Homey en camera’s

Top, dank je voor je snelle reactie! Ziet er prima uit, ik heb een FI9900p besteld dus volgens mij zou dat moeten lukken.

Overigens +1 dat je het logo links onderin hebt geplaatst :wink:

1 Like

Ik hoop dat die 9900p het kan trouwens.
Die van mij kunnen het (nog) niet.

Ik zal er snel achter komen, ik post wel of het lukt, maar als die van jouw het niet doen, zullen die van mij het ook wel niet doen. Hij is primair voor beveiliging, dus geen probleem als het niet lukt.

Welke camera heb jij dan gebruikt in de voorbeeld video die je deelde? Want bij die FI990P staat wel die hij geschikt is voor streamen namelijk.

De FI9828W. En daar kan je de substream op MJPEG zetten en dan streamen.

OK,

even een update over de Foscam FI9900P die ik heb ontvangen.

  • Installatie via de app op mijn android telefoon ging vrij makkelijk (bedraad)
  • installatie op Homey via de Foscam app nog makkelijker
  • Overschakelen van bedraad naar wifi was ook vrij eenvoudig
  • Via de webviewer was iets lastiger door beperkingen op mijn laptop vanuit mijn werkgever. Foscam vereist dat je enkele bestanden downloadt en installeert. Daar is de gemiddelde werkgever niet zo blij mee. Uiteindelijk maar een andere laptop gebruikt. Dat werkte wel prima. Overigens is de uitleg van Foscam via de handleiding wel handig om erbij te houden.
  • Dan de functies. Dit ging wat stroever. Automatisch stond motion detection aan (prima).
  • Je kunt video’s / foto’s handmatig maken. Deze komen dan netjes in je ‘album’ terecht en kun je bekijken. Zonder dat dit echt duidelijk werd, lijkt dit een soort gratis clouddienst te zijn.
  • Na wat uitzoekwerk lukt het ook om de handmatig gemaakte video’s lokaal op te slaan (C-schijf van een laptop. Ik heb geen SD-kaart in de camera, geen FTP-server ingesteld en nog geen NAS). Foto’s lokaal opslaan ging vreemd genoeg niet. Ik had dit eerder andersom verwacht vanwege de omvang van een snapshot vs. de omvang van een video. Iemand enig idee of het klopt dat dit niet mogelijk is?
  • In de webviewer kun je instellen dat er ook een snapshot, video, mail en pushbericht worden gestuurd bij motion detection (of een combinatie hiervan).
  • De pushberichten werkten meteen.
  • Met behulp van de handleiding van Foscam lukt het ook om een mail inclusief snapshot(s) te versturen
  • op basis van de motion detection worden er geen video’s en geen foto’s gemaakt. Ik denk dat dat komt omdat de storage location van beide nog op ‘none’ staan. Voor de video’s was dit een vereiste om de handgemaakte video’s naar de C-schijf te schrijven. Ik neem aan dat ik een FTP-server in moet stellen en dat dit dan wel gaat werken.
  • Chromecast > ik heb even rondgezocht. De FI9900P maakt een RTSP stream, waar Chromecast niet mee vooruit kan. Ik heb gelezen dat er mensen zijn die dit omcatten naar een Chromecast-format. Omdat ik dit eigenlijk toch niet wil gaan gebruiken (was meer een test) heb ik dit niet verder uitgezocht

Dan de functies in Homey:

  • Er is maar 1 trigger, namelijk ‘snapshot gemaakt’. Dit wordt overigens netjes door de ontwikkelaar van de app vermeld, dus verder OK. Had wel een extra trigger verwacht (beweging gedetecteerd), maar niet echt een probleem.

  • De app update periodiek (tijdsduur instelbaar) het beeld en plaatst dit een image (top!). Dit heb ik getest door een testflow:
    Als
    Deze flow is gestart
    Dan
    Stuur afbeelding naar Neuron (met als afbeelding uiteraard de image van de camera)
    Daarbij zie ik dat het beeld wordt ververst.

  • Momenteel wordt deze trigger echter niet afgevuurd als ik handmatig een snapshot maak in de webviewer of wanneer er beweging wordt gedetecteerd. Ik heb twee andere testfows:
    Als
    Snapshot wordt gemaakt
    Dan
    Stuur afbeelding naar Neuron

en

Als
Deze flow wordt gestart
Dan
Maak een snapshot

De eerste flow loopt dus niet bij een beweging of een handmatige snapshot. Als ik de tweede flow test, gaat de eerste flow wel lopen.

  • Dan nog het MQTT dashboard. Hiermee ben ik nog aan het zoeken naar een eenvoudige oplossing om dit te integreren maar ik kom daar nog niet helemaal uit.

Samenvattend dus eigenlijk de volgende vragen:

  1. Klopt het dat je geen snapshot lokaal kunt opslaan (zoals dat met video’s wel kan)?
  2. Is mijn vermoeden dat de trigger ‘snapshot gemaakt’ nog niet wordt afgevuurd omdat ik nog geen storage location heb ingesteld voor de snapshots juist?
  3. Kan iemand mij in J&J-taal uitleggen of en hoe ik de livestream in Node-Red kan krijgen?

De motion detection ga ik nog even mee spelen.

1 Like

Niemand die me kan helpen met een antwoord?

Voor 2 weet ik wel een antwoord:
Een snapshot maken doe je via een flow, niet via de cam.
Dus het klopt dat als je flow 2 test dat flow 1 dan gaat lopen. Er zit geen bewegingsdetectie in de Homey app!

Dank je!

Jammer om te horen. De camera heeft namelijk bewegingsdetectie en maakt op basis daarvan een snapshot. Waarschijnlijk is dit bij jouw camera('s) ook het geval. Ik had gehoopt dit te kunnen gebruiken in Homey, maar het lijkt erop dat dat dus niet gaat lukken. In IFTTT zie ik Foscam ook niet staan, dus dat zal ook niet lukken. Wellicht dat het met Synology nog lukt, maar dat is een vraag voor over een tijdje van nu, als ik heb besloten welke ik wil.

Weet jij toevallig wel een work-around hiervoor? Of gebruik je dit niet?

Ik gebruik dit niet. Heb 9 camera’s hangen dus het zou niet grappig zijn om daar een melding van te krijgen bij iedere beweging. Op de Synology draait surveillance station. Die slaat die videobeelden op zodat je ze later terug kan kijken. Bij de voordeur hangt een Ring Pro die het wel kan met Homey. Maar ook dat heb ik uit staan. Mijn voortuin is maar 1,5 mtr breed dus die zou ook alles doorgeven maar dat wil ik eigelijk niet.

OK, met 9 camera’s begrijp ik het wel. Ik denk dat Surveillance Station uiteindelijke de beste oplossing zal zijn. De camera komt in mijn achtertuin te hangen en daar komt, behalve de buurtkat, hopelijk niemand in, daarom leek het me wel leuk. Maar misschien dan maar eens iets meer haast achter de Synology zetten :wink:

Of een bewegingssensor er bij hangen en die een snapshot laten maken?

1 Like

Ja, dat was mijn andere oplossing. Maar als het werkt met alleen de camera, was dat natuurlijk simpeler geweest. Ik heb nog wel een paar sensoren over, dus misschien hang ik er eentje bij. Dank je!

1 Like

hey!

Heb jij toevallig inmiddels een oplossing voor dit probleem gevonden, of de juiste URL? Ik ben namelijk precies hetzelfde aan het proberen!

Nee nog niet. Ik heb de camera wel gekoppeld gekregen aan de Duhau app in Homey, maar ik krijg daar nog geen beeld te zien.

Heb jij de zelfde camera als ik heb?

Ik heb idd dezelfde en hem nu ook proberen te verbinden met de dahua app. Dat werkt wel maar hij maakt niet echt verbinding waardoor we hem helaas dus niet kunnen gebruiken voor een snapshot.

Mocht je hem aan de praat krijgen hoor ik het graag. Ik ben er ook nog mee aan het klooien maar begin de hoop een beetje op te geven.

Wellicht dat ik hem ga proberen te flashen naar Foscam of Duhau software als dat kan en dat hij dan wel via die apps kan werken

Hierin heb ik een uitleg hoe je bewegingsmelding kan sturen naar homey doormiddel van webhooks.

1 Like

mocht dat werken dan hoor ik graag hoe je dat voor elkaar hebt gekregen haha

Dank je! Nu nog een NAS gaan uitzoeken :thinking:

Dat is voor de synology nas;)