ju se den sen.
Hoppas det löser sig.