Homey offline/onbereikbaar?

Mijn vader heeft zeer regelmatig klachten dat homey offline is. WiFi signaal lijkt wel op sterkte. Iemand enig idee?

1 Like

Ja, dank voor deze enorm bijdragende post…

Ik lees wel iets over Hue dat mogelijk stoort, maar geen oplossingen. Heeft er iemand meer ervaring mee?

WiFi signaal van de telefoon waar de app op draait lijkt ok, maar van de Homey zelf ook?
Er zijn meer mensen die vergelijkbare problemen hebben. Soms schijnt het selecteren van een ander WiFi kanaal te helpen. Soms een nieuwe USB Power adapter voor de Homey. Niet echt eenduidig dus, kwestie van uitproberen.

Is werkelijk geen zinnig woord over te zeggen zonder meer informatie te hebben.

  • Sinds wanneer is dit?
  • Is er een wijziging geweest in WiFi?
  • Is er een wijziging geweest in apparatuur of apps?
  • Waar staat de Homey? Woonkamer, meterkast enz.
  • enz.

Wat heb je zelf al geprobeerd?
Er zijn al best wat topics geweid aan dit probleem, met talloze oplossingen / suggesties.

Willen je best helpen, maar zonder meer informatie wordt dat lastig.

Ik heb de Homey pas twee weken geleden bij mijn vader geïnstalleerd. Ik vermoed dat dit dus vanaf het begin al speelt. Hij draait verder op de 4.2.0 en is een early 2016 model.

Homey staat in de serre, niet in de buurt van de meterkast.

Ik weet dat er genoeg topics zijn, maar ik heb echt geen flauw idee waar ik het moet zoeken.

1 Like

Het lastige hierin is, dit kan van alles zijn.
Laten we bij het begin beginnen.

Je geeft aan dat het mogelijk al vanaf het begin speelt.
De eerste twee dingen die bij mij te binnen schieten zijn;

  • Slechte voeding? Een voeding die te weinig levert doet gekke dingen met Homey. Je zou in eerste instantie kunnen proberen om een andere 2a 5v voeding er op aan te sluiten.

  • Wifi ontvangst.
    Welke kanaal of kanalen staat het wifi ingesteld? Wordt er gebruik gemaakt van een wifi meshnetwerk?
    Wordt er nog gebruik gemaakt van de standaard router van de ISP?

In het geval van het laatste. De meest mensen kijken er niet naar om, sluiten de router aan, en gaan!
Over het algemeen staan alle routers van de providers op AUTO ingesteld. Dit is al boosdoener nummer 1. Je wifi zoekt steeds tussen de kanalen welke het beste is, dit klinkt logisch en goed, maar dat is het niet.
In geval van bovenstaande, dan adviseer ik je om het kanaal op een fixed getal te zetten. 1, 6 of 11.
Welke wijst zich uit als je even wifi analyzer op je telefoon installeert, en kijkt waar de eventuele buren op zitten.

Daarnaast geef je aan dat Homey in de serre staat. Waar staat de router? Wat is de afstand?
Zitten er muren tussen? enz. enz. (er vanuit gaande dat de router van de ISP zorg draagt voor het wifi signaal)

Ik ga er nu even blanco vanuit dat je dit nog niet gedaan hebt, en zou hier bij gaan beginnen.
Mogelijk is je probleem al opgelost als je het wifi instelt op kanaal 1, 6 of 11.

Let me know! :wink:

Dank voor de heldere tips. Ik zal eens gaan kijken wat ik kan doen met de wifikanalen, al heb ik geen idee hoe ik dat moet instellen. Komen we vast wel uit…

Welke provider heb je?
Dan kan ik je wel wegwijs maken als ik dit weet.

KPN experia box.

Weet je ook welke versie? Want het verschilt per versie waar je het moet aanpassen.

Al met al komt het ongeveer op het zelfde neer.
Ga er even vanuit dat je de Experiabox v10 of v10a hebt.
Als je inlogt op je modem, meestal is het adres; 192.168.2.254 , dan kom je in een inlogscherm te recht.
Er zal staan, username; Admin
En wachtwoord staat niks, als je deze zelf nooit hebt aangepast, dan staat dit op de achterzijde van je experiabox.

Moment dat je ingelogd bent, dan heb je aan de linkerkant een menu, hier staat WLAN.
Klik hier op, rechts opent een scherm met instellingen. Waarschijnlijk staat daar iets van Channel en daar achter Auto Als je op auto drukt dan krijg je een dropdown menu. Hier kan je de kanalen instellen.

Zoals gezegd, kies voor 1, 6 of 11. Maar bepaal dit even middels de app Wifi Analyzer.
Hierover gesproken. Als je de app opent, dan zie je grafieken met getallen, met aan de verticale lijn getallen van 0 tot en met -20, en aan de horizontale lijn 1 tot en met 14, dit zijn de wifi kanalen.

Hoe hoger jouw SSID staat (Wifi netwerk) aan de verticale lijn, hoe beter het is.

Laat maar even weten of je er zo uitkomt.

3 Likes

Ik ga er eens mee aan de slag.

Het is inderdaad een v10, maar hij heeft ook nog een eminent versterker erachter zitten.

Versterker doet er niks mee.
In die zin, die doet, zoals de naam doet vernoemde, enkel het signaal versterken.

Patrick, heel erg bedankt voor de heldere uitleg. Gisteren heb ik bovenstaande toegepast en daarmee lijkt vooralsnog tot nu het probleem opgelost. Ook de slechte koppeling met Shelly lijkt hiermee verleden tijd.

Dank!

3 Likes

Kijk super, graag gedaan!
Dat zijn pas berichten :smiley:

Goed weekend!

4 Likes

Hmmm… ik heb dat nu dus ook…
Lijkt “Out of the blue” niet meer te werken.
Wifi is goed ingesteld (vrijwel alle ruimte op channel 1).
enige wat er gedaan is, is de app “smart presence” de-installeren dat ik weet. Verder niets.
Zelfs een 4A voeding eraan gehangen… niets.
heeel soms krijg ik in de app b.v. mijn apparaten te zien, maar veel doen kan ik niet, springt ie weer op Homey onbereikbaar…
Echt shit dit.

Flows, schakelaar, sensoren, werken nog steeds prima. Maar b.v. flows editen kan niet meer… Een diagnostisch rapport maken ook niet.

Ding ook al een keer gereset en opnieuw aan de wifi geknoopt… nada da nunka

Enig idee hoe op te lossen ?

Je zou kunnen proberen homey in de router een vast ip-adres te geven.

1 Like

Terug naar fabriek instellingen was de enige oplossing, helaas

Helaas vandaag weer offline , ik ga hem opsturen

En je Homey al eens naast je router gezet?