Eén Zigbee netwerk vs meerdere hubs

Ik heb al een enige tijd een Homey en was bekend met het feit dat de oudere varianten een maximum hadden van 20 - 30 apparaten in het netwerk. Nu heeft een tijdje geleden mijn oude Homey de geest gegeven en ben ik omgeschakeld naar een 2023 variant. Het is allemaal sneller en het bereik lijkt ook beter. So far so good.

Nu ben ik de afgelopen weken bezig geweest om een aantal devices van de hubs af te halen en toe te voegen aan de Homey zelf. Het idee is immers dat meer apparaten in een Mesh leiden tot een sterker netwerk. De Ikea router heb ik daarmee leeggehaald en alles staat nu direct in verbinding met Homey. We hebben het over 30 devices totaal verdeeld over Ikea, Aquara en een paar exoten. De routers staan op strategische plekken en alles werkte in eerste instantie ook prima.

Alleen nu valt op dat het netwerk een stuk minder stabiel wordt. Mijn vrouw attendeerde me erop dat lampen aan bleven of niet reageerden. Ook de lamellen reageren niet altijd op de commando’s. Toen ze nog achter de hub zaten was dit nooit iets wat ik heb meegemaakt.

Nu heb ik een paar vragen:

  • Als ik een Homey Bridge zou toevoegen in satelliet modus. Verbetert dat dan het netwerk of heeft deze dezelfde functie als een willekeurige schakelaar / router.
  • Is het verstandiger om devices toch achter een hub te laten omdat dit stabieler is? Ikea en Aquara zijn intussen bezig om Matter uit te rollen en die kun je natuurlijk ook prima toevoegen (als voorbeeld de Aquara thermostaten). Even afgezien dat er natuurlijk ook prima community apps zijn.
  • Is één ‘groot’ zigbee netwerk wel verstandig? Je zou denken dat het dan een stabiele mesh wordt en elkaar versterkt. Of zit het juist zichzelf in de weg doordat ze storen?

Er is een (inmiddels door Athom erkend) probleem met Zigbee en de nieuwe HP2023, zie de changelog voor v10.3.3.

Zelfde functie als een willekeurige router.

Algemeen gesproken is het beter om één netwerk te hebben in plaats van allemaal verschillende, los van elkaar staande, netwerken. Maar dat gaat wel uit van een situatie waarbij de controller (dus Homey in dit geval) zelf stabiel functioneert, en dat is op dit moment een probleem.

Dus tja, wat is wijsheid? Waarschijnlijk kun je op dit moment beter nog die andere hubs blijven gebruiken, en afwachten of, en wanneer, Athom de Zigbeeproblemen met Homey kan fixen.