Homey en apart Zigbee netwerk?

Hallo allemaal,

Als eerste nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!

Ben helemaal nieuw hier én nieuw met een -nog in doos- Homey pro 2026 voor Kerst. Momenteel draait hier nog een Kaku bridge en een Hue bridge dus hoop te lezen en te leren nog. De bedoeling is dat de Kaku plaats gaat maken voor de Homey. Omdat ik vanaf het begin goed wil starten en stabiel wil opbouwen, loop ik al lezend en lurkend door de community tegen een Zigbee vraagstuk aan.

Hoe, wat en waarom verhaaltje vooraf:
De Hue bridge is gekomen omdat de Kaku bridge niet stabiel overweg kan met de Gledopto controllers (veelal mini 5in1, GL-C-002p in CCT) . Er zitten hier in huis een 14 stuks ingebouwd in de plafondlampen en elke keer ‘offline’, niet bereikbaar en met moeite aanmelden was ik zat. Helemaal als een lamp aanstaat en deze niet zonder demontage om 7u smorgens ineens niet meer uit kan. Sinds tijdje alle lampen ‘even’ (…) van de kaku afgehaald en op de hue bridge aangemeld. Sindsdien geen enkel verbindingsprobleem meer.

Dus een Homey lag voor de hand om alles (lampen en schakelaars, etc..) weer samen te gaan brengen. Alleen zo te lezen schijnen de GLedopto controllers en Homey ook geen echt stabiele relatie te kunnen hebben… sommige gebruikers raden zelfs een hue bridge ervoor aan. Het idee is dus om de Gledopto plafondlampen op de Hue bridge te laten en de hue bridge toe te voegen aan de Homey om ze te bedienen.

De vraag is dus:
Is het dan het beste alle Zigbee in huis via de Hue bridge te laten gaan en geen gebruik te maken van de Homey Zigbee om 2 netwerken te voorkomen? Hoor graag wat jullie hierover denken.

Alvast bedankt!

Martijn

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

Ik gebruik een Hue bridge voor de Hue-apparaten, eWeLink CUBE voor de Sonoff-apparaten, een ThirdReality ZigBee bridge voor Third Reality en Homey voor alle andere ZigBee-apparaten, en ik merk geen problemen met de stabiliteit van de ZigBee-netwerken.

Je kan de Hue bridge ook met Homey koppelen via je LAN.

Houd er wel rekening mee dat je in elk netwerk voldoende routers (apparaten op netstroom) moet hebben om het netwerk stabiel te houden.

Dank je wel, dat meerdere zigbee netwerken gewoon samenkunnen geeft al hoop! Dacht dat 2 netwerken elkaar in de weg gaan zitten..

De hue wordt idd gekoppeld via lan voor de gledopto controllers. De rest gaat allemaal op de Homey.

De meeste gebruikers hier kiezen voor een hue bridge. Voordeel is een grotere stabiliteit en de hue bridge kan de firmware van Philips Hue lampen en accessoires updaten en Homey niet. De samenwerking met Homey gaat naadloos en vlot. Gewoon de lampen importeren uit de hue bridge via de homey hue app. Met flows in Homey bouw je de automatisering en samenwerking met andere devices.

Andere zigbee devices gaan rechtstreeks op de Homey. Werkt vlekkeloos als je maar een goede dekking hebt met voldoende zigbee routers in je netwerk. (Devices op stroom)

Daartoe zijn zigbee kanalen beschikbaar.
Goed afstellen, ook i.c.m. met het 2.4GHz wifi kanaal, voorkomt veel ‘wazige’ problemen.

De wifi kanalen vanuit Ziggo worden hier automatisch bepaald, kan wel handmatig instellen maar dan werkt de extra ziggo wifi pod voor de intercom (2,4ghz) niet meer.
Voorlopig nog geen problemen met een zigbee stopcontact die naast de pod in een stekkerblok zit en een zigbee lamp op 0,5m afstand.

Homesmart zit soms vol uitdagingen.