Homey Pro 2023 luidspreker oplossingen

Met de komst van de nieuwe Pro lees ik her en der veel over het ontbreken van de luidspreker, dan al niet 3.5mm poort. Veel gebruikers waaronder ikzelf gaan dit enorm missen. Ik gebruik de luidspreker zelf voornamelijk als gong en notificaties voor verschillende gebeurtenissen zoals de post, de was, vaatwasser etc.

Nu ben ik een beetje gaan lezen en zoeken op het forum en daarbuiten maar het is mij nog niet helemaal helder wat mijn oplossing zal zijn.
Ik lees het een en ander over google mini’s maar ook de oude pro die dan in wordt gezet als node. Hele toffe oplossing maar waarom zou ik dan niet gewoon mijn oude Homey houden? Dit is een beetje kapitaal vernietiging imo, dat ding gaat gewoon op MP dan dekt dat de kosten van die nieuwe pro een beetje. Ik ga geen apparaat van een paar honderd euro inzetten als luidspreker en LED-ring dan schaf ik wel een Sonos aan.
De extra stroomkosten die heb ik overigens ook niet echt nodig.

Waarom halen ze die luidspreker er dan ook uit…

Hoe dan ook, als iemand een leuke inventieve oplossing heeft dan heb ik daar wel oren naar!

2 Likes

Hey, ik moet zeggen, zelf heb ik een tijd gezocht naar alternatief, maar niet gevonden wat ik vond.

De nieuwe Pro 2023 vind ik niet ideaal, maar persoonlijk ben ik blij dat ik mn oude homey straks nog kan gebruiken, het zorgt er juist voor dat ik nu geen extra kosten hoef te maken.

Tegelijk, als er een goed, meer permanente oplossen wordt gevonden voor “mini homeys/ audio+led” door het hele huis, ben ik daar erg benieuwd naar.

Het is een mooi initiatief dat je straks je oude Homey kunt gebruiken als sattelite. Maar het is van de zotte dat je een prima domotica controller van een paar honderd euro in moet zetten voor de luidspreker en LEDring.

Een alternatief is er niet echt zoals je al aangeeft en hoewel je met een Sonos o.i.d. alsnog een geluids url kan afspelen heb je wel weer een kostenpost in aanschaf en vergeet niet dat het je extra sluipverbruik oplevert. Iets dat in deze tijd ook niet gewenst is.

Het zou mooi zijn als je met behulp van een usb-c hub toch een audio uitgang kan creeeren. Je krijgt dan wel weer een allegaartje van spullen, hubs en kabels waar ik persoonlijk niet echt op zit te wachten.

Zijn er nog alternatieven gevonden?
Ik heb momenteel:

Sonos
Google nest mini
Usb c hub met 3.5mm uitgang?

Ik ben nu aan het testen met de Micro server app (al geschikt voor Homey 2023) icm Google home speakers.

Dat werkt eigenlijk best goed.

Via een FTP client app verstuur ik audio files naar de server, en speel deze via flows af middels de Chromecast app.

Enige nadeel is dat er een kleine vertraging is tov de soundboard app. Maar deze is beperkt tot ongeveer een seconde.

@Otter ,

Ik doe hetzelfde, alleen dan naar Sonos speakers.

Volgens mij zijn er veel alternatieve, dus misschien kun je aangeven wat jij specifiek zoekt?

Ik heb geen sonos en was ook eigenlijk niet van plan er 1 aan te schaffen om alleen als notificatiemelder te gebruiken;) eennest mini voor twee tientjes is nog te doen maar dan heb ik die google meuk in mn huis. Daar zit ik eigenlijk ook niet op te wachten.

Ik zoek een lokale oplossing een die niet veel stroom verbruikt.

Ik heb een tablet met HA aan de muur hangen, deze zou ik eventueel kunnen gebruiken?

Maar je oude Pro gebruiken vind je geen oplossing?
Die is namelijk heel energie zuinig.

Zelf heb ik in jaren zoeken geen enkele oplossing hiervoor gevonden: Een goedkope lokale speaker met led.
Zelf ga ik ook niet beginnen aan Google speakers in huis.
En ondanks dat ik Sonos heb, wil ik niet voor elke notificatie deTV/Muziek/etc. onderbreken.

Dus zelf ga ik de oude Pro hiervoor blijven gebruiken.
Maar ik houd me aanbevolen voor betere oplossingen.

Ja dat zou kunnen, nu vind ik de LED niet heel interessant en ik gok dat Athom hier softwarematig nog wel wat mee gaat doen. Maar een speaker codeer je dr niet ff in :wink:

Hopelijk kan een usb-c hub met 3.5mm een oplossing bieden maar dat zie ik op korte termijn nog niet gebeuren.

Ik ga proberen om via HA een notificatie te krijgen op de tablet die in de woonkamer hangt, dat lijkt me een oplossing zonder extra hardware.

De oude pro er haan hangen lijkt me kapitaal vernoetigen, dan maak ik liever iemand anders blij met een goed werkend domotica systeem ipv het ding alleen voor de LED en speaker gebruiken. Leuk alternatief hoor maar imo niet logisch.

1 Like

misschien gewoon geen nieuwe Homey Pro kopen?
Daar kies ik iig voor. Ik vind de speaker echt noodzakelijk.
Verder zie ik -nog- geen interessante nieuwe zaken in de nieuwe Pro, eerder een stap terug vooralsnog.

Mijn pro zit helemaal vol, ik moet wel een met meer ruimte. Flows lopen traag of apps pauzeren. Er kan eigenlijk niets meer bij op.

Zou dit iets zijn

Of deze
Mqtt audio player

Wellicht in meerdere ruimte 1 plaatsen

Ja ik heb al met een esp32 iets gebouwd dat doet het prima

:muscle::+1:Wil je die oplossing delen? Ik denk dat er wel interesse is.:grin:

Heb het via Home Assistant gedaan dus heeft weinig betrekking op Homey ben ik bang.

Ik heb vanavond de wifi audio notifier gebouwd. De onderste oplossing in mijn eerdere post.

hiervoor de mqtt broker en client app geïnstalleerd op homey

De ervaringen tot nu toe zijn:
-simpel te bouwen was zo klaar.
-tts is waardeloos zeker in het nl. :pensive:
-ik heb een mp3 van een gong afgespeeld, dat ging best aardig
-de ringtone mogelijkheid werkt maar klinkt wel een beetje jaren 90 :grinning:
-volume is te regelen
-Ik denkt dat het niet heel moeilijk moet zijn om bijvoorbeeld een multicollor led toe te voegen aan de code om de ledring functie te emuleren.

conclusie leuk als extra gong voor deurbel oid. fantsoenlijke TTS is een gemis. Heeft iemand een idee of dit te verbeteren is?

Ik hoop eigenlijk de volgende zaken in 1 device voor elkaar te krijgen.
-los device voor geluid/tts functie
-led(ring) emulatie
-laag stroomverbruik
-volume in te stellen

nb ik heb een google home mini, maar het nadeel is dat als daar radio op gespeeld wordt deze na een notificatie niet verder gaat met spelen. En als google antwoord geeft op een vraag komt een notificatie van homey helemaal niet door.

mand :wink:

Ik heb een ESP32 Audiokit aan Home Assistant gehangen.
esp32-a1s_wi-fi_bt_audio_development_kit_1.jpg
deze heb ik via esphome gekoppeld, de deurbel Reolink heeft al een gong maar ik wil dat natuurlijk ook kunnen sturen via Homey/HA en er andere dingen aankoppelen als tijdstip, volume, ringtone en verlichting.

het lijkt me dat je deze zo kunt configureren dat je met MQTT het een en ander kunt doen, hier heb ik geen tutorial voor gezien de Reolink deurbel geen app heeft voor Homey en ik genoodzaakt was dit via HA te doen. dit zul je dus zelf moeten uitzoeken.

ik heb voor de ESP32 audiokit een 40mm luidspreker gekoppeld, hier kun je eigenlijk van alles aanhangen zolang het maar de juiste impedantie heeft. Ook kun je met een 3.5mm headphonejack werken of bluetooth. tevens is het te configureren als Spotify punt of bluetooth. zeer veelzijdig dus voor die 3 tientjes.

Ik weet niet of je dat apparaat met een url kan aansturen, zo wel, dan kun je de Google Service app gebruiken om betere spraak te krijgen via een mp3 url op je homey.

Google chromecast audio…
Op marktplaats nog veelvuldig te krijgen.

Heeft zelfs een optische uitgang als je hight wnd speakers hebt

Vraagje met een usb c hub ertussen en 3,5 jack krijg ik dan audio uitgang zonder software matige aanpassingen